Article Image
JES R VP ICBY 1 HMMM MT vv SS NME ME TRE
styrelsens instruktion, som bland annat innehåller,
att, der sådant anses nödigt, utlåtanden och upp-
lIysningar skola ifråa de under General-tullstyrel-
sen lydande kontor infordras, innan målen i Gene-
ral-tullstyrelsen föredragas, blifvit iakttaget:
4.0 Att kassörskontoret uti skriftliga memorial
successift requirerat runda summor (3000 till
40,000 Rdr i sender);
2:0 atts tyrelsen hvarje gång häröfver hört kammar-
kontoret, hvilket åligger dels en jemn tillsyn å tull-
kammarens till kontoret (ej till styrelsen) ingående
redogörelser, och dels skyldigheten att föra kontrabok
med banken öfver kacsörskontorets assigneringar.
3:0o Att sedan kammereraren i detta kontor å
akten tecknat sitt officiella utlåtande, målet blifvit
i styrelsen föredraget af Kammeral-departements-
chefen, och
4:0 att när både han och kammarkontoret till-
styrkt bifall till requisitionen såsom behöflig,
styrelsen från dess bankoräkning JM 4 utanord-
nat det requirerade beloppet, och åter låtit in-
sätta detsamma på :kassörkontorets särskilda
räkning, för att derifrån, under lika beskaffade
kontroller från kammarkontoret, som nu äro nämn-
de, disponeras.
I tjenstgöringsreglementets 1350 föreskrifves väl,
att förskottsmedel skola lemnas aefterhand, som be-
bofvet det fordrar, men i samma reglemente fin-
nes icke nämndt, huru detta bebof skall pröfvas,
och jag ser ingen anledning att påbörda lagstifta-
ren derom en overkställbar mening. Men overk-
ställbart synes mig hvarje annat sätt för denna prö-
ning, än det ofvan beskrifna, som blifvit följdt.
Herr Advokatfiskalen vill, att den skulle ske medelst
en caf Styrelsen sjelf företagen undersökning, buru
förut anordnade förskotter bfifvit använde,. Skulle
väl en sådan föreskrift kunna efterlefvas, i fell den
funnes? (ty ingalunda finnes den i någon författ-
ning införd). Denna undersökning, som Herr Ad-
vokatfiskalen påfordrar, kunde ej tillgå annorlunda,
än genom speciel revision af flere till Kammar-
kontorets handläggning hörande räkenskaper. Men
dylika revisioner tillhöra de detaljer, med hvilka
Generaltullstyrelsen ej kan sjelf befatta sig, utan
att försumma sina rätta göromål, enligt hvad jag
här ofvan sökt ådagalägga. Det gifves då, så vidt
jag kan begripa, ingen annan verkställbar utväg,
än att granskningen, om Kassörskontoret verkligen
är i behof af nytt förskott, verkställes af Kammar-
kontoret, och att ansvarigheten derför, lika så väl
som för all annan granskning af dit inkomne rä-
kenskaper, bvilar på Kammarkontoret och ej på
Generaltullstyrelsen. Sådant förefaller mig desto
mera nödvändigt, som denna granskning, ifall den
kunde anses Styrelsen sjelf åligga, borde ej allenast
för Stockholm, utan äfveu för rikets öfriga ortes,
på samma sätt ega rum, och ej kunde åstad-
kommas annorlunda, än att från Kammarkon-
toret skulle, för hvarje gång, infordras och ge-
nomgås alla tillhörande specialräkenskaper. Dess-
utom, i fall Styrelsen icke får på Kammarkon-
torets uppgift och framställningar grunda sina
beslut i förskottsfrågor, måste förhållsndet blifva
enahanda i alla ämnen, som hafva afseende å utbe-
talningar, eller så kallade anordnings- och restitu-
tionsmål, hvilkas redovisande och utredning tillhöra
Kammar- och Revisions-kontoren samt stundom äf-
ven Advokatfiskalen, innan de till Styrelsens af-
görande föredragas; och hvilka följder, som skulle
uppkomma från ett sådant förfarande, är väl icke
svårt att inse. — Om Styrelseas ordförande och
ledamöter eljest hafva några egna pligter att full-
göra, så kunna de icke tillika vara Kamererare och
Revisorer. — En blick på Styrelsens protokoller
torde lätt öfvertyga om omöjligheten att inom Sty-
relsen medhinna en förnyad speciel granskning cch
jemförelse med tull-journeler, månadsräkningar c.
i alla de mål, som äro af beskaffenhet att fordra
förberedande handläggning i underlydande kontor
och deras afdelningar. Sådant lärer ej heller in-
stämma med grunderna för något Embetsverks or-
ganisation; och Kongl. KammarRätten sjelf saknar
aldraminst inom sin egen verkningskrets erfaren-
heten af de förhållanden, der sjelfva Styrelsen ej
kan med egna ögon följa hvarje åt underlydande
tjenstemän öfverlemnade detalj.
Om undantag någon gång böra göras ifrån den
regel, jag sålunda funnit giltig, så synas mig, en-
ligt hvad jag förut anmärkt, dessa kunna uppkom-
ma endast från speciella anledningar till misstro-
ende. Men Generaltullstyrelsen har ej funnit så-
dana amledningar, då dels under en lång följd af
år kassör-kontorets räkenskaper blifvit af både
Tullverkets och Kgl. KammarRättens revisioner
lemnade utan anmärkning, hvilket innefattat bevis,
att Kammar-konrtoret förut icke tillstyrkt förskott
utöfver bebofvet, och dels detta kontor, när frå-
gorna angått Tullkamrarne i landsorterna, stundom,
på grund af räkenskapernas granskning, afstyrkt till
större eller mindre del bifall å reqvisitionerna. Jeg
har ansett mig böra i bevittnade afskrifter bifoga de
af bemälda kontor i frågor om förskottsmedel till
utgifts-kassan i Stockholm afgifoe utlåtanden under
de tider af år 1836, då jag befann mig i staden
och i Generaltul!styrelsens arbeten deltog, samt år
4837 intill den dag balansen upptäcktes, hvilka ut-
låtanden alltid varit tillstyrkande. — Ett intyg ef-
ter protokollerna om de sessiongdagar under nämn-
de år, då jag i Styrelser varit tjenstgörande, har
jeg äfven äran bilägga. De förskott, som då be-
gärdes, voro till beloppen snarare mindre än hö-
gre än de, som under samma månader föregående
åren blifvit beviljade och varit behöflige.
I anmärknings-memorialet förekomma vidare nå-
gra uppgifter, som icke äro rätt väl öfverlagda.
Huru med (de anordnade) medler sedermera hus-
m— wzzzzwH (wozmm——mTD—— Cu CCCcCc1aLselO LEE EE CE cc nl cn nn i M— — LJ mo mo I
Thumbnail