Article Image
ig veliHe Ste H NH ng Sö 2
lust för Götha Kanal Bolag;
d) att Götha Kanal Bolag med bekym-
mer anmärkt olikheten emellan de före-
skrifter och kontroller, som vid föregå:
ende arbeten af denna beskaffenhet varit
ansedde nödige, och dem som nu skola
förvissa Nationen om uppfyllandet af Nya
Trollhätte Bolagets förbindelser, så väl
med hänsyn ull säkerheten för arbetets
oafbrutna och ändamålsenliga fortsättande
med full drift, som ock i afseende på
kontrollen, genom de ärliga revisionerne,
ipå medlens användande, så att det all-
lmännas interesse alltid blifver satt i främ-
sta rummet; samt slutligen
ey att Eders Kongl. Maj:t måtte täckas,
1 anledning af det ofvananförde, i Nåder
meddela Götha Kanal Bolag en sådan för-
klaring, som nu och för framtiden un-
danrödjer allt missförstånd om gränsen
för hvardera Bolagets rättigheter samt skyl-
digheter, och hvarigenom Götha Kanal
Bolag måtte undvika att någonsin komma
i det förhållande till nya Bolaget, att La-
gens meilankomst måste påkallas.
3:0 af Cansli-RBådet G. Myhrman, Fri-
herre II. de Reverony St. Cyr och Bruks-
idkaren J. IVern, hvilka, såsom befull-
mäktigade af IVermlands och Dahlslands
Bruksägare , samt åtskillige träftikerande på
Götha Elf, anhållit att få fästa Eders
Kongl. Maj:ts Nådiga uppmirksamhet på
de olägenheter och menliga inflytanden
för trafiken å berörde Elf, som kunna
uppkomma genom en tillämpning i hela
dess vidd af det åt Nya Trollhätte Kanal
Bolag i Nåder beviljade Privilegium; i
hvilket afseende, bemiälde Committerade
anfört, att, enär redan för flere år till-
baka en förhöjning af 33 3 Proc. i afgiften
för rättigheten att passera Trollhättan på-
bjöds, ägde de trafikerande allt skäl till
den förväntan, att Trollhätte Bolag ej
blott skulle ombygga slussarne , utan ock
bringa hela Götha Elfsfarten uti åsyftadt
förbättradt skick, samt, hvad vigtigast vo-
re för inhemska trafiken, i brukbart stånd
bibehålla den gamla slusslinien jemte den
nya, hvarigenom de fördelar borde på-
räknas, att dels ingen stängning skulle
uppstå under seglations-årstiden , dels äf-
ven att framgent skulle finnas en dubbel
genomfart, wll lättnad för trafiken. Då
likväl Nya Trollhätte Kanal Bolags Privi-
legium medgifver stängning från den 1.
Nov. till den 1 Maj, uppkomme derige-
nom för de trafikerande omkring Wenern
en häftig och vådlig rubbning i hela de-
ras rörelse, hvilken rubbning visade sig i
följande förhållanden:
a) att försäljning af Stängjern på Upp-
stads-våg ej kan ske med längre levere-
ringstid, än till ultimo September , i stället
för till och med ultimo November , såsom
förut varit vanligt, hvarigenom öfverhufvud
7; af det Jernparti, som förut under året
kunnat afyttras, således blir osåldt;
b) att samma svårigheter uppstå för
åtagande leveranser å Stapelstads-våg, d.
v. s. i Götheborg, enär af seglationsti-
dens förkortande med nära 2:ne månader
ovilkorligen måste följa, att de fartyg,
som förut vanligen gjort 4 eller 3, högst
6 resor med fraktgods från uppstäderne
till Götheborg, numera icke kunna göra
flere än 3 eller 4, högst 5 resor om året;
cV att denna sistnämnde omständighet
verkar hindrande och betungande i af-
-. a RR
Thumbnail