Article Image
nes alpassande elter detta.
Förenta Staternas kanal- och jernvägskommuni-
kationer äro med få undantag de sist förflutna 20
årens verk. Den första jernväg anlades inom sta-
ten New-York mellan Albany och Buffalo, och an-
ledningen dertill förtjenar att omnämnas. Man ha-
de mellan 4817 och 4825 anlagt den långa Erie-
kanalen, som går från Albany vid Hudson till Buf-
falo vid Erie, och förbinder vestliga staterna med
Hudsonsfloden och derigeeom med New-York. Huf-
vudkanalen håller 363 mil, men med sednare an-
lagda bikanalerna 640, och på denna sträcka före-
komma 72 aquedukter och 40635 broar. Byggnads-
skostnaden utgjorde 42 millioner Dollars och in-
kows erna första året 839,525 Dollars, förlidet år
4,481,602. Under hela tiden har denrma kanal in-
bringat 45,204,470 Dollars, hufvudkanalen är län-
gesedan betald och den ärliga inkomsten för stats-
kassan betydlig. Tre tusen båtar med 135,000 man
sysselsättes årligen på denna kanal och transpor-
tera en varumängd om 700,600 tons vigt och 23
millioner Dolla:s värde. Jorden omkring kanal-
sträckan har stigit femfaldigt i pris, en mängd stä-
der och byar hafva uppstått och regeringen har
sett sig nödsakad, att icke blott utvidga hufvud-
kanalen med en kostnad af 135—20 millioner dollars,
utan ännu dertill lägga en 486 mil lång bikanal,
med en kostnad af 6,200,000 dollars — tvänne fö-
retag, som först inom 5 till 6 år hinna fullbordas.
Denna kanalanläggning, som öfverträffar alla an-
dra, i storlek, i snabbt utförande och lyckliga re-
sultater, gaf anledning till den första stora jern-
väg.
Man fann Eriekanalen otillräcklig för den rörel-
se, man såg och förutsåg, ech man beslöt att anläg-
ga en jernväg i den dal, genom hvilken kanalen
framgår. Sju särskilda aktiesällskaper bildade sig,
och inom några år är hela sträckan från Albany
till Buffalo, 348 1-2 mil färdig.
Inom New-York äro dessutom 7 större och mir-
dre jernvägar i bruk eller under byggnad, hvari-
bland må nämnas: banan från New-York direkte
till sjön Erie, 483 mil, samt från New-York till
Albany, 450 mil. Inalles finnas inom New-York
403 mil fårdig och begagnad, samt 908 mil under
byggnad stående, och inom 3 till 4 år färdig jern-
väg. — Kostnaden för alla staten New-Yorks ka-
naler och jernvägar antages uppgå till 92 millio-
ner dollars, eller, efter en folkmängd af 2 1-2 mil-
lion, 24 dollars 80 cents på personen.
Det torde intressera läsaren att se, huru en så-
dan utgift för hvarje person endast till kanaler
och jernvägar är möjlig, och vi meddela derfö
re följande utdrag ur berättelsen om nämde
stats finanser år 1838. Statens regering kostar år-
ligen 400,000 dollars och skulderna voro 4,532,756
dollars. Deremot lemnade statens kanaler, efter
afdrag af alla omkostnader, öfver 1,100,000 dollars;
staten ägde) en fond af 2,197,000 dollars till
underbål! af elementarskolor och högre läroanstal-
ter, samt hade dessutom 1837 utbekommit sin an-
del i unionens tillgång utöfver statsskulden, med
omkring 4 milioner, hvilka blifvit förväntade. För
vägar, välgörenhetsanstalter, skolor, lyshållning m.
m. uppbars en årlig skatt af real- och personalför-
mögenheten. Denna förmögeebet uppgick: 4820
till 255,552,365 och 4838 till 627,544,784 dollars;
skatten derå utgjorde 2,860,476 dollars, eiler 4
dollar 44 cents på personen. Kommissionen, som
afgaf berättelse, föreslog derföre, att staten årligen
i 40 år måtte använda 4 millioner på anläggning
af kanaler och jernvägar.
Staten Massachusetts äger de solidaste jernvägar,
hvaraf 213 mil redan i bruk och 498 under bygg-
nad.
Det största jernvägssystem i Förenta Staterna
och således på hela jorden går från Boston till
Greensboro (i Georgia) och förbinder en mängd
betydliga orter, hvaribland vi blott nämna New-
Yerk, Philadelphia, Baltimore, Washington, Char-
leston. Hela denna kommunikationslinie upptager
4203 mil, hvaraf dock 350 mil passeras med ång-
båt och 43 mil med postvagn. Denna väg fordrar
400 timmar eller 5 dygn, emedan farten fortsättes
äfven om nätterna. Detta gör icke mer än 12 mil
i timmen, men skall kurpna ökas til! 45, när en
gång de743 sällskapera som äga de särskilda banor-
ne, förena sig så vida, alt de nu existerande 13
vagnsombytena försvinna. — Nyssnämnde linie skall
Ru förlängas vid båda ändarne, nemligen vid Bo-
ston med 400 mil till: Portland i staten Maine, och
vid Greensboro med 210 mil till Montgommery.
Från sistnämnde ort går man på Auabamafioden
med ångbåt till Mobile och New-Orleans, så att
man 3 år härefter kan fullborda resan från Port-
land till New-Orleans — 2080 mil, hvaraf 4195
mil jernväg — på 8 dagar. Icke nog dermed; en
oppositiomslinie ) för större delen af den redan ex-
isterande kommunikationen, är nu under byggnad
och kommer att bestå af 395 mil jernväg och 435
mil ångbåtsväg.
Sammantagna längden af alla i bruk varande
jermvägar i För. Stat. utgör, så vidt Hr v. Gerst-
per kunnat erfara, 3000 mil, och kostnaden, efter
ett medium af 20,000 dol!. pr mil, 60 milliener.
Omkring 100 aktiebolag ech flere staters regeringar
äro dertill ägare.
Under byggnad stående jernbaner, som sannolikt
hinna fulländas inom detta ärs utgång, antagas ut-
göra 400 mil. Således, tillsamman med redan e-
isterande, en sträcka af 4100, under det alla öf-
iga kända jernvägar på jorden ej utgöra mer än
600 mil. Det i jernvägar nedlagda kapital bör så-
edes vid årets slut utgöra 82 millioner doll., och
2 davtill lägges kostnaden för de med detta år ei
nr
Thumbnail