Article Image
bära 83 procent, och som onekligen är den rörelse, hvaraf Bolaget har att vänta sig största fördelarne, ansett att lika gällande skäl nu förekomma för Götha Kanal Bolag att understödja detta företag, som år 1810 för Trollhätte Bolag att afstå fördelar till Götha-kanalen. Bolaget har sålunda, dels på grund häraf, dels ock för att, i hvad på det ankomma kunnat, gå Eders Kongl. Maj:ts Nådiga afsigter till mötes, beslutat att eftergifva den andel i Trollhätte-uppbörden, hvartill det nu är berättigadt, från och med året efter det då hela segelleden emellan sjön Wenern och Vesterhafvet blifvit bringad i sådant skick, att de största tartyg, som kunna navigera Götha-kanalen, äfven å dessa farvatten och kanaler kunna vid lägsta vattenhöjd obehindrade af farvattnens djup och bredd passera: Men att, intilldess detta förhållande inträffat, Bolaget må varda bibehållet vid sin förutnämnde rätt; äfvensom, att då detär af väsentlig vigt, så väl för de trafikerande, som för Kanal-Bolagen, att enstämmighet jakttages uti afgifternas beräknande för de fartyg och varor, som skola passera dessa delar af ett helt sammanhängande kanalverk, samt derjemte det ena Bolagets åtgärder till lättnad för de trafikerande, skulle, vid ett motsatt förhållande, kunna motverkas och möjligen till enskild fördel begagnas af det andra, har Bolaget vid ofvan beviljade eftergift äfven ansett sig böra i underdånighet fästa det vilkor, att afgifterne för begagnandet af segelfarten mellan Wenern och Vesterhafvet må bringas till, och allt framgent bibehållas vid en sådan öfverensstämmalse med atgifterne å Götha kanal, som bäst befrämjar trafiken i det hela. Götha Kanal-Direktionen framhärdar, Se.

14 mars 1839, sida 8

Thumbnail