7 o— Det nya ångfartyget Örnsköld, om hvil-
ket vi nimnde för ett par dagar sedan, var :
går ifrån kl. hall 44 f. m. till frampå efterm.
ute på profresa i skärgården, ett godt styc-
ke på andra sidan om Waxholm. Utom en
mängd aktie-egare, som infunnit sig, hade di-
rektionen äfven inbjudit åtskillige vetenskaps-
män och honoratiores att deltaga i denna lust-
färd. Det eleganta, nymålade och i sin jung-
fruliga friskhet strålande fartyget med sin för-
träfligr machin stod sig godt och gaf heder åt
sin hvggmästare, Hr Carlsund; ty enligt veder-
börligen arställ! pröfoing gjorde det i medeltal
vid pass 9 engelska, eller 21A, gevgrafiska mil i
timman. Profven skedde af besigtningsmännen
mede!st både ur och loggning, cech dessutom
funnos, genom direktionens benägna försorg, för
hvar och en af gästerna, glas, hvari dock icke, så-
som nti vanliga räkneglas, rann någon torr sand,
utan Madera och Champagne, hvari man tömde
glad; skålar och välönskningar för ångfarten, för
Örnshölds minne, för de Norrländska aktie-egar-
ne sisom frånvarande vänner, för ångfartyget
Örntölds välgång, för dess byggmästare och
dessinatör Hr Carlsund, för Hr Owen och Hr
Kacilherg, m. fl. Passagerarnes lifskraft ofvan
däck sattes sålunda i den behagligaste harmoni
med ungkreften inunder, och det är svårt att
säga. hvilketdera väckte mesta tillfredsställelse,
åsyne i af den uti glasen fräsande champag-
pen. eller den framför fartygets köl fräsande
böljan. Att de fleste utan tvifvel tyckte, att
det furta smakade bältre än det sednare, hade
man anledning att döma deraf, att vatten var
den artikel, som inombords minst konsumera-