Article Image
nes alpassande elter detta. Förenta Staternas kanaloch jernvägskommunikationer äro med få undantag de sist förflutna 20 årens verk. Den första jernväg anlades inom staten New-York mellan Albany och Buffalo, och anledningen dertill förtjenar att omnämnas. Man hade mellan 4817 och 4825 anlagt den långa Eriekanalen, som går från Albany vid Hudson till Buffalo vid Erie, och förbinder vestliga staterna med Hudsonsfloden och derigeeom med New-York. Hufvudkanalen håller 363 mil, men med sednare anlagda bikanalerna 640, och på denna sträcka förekomma 72 aquedukter och 40635 broar. Byggnadsskostnaden utgjorde 42 millioner Dollars och inkows erna första året 839,525 Dollars, förlidet år 4,481,602. Under hela tiden har denrma kanal inbringat 45,204,470 Dollars, hufvudkanalen är längesedan betald och den ärliga inkomsten för statskassan betydlig. Tre tusen båtar med 135,000 man sysselsättes årligen på denna kanal och transportera en varumängd om 700,600 tons vigt och 23 millioner Dolla:s värde. Jorden omkring kanalsträckan har stigit femfaldigt i pris, en mängd städer och byar hafva uppstått och regeringen har sett sig nödsakad, att icke blott utvidga hufvudkanalen med en kostnad af 135—20 millioner dollars, utan ännu dertill lägga en 486 mil lång bikanal, med en kostnad af 6,200,000 dollars — tvänne företag, som först inom 5 till 6 år hinna fullbordas. Denna kanalanläggning, som öfverträffar alla andra, i storlek, i snabbt utförande och lyckliga resultater, gaf anledning till den första stora jernväg. Man fann Eriekanalen otillräcklig för den rörelse, man såg och förutsåg, ech man beslöt att anlägga en jernväg i den dal, genom hvilken kanalen framgår. Sju särskilda aktiesällskaper bildade sig, och inom några år är hela sträckan från Albany till Buffalo, 348 1-2 mil färdig. Inom New-York äro dessutom 7 större och mirdre jernvägar i bruk eller under byggnad, hvaribland må nämnas: banan från New-York direkte till sjön Erie, 483 mil, samt från New-York till Albany, 450 mil. Inalles finnas inom New-York 403 mil fårdig och begagnad, samt 908 mil under byggnad stående, och inom 3 till 4 år färdig jernväg. — Kostnaden för alla staten New-Yorks kanaler och jernvägar antages uppgå till 92 millioner dollars, eller, efter en folkmängd af 2 1-2 million, 24 dollars 80 cents på personen. Det torde intressera läsaren att se, huru en sådan utgift för hvarje person endast till kanaler och jernvägar är möjlig, och vi meddela derfö re följande utdrag ur berättelsen om nämde stats finanser år 1838. Statens regering kostar årligen 400,000 dollars och skulderna voro 4,532,756 dollars. Deremot lemnade statens kanaler, efter afdrag af alla omkostnader, öfver 1,100,000 dollars; staten ägde) en fond af 2,197,000 dollars till underbål! af elementarskolor och högre läroanstalter, samt hade dessutom 1837 utbekommit sin andel i unionens tillgång utöfver statsskulden, med omkring 4 milioner, hvilka blifvit förväntade. För vägar, välgörenhetsanstalter, skolor, lyshållning m. m. uppbars en årlig skatt af realoch personalförmögenheten. Denna förmögeebet uppgick: 4820 till 255,552,365 och 4838 till 627,544,784 dollars; skatten derå utgjorde 2,860,476 dollars, eiler 4 dollar 44 cents på personen. Kommissionen, som afgaf berättelse, föreslog derföre, att staten årligen i 40 år måtte använda 4 millioner på anläggning af kanaler och jernvägar. Staten Massachusetts äger de solidaste jernvägar, hvaraf 213 mil redan i bruk och 498 under byggnad. Det största jernvägssystem i Förenta Staterna och således på hela jorden går från Boston till Greensboro (i Georgia) och förbinder en mängd betydliga orter, hvaribland vi blott nämna NewYerk, Philadelphia, Baltimore, Washington, Charleston. Hela denna kommunikationslinie upptager 4203 mil, hvaraf dock 350 mil passeras med ångbåt och 43 mil med postvagn. Denna väg fordrar 400 timmar eller 5 dygn, emedan farten fortsättes äfven om nätterna. Detta gör icke mer än 12 mil i timmen, men skall kurpna ökas til! 45, när en gång de743 sällskapera som äga de särskilda banorne, förena sig så vida, alt de nu existerande 13 vagnsombytena försvinna. — Nyssnämnde linie skall Ru förlängas vid båda ändarne, nemligen vid Boston med 400 mil till: Portland i staten Maine, och vid Greensboro med 210 mil till Montgommery. Från sistnämnde ort går man på Auabamafioden med ångbåt till Mobile och New-Orleans, så att man 3 år härefter kan fullborda resan från Portland till New-Orleans — 2080 mil, hvaraf 4195 mil jernväg — på 8 dagar. Icke nog dermed; en oppositiomslinie ) för större delen af den redan existerande kommunikationen, är nu under byggnad och kommer att bestå af 395 mil jernväg och 435 mil ångbåtsväg. Sammantagna längden af alla i bruk varande jermvägar i För. Stat. utgör, så vidt Hr v. Gerstper kunnat erfara, 3000 mil, och kostnaden, efter ett medium af 20,000 dol!. pr mil, 60 milliener. Omkring 100 aktiebolag ech flere staters regeringar äro dertill ägare. Under byggnad stående jernbaner, som sannolikt hinna fulländas inom detta ärs utgång, antagas utgöra 400 mil. Således, tillsamman med redan eisterande, en sträcka af 4100, under det alla öfiga kända jernvägar på jorden ej utgöra mer än 600 mil. Det i jernvägar nedlagda kapital bör såedes vid årets slut utgöra 82 millioner doll., och 2 davtill lägges kostnaden för de med detta år ei nr

3 augusti 1839, sida 3

Thumbnail