ÅNGBOGSERING PÅ GÖTHA
KANAL.
Redan i flera år har man insett nödvändigheten att eta:
blera EN REGULIER TRANSPORT-INRÄTTNING FöR
VAROR Genom GÖTHA KANAL, så mycket mera behöf-
lig, som trafiken årligen ökas och fragten med Kanal:
Ångfartygen är för hög för Varor, samt dessa farlyg, huf-
vudsakligen beräknade på jtransport af Passagerare oct
Smärre Gods, sakna utrymme för större Varuposter.
Det har deremot visat sig, genom noggranna Kalkyler
att Varor i Pråmar dragne af Ångfartyg, kunna föras på
Kanalen eller mellan STOCKHOLM och GÖTHEBORG nä-
ra lika hastigt som Angfartygen nu gå och TILL LIKA
FRAGT, SOM NU BETALAS MED SEGLANDE FARTYG,
hvilka ofia tillbringa ett par månader under lastning och
segling. — Et företag i denna väg anses således skola
lemna ej obetydlig vinst för deltagare. — Till följe hära!
är en Aktieteckning öppnad i Götheborg, Stockholm och
de Kanal-linien närmast belägna Orter.
Man hoppas, att Städernes Herrar Handlande och Herrar
BruksEgare samt Possessionater skola deri deltaga med
beräkning af den stora fördel, som den hastigare Varu-
transporten skulle tillskynda dem, så i afseende å lättad
afsättning för egna produkter, som billigare transportaf-
gift för dess förnödenheter. Bland nya föremål för denna
transport få räknas FLERE TUSENDE SLAGT-OXAR
från Östergöthland och Småland för Stockholms behof,
jemte det stora antal DRAG-OXAR, hvilka för Uplands
behof tagas Söder ifrån. — GÖDKALFVAR, FÅR, SVIN
och FJÄDERFÄ, hvilka från aflägsna orter aldrig förr
kunnat sändas till Hufvudstaden, torde sålunda jemte alla
andra landtmannavaror, hvilka ftåla några dagars trans-
Port, föras till Stockholm från hela Kanalsträckan, hvar-
igenom för Öster- och Westergöthlands, samt en del af
Smålands Egendomar öppnas tillfälle att täfla med de
Hufvudstaden närmast helägna. -
Underrättelsen, att en Ångbåtskommunikation nu kom-
mer i gång mellan Hull och Götheborg, har påskyndat