en Marheineke, en Straus alltid en teinture a
dagens frågor; med en orubblig tillgifvenhet fö
uppenbarelsens höga läror, ser man dock alltic
på deras skrifter i hvilken estetisk elier filoso-
fisk brytning de lefvat, — en sak, som i dera
ställning visst ej är tadelvärd. Annorlunda förfa)
den sjelfständige engelske theologen. Ordet, skri.
ten är för honom det högsta och allt; föga afficie-
rad af de filosofiska opinionernas ebb och flod, går
han med orubbliga steg och logisk konseqvens
ut från de premisser, denna källa gifver, till sit!
mål; — ja, det tyckes till och med, som han
i likhet med landets parlamentariska talare ville
undvika den bestickning man kan hemta från
poesiens och vältalighetens bilder, såsom under
det höga ämnet, och låta föredragets klar-
het och resonnementernas bindande kraft en-
samma verka till det höga målet, öfvertygelsen
och den deraf följande inverkan på bjertat. Det
är ett genom christendomen förädladt romar-
sinne, som ärfts till det fria Britannien och
dess religionsförkunnare. Det är denna grund-
ton af ett klart, redigt och flärdfritt, men kraft-
fullt och ädelt framställningssätt, som herrskar
genom hela Witherspoons framställning af det
vigtigaste ämne, en christen kan tänka sig, dess
:omskapning til en varelse, behaglig inför det
Högsta Väsendet, Kraftfullt skildrar han stor-
heten och vigten af nya födelsens förändring,
:såsom ej blott partiell, yttrad: i serskilda ögon-
:blick, föresatser eller handlingar, utan en för
menniskokraft omöjlig af högre nåd verkad total-
förändring, som omskapar hela grunden af den
dödliges inre. Hävvid inskärper förf. likväl med
styrka menniskans heliga förbindelse att oaflåt-
gt söka den gudomliga nåden... I andra afdel-
ningen af sitt verk angifver han de grundkär-
nemärken, hvaraf en christen kan finna sig vara i
nya födelsens tillstånd att den fördrager glädjen att
uppfylla Suds vilja framför hvarje annat jordiskt
ändamål och finner i: honom en frid, som kom-
mer henne att värdera hans nåd, framför allt
tjusande som verlden kan bjuda. Sedan förf.
genomgått nya födelsens verkningar oeh de
kännetecken, som bestämma dess verklighet och
frihet från: skrymteri, teknar han slutliger psy-
ehslogiskt de steg, hvarigenom denna förändring
fullbordas — öfvertygelsen om Guds natur och
ära;. om syndens våda, om sorgen öfver synden
— - salighetens annamazde och den dermet för-
bundna samvetsfriden.
Sådan är i korthet bokens plan... Rummet
meågifver oss ej något utdrag, och: hvar och
en, som erkänner ämnets vigt, bör läsa arbetet
i sin. helhet... Till förf:s rättvisa loford böra vi
närana, att vi här ej upptäckt några hänsyft-
nirgar till det förfärande absoluta nådavalet,
sor ofta på ett dystert och störande sätt grum-
ar de Engelska theologernas framställningar.
De - medföljande predikningarna äro hållna i
saramma enkelt högtidliga anda som sjelfva af-
handlingen. Öfversättningen röjer en. skieklig
ocif. öfvad hand.