ig veliHe Ste H NH ng Sö 2 lust för Götha Kanal Bolag; d) att Götha Kanal Bolag med bekymmer anmärkt olikheten emellan de föreskrifter och kontroller, som vid föregå: ende arbeten af denna beskaffenhet varit ansedde nödige, och dem som nu skola förvissa Nationen om uppfyllandet af Nya Trollhätte Bolagets förbindelser, så väl med hänsyn ull säkerheten för arbetets oafbrutna och ändamålsenliga fortsättande med full drift, som ock i afseende på kontrollen, genom de ärliga revisionerne, ipå medlens användande, så att det alllmännas interesse alltid blifver satt i främsta rummet; samt slutligen ey att Eders Kongl. Maj:t måtte täckas, 1 anledning af det ofvananförde, i Nåder meddela Götha Kanal Bolag en sådan förklaring, som nu och för framtiden undanrödjer allt missförstånd om gränsen för hvardera Bolagets rättigheter samt skyldigheter, och hvarigenom Götha Kanal Bolag måtte undvika att någonsin komma i det förhållande till nya Bolaget, att Lagens meilankomst måste påkallas. 3:0 af Cansli-RBådet G. Myhrman, Friherre II. de Reverony St. Cyr och Bruksidkaren J. IVern, hvilka, såsom befullmäktigade af IVermlands och Dahlslands Bruksägare , samt åtskillige träftikerande på Götha Elf, anhållit att få fästa Eders Kongl. Maj:ts Nådiga uppmirksamhet på de olägenheter och menliga inflytanden för trafiken å berörde Elf, som kunna uppkomma genom en tillämpning i hela dess vidd af det åt Nya Trollhätte Kanal Bolag i Nåder beviljade Privilegium; i hvilket afseende, bemiälde Committerade anfört, att, enär redan för flere år tillbaka en förhöjning af 33 3 Proc. i afgiften för rättigheten att passera Trollhättan påbjöds, ägde de trafikerande allt skäl till den förväntan, att Trollhätte Bolag ej blott skulle ombygga slussarne , utan ock bringa hela Götha Elfsfarten uti åsyftadt förbättradt skick, samt, hvad vigtigast vore för inhemska trafiken, i brukbart stånd bibehålla den gamla slusslinien jemte den nya, hvarigenom de fördelar borde påräknas, att dels ingen stängning skulle uppstå under seglations-årstiden , dels äfven att framgent skulle finnas en dubbel genomfart, wll lättnad för trafiken. Då likväl Nya Trollhätte Kanal Bolags Privilegium medgifver stängning från den 1. Nov. till den 1 Maj, uppkomme derigenom för de trafikerande omkring Wenern en häftig och vådlig rubbning i hela deras rörelse, hvilken rubbning visade sig i följande förhållanden: a) att försäljning af Stängjern på Uppstads-våg ej kan ske med längre levereringstid, än till ultimo September , i stället för till och med ultimo November , såsom förut varit vanligt, hvarigenom öfverhufvud 7; af det Jernparti, som förut under året kunnat afyttras, således blir osåldt; b) att samma svårigheter uppstå för åtagande leveranser å Stapelstads-våg, d. v. s. i Götheborg, enär af seglationstidens förkortande med nära 2:ne månader ovilkorligen måste följa, att de fartyg, som förut vanligen gjort 4 eller 3, högst 6 resor med fraktgods från uppstäderne till Götheborg, numera icke kunna göra flere än 3 eller 4, högst 5 resor om året; cV att denna sistnämnde omständighet verkar hindrande och betungande i af-. a RR