Article Image
en del af de trafikerande synas föredraga
framför de i och för Elf-farts-förbättrin-
gen nyligen i Nåder vidtagne åtgärder,
arbetena i nämnde Elt skolat fortsättas
med en så ringa årlig tillgång, hade ef-
ter all sannolikhet 30 år blifvit för detta
ändamål otillräcklige. Wermlands Bruks-
ägares ock Handlandes Deputerade förut-
sätta till och med, i anledning af denna
tillökning i umgälderne för elf-farten, att
Trollhätte Kanal Bolag bort) vara förplig-
tadt, att med den sålunda uppkomne be
hållning ombygga sitt slussverk; ett så
mycket obilligare påstående, som Troll
hätte Kanal- och Slussverks Bolag i sedna-
re tider hvarken begärt eller erhållit någon
förhöjning ä sin Taxa, och det ej bordt
vara de trafikerande obekant, att ifråga-
varande förhöjning i Elf-farts-nmgälderne
tillkommit för ett helt annat ändamål, än
Trollhätte Kanalverks ombyggnad, nämli-
gen segelfartens förbättrande på Götha
Elf, hvadan äfven dessa intrader dispo-
nerats, ej af Trollhätte Bolag, utan af
Kongl. Directionen öfver segelfarten mel-
lan Wenern och Hafvet.
De medel, till ett belopp af 30,000
R:dr B:co om äret, hvilka Bruksägarne
och de Trafikerande origtigt ansett såsom
bidrag från trafiken mellan Wenern och
Nordsjön, hafva till större delen utgått
från äldre afgifter uti Götheborgs bamn,
eller från derstädes uppburne revier- och
tolags-medel, och således blott till den
ringa, här ofvan omförmälde del från
den trafik, som passerat Trollhätte Ka-
nal. Dessa vid hamnen i Götheborg upp-
burne medel hafva väl intill är 1838 för-
valtats af samma Styrelse, som uppbar in-
raderne af Götha Elf-farten, nämligen
Kongl. Directionen öfver segelfarten möel-
an Wenern och Hafvet; men då upp-
nuddringen och underhållet af Göthe-
borgs hamn medtagit allt hvad derstädes
nflutit, hade, såsom nyss nämndt är,
blott en jemförelsevis ringa summa varit
utt tillgå för de kostsamma och angelägna
yrbetena uti sjelfva Elfven. De trafike-
ande synas derföre äga så mycket större
käl att glädja sig öfver de verksamma åt-
särder, hvilka blifvit vidtagne för Troll-
ätte Kanalverks utvidgning och undan-
ödjandet at de för seglationen i Götha!
lf genom strömdrag m. m. mötande hin-
ler, som de fordna afgifterne endast un .
lergått en mindre betydlig förhöjning.
Hvad nu först Stängningsfrågan angår,
rafva så väl de Trafikerande, som Götha!
da
Thumbnail