Article Image
2MAM 8805 RR JD SETS 0 SET Men man må slå ifrån sig frågan huru mycke man vill, så skall den alltid återkomma; ty ephorers vaksamhet förmår aldrig kontrollera upp ledsnade, trötte lärare; verket skall nödvändigt deraf lida; och methoden att till pastorat (d. v. s. hvila) ideligen förhjelpa utslitne pedagoger, skaffande läroverket nya och friska arbetare, saknar icke sina betänkligheter, utom det att ej alltid kunna verkställas, enär icke ständigt en församling står tillreds att likasom med öppna armar emottaga hvar och en försvagad varelse. — Slutligen skulle äfven pastoraterna kunna behöfva själasörjare med krafter, helsa och ungdomligt mod: det är tänkbart, att för samlingarne småningom förlora karakteren af pensionsanstalter. Deremot, om ett läroverk ieke uttröttar sina arbetare, just då tvertom anse vi desses befordran ut till församlingarne tjenlig; emedan de nu bibehållit krafterna, och prestembetet står eller bör stå i så nära samband med bildningen, att en flyttning af detta slag kan gagna genom inöfvade läraretalenters spridande på landsbygden; en sak, som är helt annan än att öfver bygderna strö pedagogiska tröltheter. Grunden till tröttheten låter finna sig i en tjenstgöring, som räcker från veckans början till dess slut; vanligen också så betalad, att arbetaren nödgas, sedan skoltimmarne för dagen slutat, dertill lägga nya privatim, för att kunna, som man säger, defva,. Denna trötthet minskas säkert, om läsetiden för hvarje pedagog nedsättes till hälften eller tredjedelen mot för hvad den nu är. Skulle det icke medföra någonting upphvilande, att blott tjenstgöra 40, 42, högst 45 timmar i veckan, i stället för 32? Vi förutspå, att hvarje skolman i riket studsar vid denna fråga, som för ett mirakel. Vi skola väl då ock nedsättas på half sold? invänder han betänkligt. Nej, svaras; men väl kunde det hända eder, att jemte förminskad arbetstid bekomma högre aflöning, emedan läroverket efter den methoden behöfver ett mindre antal lärare, och således kan betala hvarje mera. Ett nytt under! Mindre antal lärare, och likväl mindre arbetstid i skolan för hvardera! huru är det möjligt? Det kan icke sammanparas utan medelst en mindre läsetid i veckan för skolan sjelf, hvarpå hon följaktligen lider? — Nej, svaras; arbetstiden i skolan är mera, hvarpå hon således vinner. Detta öfvergår allt begrepp, skall man ropa. Faktiskt sant är imedlertid, att i Nya Elementarskolan (som svarar emot både Nederskola och Gymnasium, emedan hon tar elever vid 8 år och förer dem ända till student-examen) finnas allenast 6 lärare, då nederskola och gymnasium hafva sammanräknadt 44 å 42 — adjunkter och exercitiemästare icke räknade på någotdera stället. ) — Ingen af elementarskolans lärare har öfver 143 timmars veckotjenstgöring, men i skolan sjelf läses likväl 39 timmar i veckan, i stället för de blott 32 timmar, som j finnas utstakade för de äldre verken. MHurul. detta tillgår, skall beskrifvas på sitt ställe. Hill ska inrättningen skiljer sig ifrån Nya Elementarskolan derigenom, att den nödgats bibehålla den gamla methoden vidlådande Jläraretröttheten, och till och med ej obetydligt hafva ökat den, genom att ofta gifva sine lärare långt flere timmar i veckan, än som är händelsen i sjelfva de gamla verken: en följd af skolans egenskap såsom helpension. På gymnasium är förhållandet annat. Lektorerne hafva ej flere timmars läsningsskyldighet än som väl låter tänka sig utan trötthet. Deremot äro de fleste gymnasiers lektorer tillika Consistoriales, hvarigenom en vidlyftig och stundom rätt intrikat tjenstgöring dem åligger, som der den icke tröttar, åtminstone då lemnar sjelfva det egentliga arbetet med undervisningen så åsido, att gymnasium såsom läroverk derpå vinner helt negativt. he -—-— Me et jur MH MM IA AA —-— — mn ) Antalet af adjunkter och exercitiemästare har icke medtagits i räkningen, emedan det på olika lokaler är ganska olika. Nya elementarskolan har 4 sådane (4 adjunkt och 3 exercitiemästare för musik, teckning och Iymnastik): nederskola och gymnasium hafva ofta ej flere än 3 (en adjunkt för gymnasium, och musiklärare 4 för skola och 4 för gymnasium); men i det fallet saknas också i dessa verk

6 februari 1839, sida 3

Thumbnail