Article Image
VV 0 JogO JOD fartyg, i anseende till utsigten att efter nämnde tids förlopp kunna begagna fartyg efter större, till den nya kanalens vidd lämIpade, dimensioner; I d) att. Trädvaru-tillverkningarne inom IVermland och Dahlsland måste blifva qvarliggande från det ena äret till det anidra med ungefär 73 af årets tillverknings; belopp; ey att de handelstransaetioner, som under November och December i Götheborg äga rum, icke komma det inre landet till godo annorlunda, än med 2 års ränta belastade, samt att export at jern och Iträdvaror från Götheborg möjligen kan lunder dessa 2:ne månader alldeles afstandå na i fall exporten under sommaren varit i hiflig; 2 att, i händelse af missväxt i provinIserne kring Wenern, det är omöjligt att, Isedan denna blifvit känd, under hösten inom d. 1 November dit uppskaffa spanI mål från de utrikes orter, för hvilka GöItheborg är stapelplatsen; äfvensom att, i motsatt fall eller i de år, då Westeroch JÖstergöthland erhållit en ymnig skörd, Jafsättningen af spanmål derifrån till vestra Idelen af Europa är genom Trollhätte kanalens tidigare stängning hämmad intill påföljande sommar; g) att, i följd af tvånget att bibehålla större inventarii-lager, det på alla händer jemväl erfordras större Capitaler till rörelsens bedrifvande, hvarigenom denna kännbart betungas; beräknande Committerade den ränteförlust, som under ombyggnads-åren uppstår för landet, till 340.000 B:dr B:co; h) att följaktligen alla, vare sig jordbrukare, köpmän i stapeloch uppstäder, bruks-ägare, sågverks-ägare m. fl., äfvensom samhället i det hela, förlora på den tillimnade kanal-stängningen och deraf uppkommande förvirring, men ingen hämtar deraf någon fördel, icke ens sjelfva Kanal Bolaget, som ovilkorligen mäste förlora betydliga inkomster, i fall effekterne banade sig väg från Wenersborg till Uddevalia under November ech December. På grund af det ofvananförda, och med afseende derjemte å angelägenheten för trafiken af reserv-genomfartens bibehållande, hemställa Committerade i underdånighet: a) att, i stället för rättigheten till stängning, 1 eller 2 års förlängd arbetstid måtte Bolaget i Nåder medgifvas, och således väckandet af de juridiska ersättningsanspråk mot Trollhätte Bolag undvikas, hvilka Committerade anse kunna härledas från stadgandet i 1793 års Privilegium om öppen och obehindrad fart på Götha Elf då icke is hindrar; b) att Eders Kongl. Maj:t måtte i Nåder låta till öfvervägande och afgörande förekomma frågan om skyldighet för Nya Bolaget att, jemväl efter de nya slussarnes fullbordande, till trafikens befrämjande underhålla de gamla; samt cec) att de trafikerande måtte förunnas den förmånen, att blifva hörde vid frågor om kanal-taxans förhöjning eller andra dem rörande interessen. 4:0 Af Canzli-Bådet G. Myhrman, såsom befullmäktigad af Carlstads, Christinehamns och Philipstads Handlande och trafikerande , samt åtskilliga Bruksägare, att bevaka deras interesse i frågan om förTe hi . ee . A nes 19 h mA

14 mars 1839, sida 5

Thumbnail