Article Image
million Rdri Bko jemte bidrag från Götha kanal.
Det begärdes tillika:
aatt i fall Rikets Ständer icke ville anslå ett mot:
svarande län, de åtminstone måtte anslå 5 procent.
ränta för ett sådant, hvarigenom Trollbätte kanal-
bolag skulle finna sig uppmanadt, att tillskjuta de
ännu ee) inbetalte 45 proc. på sina aktier, eller 3
motsatt fall för desamma taga billig lösen, i hvil-
ken händelse ett nytt bolag kunde bildas, som öf-
vertoge det hela samt utförde det efter uppgjord
lana
! Rikets Ständer meddelade i skrifvelse af den
23 Febr. 1855 till Kongl. Maj:t:
aatt de icke kunde bevilja Trollhätte kanalbolag ett
räntefritt lån af en million Rdr, men att de fuan-
nit företaget att bringa Frollhätte kanal till lika
dimensioner med Götha kanals, vara af stort natio-
nelt intresse i afseende på befrämjandet af Sveriges
handel och sjöfart; och som Rikets Ständer beslu-
tat att hemställa till Konungen, att den, efter upp-
gjorda kalkuler, behofven öfverskjutande årliga be-
hållningen af de hittills under benämning af kon-
voy-medel utaf Svenska handeln utgående afgifter,
måtte efter Kommerse Kollegii samt Handels-socie-
teternas i rikets större sjö- och handels-städer hö-
rande, användas för svenska handelns och sjöfartens
utvidgande och befrämjande så väl utom som inora
riket, samt det kunde tagas för gifvet, att ifråga-
varande ombyggnad af Trollhättan är ett företrädes-
vis vigtiet företag i afseende på handelns öch sjö-
fartens befrämjande, hade Rikets Ständer, utom den
Kongl Maj:t 1 allmänhet medgifna dispositionsrätt
af öfverskotten å afgiften till Handels- och Sjöfarts-
fosden, ansett sig böra serskildt till Konungen öf-
verlemna, att å dessa öfverskott anvisa medel för
befrämjandet af berörde ändamål, så vida Kongl.
Maj:t efter ofvannämnde vederbörandes körande
och efter verkställd pröfnina och godkännande at
plan och kostnadsförslag för arbetets utförande,
skulle finna ett sådant bidrag från statens sida er-
forderligt, och kunna meddelas, utan att lägga hin-
der i vägen för anira, för handelns och sjöfartens
betryggande, oundgängligen nödiga åtgärder.
Regeringen förordnade i anledning häraf en
kommitte, till öfverläggving om sättet och ut-
vägarne att bringa segelleden emellan Wenern
och Westerhafvet i ändamålsenligt skick, och
anbefallde cgranskning af en plan för arbetenas
utförande vid Trollhättan och i Götha elf, samt
kostnadsförslaget öfver desamma, som var upp-
gjordt af chefen för vestra kanaldistriktet. Troll-
hätte kanalbolag hördes com och på hvad vilkor
bolaget ville åtaga sig dessa arbetens verkstäl-
lighet.n
Det befanns då, att arbetet så väl med ka-
nalen som i elfven kunde utföras, utan att af-
bryta farten, och att således kanal-inkomsten
kunde bidraga till betäckande af kostnaderna,
som skulle uppgå till 1,624,000 Rdr, under!
förutsättning alt arbetskommenderingar på sam-
ma vilkor som vid Götha kanal erhölles, och
att arbetet då på sju år kunde utföras. Kanal-
bolaget förklarade , att det ej kunde ingå i ar-
betenas utförande ; men att det önskade med-:!
verka derigenom, att det öfverläte sina privile-
gier och eganderätten till verket med allt dess
tillbehör, emot en kontant godtgörelse af 55.
Rdr per aktie, samt under förbehåll, att var-
da befriadt från alla förbindelser af hvad namn
och beskaffenhet som helst, hvilka nu eller!
framdeles kunde mot bolaget göras gällande.
Dispositionen skulle likväl icke oöfverlemnas ,
förr än full liqvid af lösningssumman var verk-
ställd. Regeringen utfärdade derefter en kun-!
görelse, angående bildande af ett bolag, som,
under namn af nya Trollhätte kanal och sluss-.
verks bolag, skulle komma att utföra utvidgning
af Trollhätte kanal och ombyggnad af Troll-
hätte-slussar samt dermed förenade arbeten i!
Götha elf, ofvanom Trollhättan samt t. o. m.
300 alnar nedom Ströms kanal. Detta skulle
ske genom subskription och infödde eller ut-
åndske män kunna teckna sig för en eller fle-
a till innehafvaren ställde aktier på 500 Rdr
vardera, emot vissa bestämda åligganden och
örmåner.
o
ÅAligganden voro: I
att betala 419,875 Rdr till gamla bolaget; att
lerutöfver afskaffa erforderliga medel för arbetet,
varvid 700,000 Rdr bestämdes såsom minimum för )
ktiekapitalet , lösningssumman deri inberäknad;
ned förbindelse för bolaget att tillskjuta eller e-!:
not ränta, icke öfverstigande 5 procent, upplåna
vad som snccessivt erfordras: att utföra arbetet ef 6
er den fastställda planen, på 7 år; att sedan år-
igen afsätta 5000 Rdr för större reparationer till
ess 100.000 Rdr genom ränta på ränta blifvit sam-
ade, börande underhållskostnad och mindre repa-
ationer af inkomsterna bestridas; under arbets-
ren icke uppbära mer än 6 procent samt att sedan ej
ka utdelningen med mera än en balf procent
ör hvarje :0,000, Riksdaler, hvarmed inkomsten öf-
erstiger de 6oooo Riksdaler, som farten nu af-
astar, utan använda återstoden Htill påskyndad
terbetalning; att äfven sedan icke taga större nt-
elning än 9 proc för andra kapitalet (700,000
wir) utan öfverlemna öfverskottet till K. M. dispo-
tion, antingen till nya arbeten af allmänt gagnc
Her till återbetalning af statens bidrag; samt slut-
gen: att hålla farten öppen genom nuvarande ka-
alen samt på Götha EIf under byggnadstiden, och !
fven sedermera så underhålla de gamla slussarna, !
it de kunna, i händelse af reparation å de nya, lc
pgagnas.
NHärmAnerna HATA: -
Thumbnail