Article Image
UucCIIH Hl SUoKRKdA AÅTIaAKLCP I AN OLTUSJOT. VIA UCI
entreprenade-auktion, som för Nya Troll-
hätte Kanal-Bolags räkning var utlyst våren
1858, nedgick frakten för transport af
huggen sten mellan Kinnekulle och Troll-
hättan till 7 sk. 1 rst. Banko per skep-
pund viktualievigt, samt mellan Lyrestad
vid Götha Kanal och Trollhättan till 10 sk.
4 rst. samma mynt. Det torde således
med temlig säkerhet kunna antagas, att
om varu-ägare i Wermland genom tid-
pingarne tillkännagifva bristen på trans-
portfartyg, skall ett tillräckligt antal frakt-
sökande snart samlas i dervarande ham-
nar. Under sådane förhållanden synes
icke den ringaste anledning vara att be-
fara någon stockning af effekter uti Werm-
lands .hamnar,: och således icke eller en
för hvarje år ökad inventarii-behållning;
ty med sädan tillgång på fartyg skall all-
tid November månads behållning från det
ena året utan svårighet kunma nedföras
under påföljande sommar. Såsom ett yt-
terligare stöd för denna åsigt, torde Bola-
get få i underdånighet åberopa meranämn-
de Tabell, hvaraf synes, att 1837 års ut-
skeppning från provinserne kring We-
nern, så betydlig den ock var, blifvit
verkställd på 672 månader, då de 12 far-
tyg, soms passerat Trollhättan före den 13
Maj, och: de 43, som passerat efter den 1
December, afdvagas, hvilket visar att, med
undantag. af 55 laster, hela ärs-exporten
medhunnits på 674 månader; och till des-
sa 55 laster hade blott ett ringa antal far-
tyg utöfver det under året begagnade be-
höft användas. Förhållandet var unge:
fär detsamma år 1833; ty seglationen bör-
jade då ieke förr än efter den 20 Maj,
och slutade egentligen msd November må-
nads utgång, emedan endast 13 fartyg ned-
gingo 1 December. Då Wermlands pro-
dukter således kunnat nedförns på nära
nog en tid: af endast 6 månader, ehuru
hvarken vaäru-ägarne eller rederierne varit
beredde på en så hort saglationst:d, huru
mycket lättare skall det då icke blifva att
verkställa transporterne på samma tid, när
så väl den ene, som den andre, känner
seglationstidens lingd och derefter kan
rätta sina arrangementer. Hela denna
fråga torde således allena inskränka sig
till en gifven ränteförlast å den tillverk-
ning, som från och med den 1 Novem-
ber intill: seglationens slut kunnat nedfö-
ras till Götheborg, hwilken ränteförlust
synes i Wermlands truksägares Deputera-
des underdåniga skrift nog högt uppta-
sen, enär räntan beräknats för helt år,
då likväl höstbehållningen kan vedan ti-
digt nästpåföljande sommar vaxa realise-
rad i Götheborg.
Hvad seglationen vårtiden före den 1
Maj vidkommer, är den i allmänhet af ett
ringare-inflytande på rörelsen. IHosgående
Tabell visar, att under det sista decenni-:
um har ären 1829, 1831, 1827 och !838
alldeles ingen seglation gersonm Trollhät-
tan ägt rum före den 1 Maj; att åren 1839,.
1833 och 1836 samma segslation varit så
ringa, att något afseende derå ej bör fär
stas, enär endast 9 fartyg i medeltal pas-
serade, samt att blott under de återstå-
ende 3:ne åren seglati onen före den 4
Maj varit at märkbar nytta för rörelsen.
Så väl de Trafikeran de, som Götha Ka-
nal-Bolag, hafva lemp at utan uppmärksam
het den åt Gamla Trollhätte Kanal-Bolag
genom Kongl. Brefvet af den 1 April
UA -
4 SVIN 0 ATA I PP
Thumbnail