7 o— Det nya ångfartyget Örnsköld, om hvilket vi nimnde för ett par dagar sedan, var : går ifrån kl. hall 44 f. m. till frampå efterm. ute på profresa i skärgården, ett godt stycke på andra sidan om Waxholm. Utom en mängd aktie-egare, som infunnit sig, hade direktionen äfven inbjudit åtskillige vetenskapsmän och honoratiores att deltaga i denna lustfärd. Det eleganta, nymålade och i sin jungfruliga friskhet strålande fartyget med sin förträfligr machin stod sig godt och gaf heder åt sin hvggmästare, Hr Carlsund; ty enligt vederbörligen arställ! pröfoing gjorde det i medeltal vid pass 9 engelska, eller 21A, gevgrafiska mil i timman. Profven skedde af besigtningsmännen mede!st både ur och loggning, cech dessutom funnos, genom direktionens benägna försorg, för hvar och en af gästerna, glas, hvari dock icke, såsom nti vanliga räkneglas, rann någon torr sand, utan Madera och Champagne, hvari man tömde glad; skålar och välönskningar för ångfarten, för Örnshölds minne, för de Norrländska aktie-egarne sisom frånvarande vänner, för ångfartyget Örntölds välgång, för dess byggmästare och dessinatör Hr Carlsund, för Hr Owen och Hr Kacilherg, m. fl. Passagerarnes lifskraft ofvan däck sattes sålunda i den behagligaste harmoni med ungkreften inunder, och det är svårt att säga. hvilketdera väckte mesta tillfredsställelse, åsyne i af den uti glasen fräsande champagpen. eller den framför fartygets köl fräsande böljan. Att de fleste utan tvifvel tyckte, att det furta smakade bältre än det sednare, hade man anledning att döma deraf, att vatten var den artikel, som inombords minst konsumera