fad, utan menade tro på att den främmande
herrn gaf så hederligt drickspengar endast för
att lättare lura honom, och att Svenska kun-
gen väl ändå skulle se annorlunda ut. Då tog
Gustaf Adolf fram sin silkesbörs och gaf man-
nen derur åtta blanka och nypreglade dukater,
och då — anmärkte min berättare, med efter-
tryck — kunde kusken icke längre tvifla på
hvem han hade för sig. Min hederliga jägare
var på god väg att språka med mig en hel
hop andra saker om sin Gustaf Adolf; jag före-
slog honom, att vi skulle forisätta samtalet på
kinesiska, men som han icke var detta språk
mäktig, och tredje man, skjutsbonden, satt oss
så nära bakom, att han skulle höra hvarje ord,
gaf jag samtalet en annan riktning, i fruktan
att annars kunna göra mig misstänkt för an-
hängighet till för detta kungliga familjen.
Öfvergången från Skåne till Småland utmär-
ker sig genom kuperad mark, en mängd små
sjöar, pittoreska strandvägar. Man träffar här,
som nere på slätten, ganska minga ståtliga
herrgårdar, och med ett läge, som det södra
Skånes magnatresidenser aldrig ega. Det är
märkligt, att man så allmänt bygger sina herre-
gods på samma sätt som bönderna sina gårdar,
att uthusen och ladorna ligga utåt vägen och
ofta alldeles undanskymma de egentliga bygg-
naderna. Ar det icke som om man ville göra
sin reverens mot främmande med ryggen!
För öfrigt börjar man nu besväras af detta
för en resande så olycksaliga påhitt med eviga
grindar eller led, hvarifrån man ändtligen nere
i landet varit skäligen befriad. Bland de flera
stora fördelarna, som tillhöra en resa på sjön,
i jemförelse med en på landbacken, räknar jag
verkligen, såsom icke den minsta, den, att man
slipper alla dessa trefaldt fördömda grindar.
Jag har under en resa genom Halland och Bo-
hus län räknat icke mindre än etthundrade
och trettio grindar på tvenne dagar. Detta
gör för dagen sextiofem, eller, för att taga en
rund summa, sextio dylika led. Låt mig nu
förspilla tre, fyra eller fem minuter med up:
pehållet vid grindens öppnande och tillsiutande,
så gör detta för dagen en ren tidsförlust af
tre, fyra eller fem timmar, och på en resa af
endast tre dagar, en hel dag.
(Forts. följer.) Orv. Odd.