bära 83 procent, och som onekligen är
den rörelse, hvaraf Bolaget har att vänta
sig största fördelarne, ansett att lika gäl-
lande skäl nu förekomma för Götha Kanal
Bolag att understödja detta företag, som
år 1810 för Trollhätte Bolag att afstå för-
delar till Götha-kanalen.
Bolaget har sålunda, dels på grund här-
af, dels ock för att, i hvad på det an-
komma kunnat, gå Eders Kongl. Maj:ts
Nådiga afsigter till mötes, beslutat att ef-
tergifva den andel i Trollhätte-uppbörden,
hvartill det nu är berättigadt, från och
med året efter det då hela segelleden emel-
lan sjön Wenern och Vesterhafvet blifvit
bringad i sådant skick, att de största tar-
tyg, som kunna navigera Götha-kanalen,
äfven å dessa farvatten och kanaler kunna
vid lägsta vattenhöjd obehindrade af far-
vattnens djup och bredd passera: Men
att, intilldess detta förhållande inträffat,
Bolaget må varda bibehållet vid sin för-
utnämnde rätt; äfvensom, att då detär af
väsentlig vigt, så väl för de trafikerande,
som för Kanal-Bolagen, att enstämmighet
jakttages uti afgifternas beräknande för de
fartyg och varor, som skola passera dessa
delar af ett helt sammanhängande kanal-
verk, samt derjemte det ena Bolagets åt-
gärder till lättnad för de trafikerande,
skulle, vid ett motsatt förhållande, kunna
motverkas och möjligen till enskild fördel
begagnas af det andra, har Bolaget vid of-
van beviljade eftergift äfven ansett sig bö-
ra i underdånighet fästa det vilkor, att af-
gifterne för begagnandet af segelfarten mel-
lan Wenern och Vesterhafvet må bringas
till, och allt framgent bibehållas vid en
sådan öfverensstämmalse med atgifterne å
Götha kanal, som bäst befrämjar trafiken
i det hela.
Götha Kanal-Direktionen framhärdar, Se.