Article Image
somi röra Sveriges sjöfart, torde blifva lika sällsporda under närvarande riksmöte, som de varit under många föregående. Man skulle, vid genomläsning af riksdagsproto-! kollerne, frestas tro, att Sverige ej egd något sjöfartsintresse, eller åtminstone att detta intresse slumrat; ty sällan hafva några alfvarliga diskussio-; ner i detta ämne förefallit; aldrig har någon med värma försvarat Svenska sjöfartsintresset eller be-: mödat sig, att för Rikets Ständer klart ådagalägga sjöfertens ofantliga inflytande på allmänna välståndet, synnerligast i ett land med Sveriges insulära läge. Jag anser mig derföre skyldig, att efter bästa förmåga söka utveckla mina åsigter i. ämnet. I första rummet beder jag få fästa ståndets upp-! märksamhet derpå, att Svenska sjöfartens förkofran ej allenast rörer skeppsredaren och sjömannen, utan bör lika mycket intressera andra närande samhällsklasser, hvilka i bögre grad, än man allmänt tyckes erkänna, drega bestämd fördel af en liflig och deremot röna menlig verkan af en aftynande sjöfart. Synnerligast gäller detta för det stånd, till hvilket jag nu har äran tala. Se här mina bevis: Då ett fartyg skall byggas, fordras först virke, som bonden får lefverera och hvilket han måhända eljest ej skulle kurnat vända i penningar. — Vidare arbete, som bereder lönande isysselsättning för allmoge under en lång, annars måhända förtjenstlös vinter. — Derefter jern, smide, hvaraf sedan bergsmannen och bruksegarsn, jerate alla af dem beroende personer hämtat sin vinst, smeder af allmogen erhålla god arbetsförtjemst och på samma gång få tillfälle öka sin konstfärdignet i yrket. Till last beställs merendels trädvaror, som ögpnar en ytterligare utväg till förtjenst för cm skogegande allmoge. Så långt går allt väl, ty vi ega fullt förtroende till varaktigheten af vårt virke och till vårt med omsorg utförda arbete, öfvertygade att ingem derom kan täfla med oss i pris; men skeppet bör äfven taklas och utredas, för att göra tjenst, — och dervid upphör vår sjelfständighet. — Tågvirke och segel äro, i anseends till orimliga tullafgifter, 235 å 50 procent dyrare här än i Finland och kettingar, ankare samt en mängd smärre utredningseffekter af samma skäl minst en tredjedel dyrare än i England. Täflan med Finnarne i fraktfart! blir oss ju omöjlig, så lävge vi måste betala vissa kostsamma, i lätt förslitna nödvändighetsartiklar, för skeppet betydligt dyrare än de, och följden blir, att ett mindre antal skepp här bygges, än om vi egde att tullfritt eller mot låg afgift förskaffa oss alla beköfliga skeppsförnödenheter från de billigaste tillverkningsorter. Häraf tror jag mig hafva bevisat, att skeppsbyggeri bereder vigtiga fördelar åt ett lands allmoge, samt att dessa fördelar skulle betydligen ökas i Sverige, om skeppsinventarier af alla slag blefve tillåtne till införsel mot låg tull. Hvad mackinerier äro för fabrikerne, det äro egel, tågvirke, ankare m. m. för skeppsfarten — nemligen medel till bedrifvande af näringen, på hvars godhet och pris beror, huruvida vi skola kunna täfla med utlänningen Det faller ingen in, att anmärka mot en meddelad frihet för fabrikerne, men man klandrar deremot den åtgärd, som skulle bereda samma förmån för de till skeppsfarten behöflige verktyg och machinerier, det är segel, tågvirke, kettingar, ankare, block, spel m. m. Denna anomali förklaras lätt, då man erinrar sig, att fabriksintresset skrikit af full hals om sin betydenhet och sitt inflytande på landets välstånd, så länge, att somlige utan närmare undersökning af förhållandet trott det på sina ord, och det har så-! ledes fått sin vilja fram, hvaremot skeppsintresset alltid tegat och tåligt burit, till följe hvaraf man ansett det hvarken behöfva eller förtjena lindring. : Den vinst, som skeppsbyggnad, enligt hvad jag ofvan antydt, tillskyndar allmogen, är likväl liten, i jamförelse med de ofanteliga fördelar, hvilka ständigt beredas honom under skeppets fart. — Det emottager oafbrutet hans produkter, för att föra dessa till de länder och orter, der de högst betalas, samt förser honom i utbyte med andra orters för honom nödvändiga eller angenäma elster. Ju lifligare sjöferten är, desto högre pris erhåller allmogen för sina varor och desto billigare erhåller hen deremot till köps andra artiklar. — Af stadnar sjöfarten, så skall Skånska bonden med sin spanmål, lika väl som den Norrländska med sin tjära och sina bräder, snart varseblifva en stagnation i rörelsen, hvilken om den en längre tid skulle fortfara, kan undergräfva heia provinsers välstånd. De här närvarande representanter från norra Orterna torde bäst vara i tillfälle vitsorda, huru skeppsbyggeri och sjöfart förmått, under de svåraste missvextår lindra nöd och framkalla sjelfbestånd. Sveriges läge, dess kust af mera än 200 mils längd, dess outtömliga tillgångar på skeppsbyggnadsmaterialer och folkets skicklighet att föra yxan, tyckes samfäldt antyda, att skeppsbyggeri och sjöfart borde utgöra dess vigtigaste näringsgrenar, liksom att landets försvar till sjös bordet första rtummet tryggas. Det är på handelsflottans tillvext, som detta försvar i synnerhet hvilar. I fall det lyckats mig bärigenom göra åskådliga de vigtiga fördelar, som en ökad skeppsfort kunna: tillskynda vårt land och om det derefter medgifves, att skeppsbyggeri och sjöfart böra uppmuntras samt i första rummet befrias ifrån de onaturliga: band, som hindra dessa näringars utveckling hos oss, så boppas jag, att Stiåndet täcktes enhälligt biträda följande motioner: 4:0 Att skeppsinventarier af alla slag jemte kopparplåt till förhydning samt drefmat och dref, måtte få tullfritt eller mot låg tull införas. 9:0 Att skeppare måtte befrias från skyldigheten, att lösa eller uttaga sandra skeppsoch passhandlingar, än dem, som bestämdt fordras af främmande makter, såsom bevis för skeppets nationalitet eller af tullstyrelsen amses ouadgångligen nödring. S 3:o Att sjömansbusen i riket måtte erhålla mera ändamålsenlig organisation. 1 iq vändige för kontrolien på den mest enkla klare-; ( ent f 4:09 Att skalar för sjömäns högra och lägre bild-i?

1 april 1840, sida 3

Thumbnail