Article Image
republiken och kejsarriket stora tjenster samt
från Rom erhållit flerfaldiga bevis på erkänsla.
Ett stort antal votif-inskrifter bestyrker denna för-
moden. De äro för det mesta väl bibehållna, nä-
stan allesammans antingen ristade på rikt cicilera-
de piedestaler eler på tinnarna af präktiga monu-
menter, på hvilka man ser lemningar af antika:
bildverk. dem man igenkänner såsom minnen af
stora bragder, märkeliga tilldragelser eller ut-
märkta versoniligheier. Vid hvarje steg stöter man
på frag-ucuter af gamla pelare, kapiteler och styc-
ken af arkitektonisk skulptur. Hvilka skatter
måste icke här ligga nedgräfda! De förnämsta tu-
inerna äro en skön triumfbåge med temmeligen
väl bibehållen inskrift; vidare en theater, hvars
gäten och ingångar ännu äro i behall; en ganska
skön mosaik, hvilken tjenar till golf i ett tempel
åt den fruttbringande jorden, såsom följande in-
skrift bevisar: Telluri. G nitvici. Respublicu. Cui-
ewiiavor. Templum. Foecit. C. Julius. Lepidus.
Tertulius. Ley. Aug. Pr. P. R. Dedicavit. Simula-
erum. Oeac Acrolitium. T. Julius. Honorati. Port.
Fi PP. Dowo. Dedit. Man träffar äfven vackra,
lemninsar af ett tempel efter mönstret af det be-
kanta Maison Carree i Nismes medå en ofullstän-
dig inskrift, hvars början lyder sålunda: Eternitate
Et Victorlis Neputis Divi Marei. ... Respubiäca Cui
Ett bref från en Fransysk officer, dateradt lägret
vid Dschimmilah den 6 Juni, innehåller ytterliga-
re härom: aVi bygga eu fäste med lemningar af
Romerska monumenter, hvilkas ruiner öfverallt
betäcka marken; talrika transporter förse oss med
lifsmedel ech sålunda skola vi snart befinna oss i
godt försvarstillständ. Man har försökt nägra gräf-
ningar och funnit fiera monumenter, basreliefer,
ler- och metalkärl m. m. Åfven et tempel bar
kommit i dagen med mosaik af de skönaste färger,
ehuru sielfya byggnaden, efter all aniedning, blif-
vit förstörd af elden.
— Zarskoje-Selo-jernvägen. Vid en förli-
den vå: mod aktionärerne i donna jernväg hållen
bolagsstämma förelad?s en berättelse, enligt hvil-
ker brgegnrdskostraden dittills uppgått till 5,051,666
Rubel, hvartill ännu kommo 250,000 Rub. för an-
skaffandet af en ny ångvagr, den tillökningen i
.passagerarnas antal fordrade. Planen hade bleit
ponerat cen trafik af 300,000 personer, men redan
förlidet är uppgick passagerarnes antal mellan Pe-
tersburg och Zarskoje-Selo till 500,000. Hela ba-
nan (till Paulowsk) befors första äret af 707 091
personer, hvilket !emnade en intägt af 920,257 R.
Ölverskottet ar inkomsterna öfver de löpande utgif-
terna utgjorde de första 3 månaderna 316,976 Rubel.
Farien på Engelska vägarae med vanlig skjus
hade törlidet år minskats med 4,890,000 perso-
ner, bvaremot farter på iernvägarne ökats med
424,460 650,
oo Kunservatorium i Chiswick. Horticultu-
ral Society i London ämnar för kulturen af exoti-
ska vixter låta i sällskapets trädgård vid Chiswick
uppföra ett utomordentligt stort drifbus. Dess
längd från öster till vester koramer att utgöra nå-
ra 500 Enzge!ska fot och huset får fasader så väl
åt norden som åt syden. Takresningen blir hel
och hå!!2n af jern, i form af en Göthisk bvalfbåge,
och beligges med patenteradt taffelglas. Vesta
flsgelu, af omkring 480 fots längd och 27 fots höjd,
står recan under byggnad, och antages blifva far-
digt till medlet af Moj nästa är. Här reser sig
således ärer ett jätteverk, som skulle kunna jemfö-
ras med de tillbedda pyramiderna och obeliskerna,
om det icke, liksom så många andra Englands
storverk, olyckligtvis ägde ett nyttigt ändamå.
— I NewYork i Nordamerika är för närvi-
rarda oms plan å bane att, medelst ängfartyg två
gånger i måsaaden, befordra posten mellan Liver-
pool och Halifax, för hvilket Brittiska regeringen
skall årligen cerlägga 30,000 St. till entreprenvö-
ren, Hr Cunard från Nya Skouland, hvilken ämnar
att för detta ändamäl redan nästa år hafva flera
ångfarlig om 4400 tons och 450 hästkraf.er i be-
redskap. Dessa skola under vägen anlöpa Boston,
der man redan tecknat 8000 Z St till dockor för
desamma.
— Amerikanska ångfarten. Förenta Stater-
na begagna för närvarande 800 ångfartyg, hvara
omkring 600 tillhöra de vestiiga vattendragen oct
440 staten NewYork. Ar 4834 var antalet blot
054, och sjelfva Storbrittannien ägde 2 år förut el
ler 1836 blott 600 ångfartyg. Drägtigheten af då
Amerikanska ångfartygen kan i medeltal beräkna
till 200 tons och för al!a tillsammans till 1356,004
tons, hvaremot de Engelska sistnämnda år ick
drogo mer än 68.000 tons. I allmänket byggas d
Amerikanska ångfartygen ej så stora, som de En
gelska, och det största bland de förra, som fårda
meilan NawYork och Natchez, håller ej öfver 80
tons.
— Förändrade åsigter. Bland de ming
politiska arbeten, hvarmed Frankrikes talrika för
fastare-falengz nu är sysselsatt, väntar man sig myr
ket af Juli-revolutionens historia. som f.d. hufvud
redaktören af Constitutionel, Hr Cauchois Lemaire
håller på att skrifva. Han begagnar härtill mång
faldiga materialier, bland andra kommunicerad
uppsatser af Thiers och memoirer af Lafitte. Des
sa sistnämnda skola isynnerhet innehålla en mång
kuriösa anekdoter, af hvilka vi nämna blott en en
da: Under de första månaderna af Ludvig Filip
regering, hyste konungen en serdeles ovilja mc
ella dödsstraff, så att det kostade Lafitte och Du
pont de FEure oändlig möda att förmå honom un
derteckna en låg förbrytares dödsdom, ehuru vi
denne förtjent sitt straff. I detta hänseende före
REL KL. 2 amn stan förändring i kanuneanc åcjota
Thumbnail