Braunschweig. Hartlll lagget Or fv. tr. anuu do
machiner, som efter berättelsens afslutande blifvit
förfärdigade, således 425 lokomotiver, deraf blott
84 utländska, i gång inom 140 år.
Anläggsingskostnaden för jermvägar i Amerika
är mycket olika, men öfverhufvud billigare än i
Europa. De flesta jernvagsbolagen bestå af jerdä-
gare, som ackordera med ingeniörerme i ett för allt,
och ueraf kan man förklara sig, hvarföre af banorne
mellan Albany och Buffals någre kostat 3000, an-
dre 72,000 doll. per med. för milen. Den kostsam-
maste af alla är banan inom stader New-York:
denna märkvärdiga bana kommer att utgöra 8 mil,
går genom flera gator, men äfven genom obebygg-
de platser och är kalkylerad till omkring 1,730,000
doll. per svensk mil. I allmänhet gå de Ameri-
kanska jernvägarne icke bredvid utan genom stä-
derna, inom hvi!ka likväl icke ångvagnen utan hä-
star begagnas.
Det är ogrundadt, att de Amerikanska jermvägar-
ne skulle vara mindre solida än de Europeiska, och
Hr v. G. rekommenderar tvertom de förra, såsom
bättre passamde för Tyskland än de Engelska.
Huru det är möjligt, att Amerikanska jernvägar-
ne både till anläggning och underhåll äro mindre
kostsamma än de Europeiska, oaktadt jernet hem-
tas från Europa, trädvirket är dyrare än här på
Kontinenten och alla arbetslöner högre, förklarar
Hr v. G. på följande sätt:
Hvarje projekt till en Amerikansk jernväg för-
fattas af en eller flera ingeniörer, under den nog-
grannaste undersökning af lokalen, så att författan-
det af förslaget vanligen upptager 2 till 3 år. —
I Vid hvarje byggnad anställes en konstruktions-in-
I geniör med 3 till 5000 doll. årlig aflöning, och jem-
te honom, samt med lika aflöning, en rådgifvande
ingeniör, som hvar tredje eller fjerde månad in-
spekterar arbetet under omkring 8 dagar. — De
Amerikanska banerna få ofta en stigming af 50 än-
da till 90 fot på en eng. mil (5280 feet), samt bö-
jas ofta med en krumväg af 2000 fots radie, utar
att någondera delen hindrar de på dem brukliga
lokomotiver och vagnar. — Mekaniska hjelpmedel
för att bespara menniskokraften och arbetslönerna
äro i Amerika mer och lyckligare använde än an-
norstädes. — De Amerikanska jernvägarne behöf-
va flere och större bryggor än de Europeiska, men
konsten att bygga dessa är så högt drifven, att t.
ex. en brygga öfver Jamesfloden, af 2859 fots längd,
med 20 murade pelare ej kostade mer än 415,000
dollars. — Sjelfva öfverbyggnaden (jernbanan) är
mera afpassad efter behofvet och skenorna väga
stundom 58 skålp. stundom blott 9 !, skålp. per
yard (307 sv. fot). Slutligen iakttages i allt stör.
re sparsamhet; lokomotivers och vagmars antal är
mindre, men deremot ständigt i bruk.
Hvad underhållskostnaden angär, så är för det
första administrationen ganska enkel. Direktionen
har oinskränkt fullmakt, men omväljes årligen. Den
uppdrager öfverinseendet,med nästan lika oinskränkt
fullmakt åt en enda individu med 2 till 5000 doll.
aflöning. och ledamöter och tjenstemän äro vålaf-
lönte, men icke flera än att de äga fullt upp att
göra. Farten på banerna är ringare än i Europa,
och sällan mer är 45 Eng. mil i timmen, hyvarige-
Rom så vagnar som banan sparas och underhället
för den sednare sällan öfverstiger 500 doll. pr mil.
Lokomotiver ech vagnar äro ändamälsenligare in-
rättade, och de sednare alltid försedde med 8jhjul.
För driften begagnas ved, som är vida mindre dyr
än stenkol! och på alla sätt är sörjdt för att göra banan
så ändamålsenlig och nyttig som möjligt. Sålunda har
man föranstaltat, att köpmansvaror under denlång-
samma farten genom städerna, komma fram till
köpmannens hus, och genom fartens oafbrutna fort-
sättning natt och dag är man alltid försäkrad om
postföringen, som ärligen inbringar 300 dollars för
milen.
Hr v. G. lägger syneerlig vigt på det i Amerika
allmänna bruket af åttabjuliga vagnar, flata, på
trädbanor liggande jernskenor af 2 till 2!, tums
bredd och !V, till , tums höjd, samt på fartens
mederering till 45 mil, och visar, att den större
underhållskostnaden för en så anlagd och begagnad
bana vida öfverväges af besparingarne vid dess
anläggning, samt vid de på Europeiska banor o-
upphörligt förekommande reparationerna å lokomo-
tiver och vagnar. Han råder äfven de tyska jern-
vägskompagnierna att genast förskaffa sig Ameri-
kanska trains, som med lokomotiver, sBöskottnings-
apparater, och ett duplikat af 4 åttabjuliga vagnar,
icke öfverstiger 46 till 20,000 dollars, allt efter
storleken och elegansen.
Vi nämnde snöskottningsapparate, och det skall
säkert intressera Svenska läsare att höra, det me-
delst dennas verksamhet Amerikamska jernvägarne
äro lika praktikabla vinter som sommar. Den un-
danskottar icke blott snö, utan äfven is, och an-
bringas framför lokomotiven, så snart snön blott
är några tum hög, men afgår eljest med en serskild
lokomotiv, en halftimma före den vanliga trainen
Utom denna vintermöbel äga Amerikanska tra-
inerna alla andra nödiga skyddsmedel för vin-
tern. Först kommer lokomotiven, omgifven med
tak och väggar af tjock linväf och med fönster
framtill; derpå följe passagerarevagnarne med 50 å
60 beqväma platser, en ugn och ett litet enskildt
rum, samt mellan hvarje vagnpar en liten brygga,
medelst hvilken passagerarne i en vagn kunna af-
lägga visit hos grannarne; slutligen äro de nya
vagnarne försedda med en uppasserska, ena buffet
med tillhörande värminrättningar, serskilda såkal-
lade familjrum, samt ända till 42 sängar, sem bäd-
das om aftonen och om morgonen åter förvandlas