Ii vdU SdlUltld LL. CX. adllgdl pasta cv ll Uttb. ,Jatt försäljning af Stångjern på Uppstads 2 Iväg hitintills vanligtvis skett med levereviringstid ända intill ultimo November, så måste Bolaget förmoda, att det dermed -läsyftade ändamål, nemligen Jernets af Iskeppning ännu samma höst till Göthet borg, mera sällan kunnat vinnas, enär is läggning vid stränderne af Wenern vanli 5 Igen väntas och oftast inträffar i första da: -Igarne af December. Underdånigst bi:IHlagde Tabell upplyser också, att år 1829 ; seglatiomen genom Trollhättan upphörde ll med November månads utgång; och aj samma Tabell inhemtas, att i December låren 1831, 1834, 1836 och 1838 blott et! ;ringa antal lastade fartyg, eller i medeltal 17 st., nedgått från Wenern genom I Trollhättan, hvaraf torde följa, att afskeppning af Jesn från Uppstadsvåg emot sluset af Oktober, eler semast i början af November , då måste hafva upphört... De affärer, hvarigenom försäljning af Jern på Uppstadsvåg skett med senare leveranmcetid än JOktober månads slut, lära således snarare varit byggde på det osäkra hoppet om en sent inträffande vinter, än grundade påt någon tillförlitlig beräkning. Bruksägarnes och de Handlandes anmärkning, att genom kanalens stängning på hösten 7. af årstillverkningarne är etter år kommor att qvarstanna i producentens händer, är tilläfventyrs ej eller alldeles rigtig; ty om än genom stängningen från. den 1 Nevember en. sådan qvantitet varor kunde intill nästpåföljamde vär samlas, bör likväl hvad som verkligen qvarIstannar det första året, icke med en lika behållning ökas för hvarje år, hvadan ej eller ,, mot hvad i underdånighet blifvit yttradt, det torde böra befaras, att, efter 0 ärs förlopp, ett helt ärs tillverkning qvarligger hos producenten. Bruksägarne och de Handlande tyckas utgått från don synpunkt, att den sednare tiden af höstseglationen står i samma förhållande till nedförde varuqvantiteter, som en motsvarande tid under sommaren; och de hafva på sådant sätt hos Producenten beräknat en inventarii-behällning af 4 af årstillverkningen för hvardera af ombyggnads-åren. De vid Trollhättan förde anteckningar visa dock,, att på de sista 10 åren 164 fartyg per medium för hvarje månad från den 1 Juni till den sista Oktober gått genom kanalen, men under den återstående delen af seglationstiden endast 116 fartyg. Följaktligen skulle ieke fallt 7; af årstillverkningen genom kanalens stängning den 1 November möiligen kunna qvarstanna på lastageplatserne. Den af Wermlands Bruksiägare och Handlande uppställde beräkning öfver der genom stängningen uppkommande ränteförlust synes grundad på förutsättningen, att den till 6 månader förkortade seglationstiden skulle vara otillräcklig för mnedförandet till Götheborg af ett helt års tillverkning från Wermland. Bolaget vågar dock yttra den öfvertygelse, att om produkterna från nämnde provins också skul1e öka sig med 15 eller 20 procent, skall: tillräckligt antal fraktsökande icke saknas? äfven till de nedsatta pris, som år 1838 voro gängse, och att för det stora antal fartyg, som, kommande dels från Wenerns stränder, dels från skärgården och åtskilliga andra trakter, nu besegla Wenern, I kunna Jlastageplatserne vid denna sjö icke tt . a A 124