Braunschweig. Hartlll lagget Or fv. tr. anuu do machiner, som efter berättelsens afslutande blifvit förfärdigade, således 425 lokomotiver, deraf blott 84 utländska, i gång inom 140 år. Anläggsingskostnaden för jermvägar i Amerika är mycket olika, men öfverhufvud billigare än i Europa. De flesta jernvagsbolagen bestå af jerdägare, som ackordera med ingeniörerme i ett för allt, och ueraf kan man förklara sig, hvarföre af banorne mellan Albany och Buffals någre kostat 3000, andre 72,000 doll. per med. för milen. Den kostsammaste af alla är banan inom stader New-York: denna märkvärdiga bana kommer att utgöra 8 mil, går genom flera gator, men äfven genom obebyggde platser och är kalkylerad till omkring 1,730,000 doll. per svensk mil. I allmänhet gå de Amerikanska jernvägarne icke bredvid utan genom städerna, inom hvi!ka likväl icke ångvagnen utan hästar begagnas. Det är ogrundadt, att de Amerikanska jermvägarne skulle vara mindre solida än de Europeiska, och Hr v. G. rekommenderar tvertom de förra, såsom bättre passamde för Tyskland än de Engelska. Huru det är möjligt, att Amerikanska jernvägarne både till anläggning och underhåll äro mindre kostsamma än de Europeiska, oaktadt jernet hemtas från Europa, trädvirket är dyrare än här på Kontinenten och alla arbetslöner högre, förklarar Hr v. G. på följande sätt: Hvarje projekt till en Amerikansk jernväg författas af en eller flera ingeniörer, under den noggrannaste undersökning af lokalen, så att författandet af förslaget vanligen upptager 2 till 3 år. — I Vid hvarje byggnad anställes en konstruktions-inI geniör med 3 till 5000 doll. årlig aflöning, och jemte honom, samt med lika aflöning, en rådgifvande ingeniör, som hvar tredje eller fjerde månad inspekterar arbetet under omkring 8 dagar. — De Amerikanska banerna få ofta en stigming af 50 ända till 90 fot på en eng. mil (5280 feet), samt böjas ofta med en krumväg af 2000 fots radie, utar att någondera delen hindrar de på dem brukliga lokomotiver och vagnar. — Mekaniska hjelpmedel för att bespara menniskokraften och arbetslönerna äro i Amerika mer och lyckligare använde än annorstädes. — De Amerikanska jernvägarne behöfva flere och större bryggor än de Europeiska, men konsten att bygga dessa är så högt drifven, att t. ex. en brygga öfver Jamesfloden, af 2859 fots längd, med 20 murade pelare ej kostade mer än 415,000 dollars. — Sjelfva öfverbyggnaden (jernbanan) är mera afpassad efter behofvet och skenorna väga stundom 58 skålp. stundom blott 9 !, skålp. per yard (307 sv. fot). Slutligen iakttages i allt stör. re sparsamhet; lokomotivers och vagmars antal är mindre, men deremot ständigt i bruk. Hvad underhållskostnaden angär, så är för det första administrationen ganska enkel. Direktionen har oinskränkt fullmakt, men omväljes årligen. Den uppdrager öfverinseendet,med nästan lika oinskränkt fullmakt åt en enda individu med 2 till 5000 doll. aflöning. och ledamöter och tjenstemän äro vålaflönte, men icke flera än att de äga fullt upp att göra. Farten på banerna är ringare än i Europa, och sällan mer är 45 Eng. mil i timmen, hyvarigeRom så vagnar som banan sparas och underhället för den sednare sällan öfverstiger 500 doll. pr mil. Lokomotiver ech vagnar äro ändamälsenligare inrättade, och de sednare alltid försedde med 8jhjul. För driften begagnas ved, som är vida mindre dyr än stenkol! och på alla sätt är sörjdt för att göra banan så ändamålsenlig och nyttig som möjligt. Sålunda har man föranstaltat, att köpmansvaror under denlångsamma farten genom städerna, komma fram till köpmannens hus, och genom fartens oafbrutna fortsättning natt och dag är man alltid försäkrad om postföringen, som ärligen inbringar 300 dollars för milen. Hr v. G. lägger syneerlig vigt på det i Amerika allmänna bruket af åttabjuliga vagnar, flata, på trädbanor liggande jernskenor af 2 till 2!, tums bredd och !V, till , tums höjd, samt på fartens mederering till 45 mil, och visar, att den större underhållskostnaden för en så anlagd och begagnad bana vida öfverväges af besparingarne vid dess anläggning, samt vid de på Europeiska banor oupphörligt förekommande reparationerna å lokomotiver och vagnar. Han råder äfven de tyska jernvägskompagnierna att genast förskaffa sig Amerikanska trains, som med lokomotiver, sBöskottningsapparater, och ett duplikat af 4 åttabjuliga vagnar, icke öfverstiger 46 till 20,000 dollars, allt efter storleken och elegansen. Vi nämnde snöskottningsapparate, och det skall säkert intressera Svenska läsare att höra, det medelst dennas verksamhet Amerikamska jernvägarne äro lika praktikabla vinter som sommar. Den undanskottar icke blott snö, utan äfven is, och anbringas framför lokomotiven, så snart snön blott är några tum hög, men afgår eljest med en serskild lokomotiv, en halftimma före den vanliga trainen Utom denna vintermöbel äga Amerikanska trainerna alla andra nödiga skyddsmedel för vintern. Först kommer lokomotiven, omgifven med tak och väggar af tjock linväf och med fönster framtill; derpå följe passagerarevagnarne med 50 å 60 beqväma platser, en ugn och ett litet enskildt rum, samt mellan hvarje vagnpar en liten brygga, medelst hvilken passagerarne i en vagn kunna aflägga visit hos grannarne; slutligen äro de nya vagnarne försedda med en uppasserska, ena buffet med tillhörande värminrättningar, serskilda såkallade familjrum, samt ända till 42 sängar, sem bäddas om aftonen och om morgonen åter förvandlas