Article Image
fad, utan menade tro på att den främmande herrn gaf så hederligt drickspengar endast för att lättare lura honom, och att Svenska kungen väl ändå skulle se annorlunda ut. Då tog Gustaf Adolf fram sin silkesbörs och gaf mannen derur åtta blanka och nypreglade dukater, och då — anmärkte min berättare, med eftertryck — kunde kusken icke längre tvifla på hvem han hade för sig. Min hederliga jägare var på god väg att språka med mig en hel hop andra saker om sin Gustaf Adolf; jag föreslog honom, att vi skulle forisätta samtalet på kinesiska, men som han icke var detta språk mäktig, och tredje man, skjutsbonden, satt oss så nära bakom, att han skulle höra hvarje ord, gaf jag samtalet en annan riktning, i fruktan att annars kunna göra mig misstänkt för anhängighet till för detta kungliga familjen. Öfvergången från Skåne till Småland utmärker sig genom kuperad mark, en mängd små sjöar, pittoreska strandvägar. Man träffar här, som nere på slätten, ganska minga ståtliga herrgårdar, och med ett läge, som det södra Skånes magnatresidenser aldrig ega. Det är märkligt, att man så allmänt bygger sina herregods på samma sätt som bönderna sina gårdar, att uthusen och ladorna ligga utåt vägen och ofta alldeles undanskymma de egentliga byggnaderna. Ar det icke som om man ville göra sin reverens mot främmande med ryggen! För öfrigt börjar man nu besväras af detta för en resande så olycksaliga påhitt med eviga grindar eller led, hvarifrån man ändtligen nere i landet varit skäligen befriad. Bland de flera stora fördelarna, som tillhöra en resa på sjön, i jemförelse med en på landbacken, räknar jag verkligen, såsom icke den minsta, den, att man slipper alla dessa trefaldt fördömda grindar. Jag har under en resa genom Halland och Bohus län räknat icke mindre än etthundrade och trettio grindar på tvenne dagar. Detta gör för dagen sextiofem, eller, för att taga en rund summa, sextio dylika led. Låt mig nu förspilla tre, fyra eller fem minuter med up: pehållet vid grindens öppnande och tillsiutande, så gör detta för dagen en ren tidsförlust af tre, fyra eller fem timmar, och på en resa af endast tre dagar, en hel dag. (Forts. följer.) Orv. Odd.

2 november 1839, sida 3

Thumbnail