Article Image
2MAM 8805 RR JD SETS 0 SET
Men man må slå ifrån sig frågan huru mycke
man vill, så skall den alltid återkomma; ty epho-
rers vaksamhet förmår aldrig kontrollera upp
ledsnade, trötte lärare; verket skall nödvändigt
deraf lida; och methoden att till pastorat (d.
v. s. hvila) ideligen förhjelpa utslitne pedago-
ger, skaffande läroverket nya och friska arbe-
tare, saknar icke sina betänkligheter, utom det
att ej alltid kunna verkställas, enär icke stän-
digt en församling står tillreds att likasom med
öppna armar emottaga hvar och en försvagad
varelse. — Slutligen skulle äfven pastoraterna
kunna behöfva själasörjare med krafter, helsa
och ungdomligt mod: det är tänkbart, att för
samlingarne småningom förlora karakteren af
pensionsanstalter. Deremot, om ett läroverk ie-
ke uttröttar sina arbetare, just då tvertom an-
se vi desses befordran ut till församlingarne
tjenlig; emedan de nu bibehållit krafterna, och
prestembetet står eller bör stå i så nära sam-
band med bildningen, att en flyttning af detta
slag kan gagna genom inöfvade läraretalenters
spridande på landsbygden; en sak, som är helt
annan än att öfver bygderna strö pedagogiska
tröltheter.
Grunden till tröttheten låter finna sig i en
tjenstgöring, som räcker från veckans början
till dess slut; vanligen också så betalad, att arbeta-
ren nödgas, sedan skoltimmarne för dagen slu-
tat, dertill lägga nya privatim, för att kunna,
som man säger, defva,. Denna trötthet min-
skas säkert, om läsetiden för hvarje pedagog
nedsättes till hälften eller tredjedelen mot för
hvad den nu är. Skulle det icke medföra nå-
gonting upphvilande, att blott tjenstgöra 40,
42, högst 45 timmar i veckan, i stället för 32?
Vi förutspå, att hvarje skolman i riket stud-
sar vid denna fråga, som för ett mirakel. Vi
skola väl då ock nedsättas på half sold? invän-
der han betänkligt. Nej, svaras; men väl kun-
de det hända eder, att jemte förminskad ar-
betstid bekomma högre aflöning, emedan läro-
verket efter den methoden behöfver ett mindre
antal lärare, och således kan betala hvarje
mera.
Ett nytt under! Mindre antal lärare, och
likväl mindre arbetstid i skolan för hvardera!
huru är det möjligt? Det kan icke samman-
paras utan medelst en mindre läsetid i veckan
för skolan sjelf, hvarpå hon följaktligen lider? —
Nej, svaras; arbetstiden i skolan är mera, hvar-
på hon således vinner.
Detta öfvergår allt begrepp, skall man ropa.
Faktiskt sant är imedlertid, att i Nya Ele-
mentarskolan (som svarar emot både Nedersko-
la och Gymnasium, emedan hon tar elever vid
8 år och förer dem ända till student-examen)
finnas allenast 6 lärare, då nederskola och gym-
nasium hafva sammanräknadt 44 å 42 — ad-
junkter och exercitiemästare icke räknade på
någotdera stället. ) — Ingen af elementarskolans
lärare har öfver 143 timmars veckotjenstgöring,
men i skolan sjelf läses likväl 39 timmar i vec-
kan, i stället för de blott 32 timmar, som j
finnas utstakade för de äldre verken. MHurul.
detta tillgår, skall beskrifvas på sitt ställe. Hill
ska inrättningen skiljer sig ifrån Nya Ele-
mentarskolan derigenom, att den nödgats bibehål-
la den gamla methoden vidlådande Jlärare-
tröttheten, och till och med ej obetydligt hafva
ökat den, genom att ofta gifva sine lärare långt
flere timmar i veckan, än som är händelsen i
sjelfva de gamla verken: en följd af skolans e-
genskap såsom helpension.
På gymnasium är förhållandet annat. Lekto-
rerne hafva ej flere timmars läsningsskyldighet
än som väl låter tänka sig utan trötthet. Der-
emot äro de fleste gymnasiers lektorer tillika
Consistoriales, hvarigenom en vidlyftig och stun-
dom rätt intrikat tjenstgöring dem åligger, som
der den icke tröttar, åtminstone då lemnar sjelf-
va det egentliga arbetet med undervisningen så
åsido, att gymnasium såsom läroverk derpå vin-
ner helt negativt.
he
-—-— Me et jur MH MM IA AA —-— — mn
) Antalet af adjunkter och exercitiemästare
har icke medtagits i räkningen, emedan det
på olika lokaler är ganska olika. Nya ele-
mentarskolan har 4 sådane (4 adjunkt och
3 exercitiemästare för musik, teckning och
Iymnastik): nederskola och gymnasium hafva
ofta ej flere än 3 (en adjunkt för gymnasium,
och musiklärare 4 för skola och 4 för gymnasi-
um); men i det fallet saknas också i dessa verk
Thumbnail