Article Image
1. 146 Salllllla tull. PfPafllyg, Ulinlorige MNaAtloOner, : i med hvilka så beskaffade traktater blifvit ingångne, kallas priviligierade och erlägga tullen i e I enlighet med Christianopelska trakt. eller procent af varans värde på afgångsorten; de andra beq nämnas oprivilegierade och dessa, till hvilka nur ! mera endast räknas de från Läbeck, Bremen, Ros Istock och Oldenburg, erlägga 4 4-4 procent för Ideras varor, utan den så kallade guldtullen, 1 Rosenobel eller 44-53 spevier af fartyget, samt 4-2 specie såsom tilläggsafgift. Dessutom , njuta de privilegierade fartygen frihet från visitaI tion af skepp och last så snart skeppsdokumenterSina och certifikaterne äro i full ordning, samt kunna mot borgens ställande erhålla 4 månads kredit å tullafgifterne — Engelska fartyg på väg till Östersjön erhålla, mot obligation af hIskepparns kommissionär, kredit till återkomsten, som bör ske inom 3 månader. Genom förändringar i varuvärden, i beräkningar af mynt, I mått och vigt, samt genom tillägg i tullbestämmelserna, hafva många afvikelser från de ursprungliga bestämmelserna inträffat, så att vissa artiklar draga ända till 3 procents tull och deröfver. Sön Tullafgifterna beräknas uti Öresundska tullspecier å 48 stäver, motsvarande ungefär 4 R:dr Hamburger banko, men kunna, utan aftl seende på kurs, godtgöras med 2 Riksbankdaler. Men utom tullen för varor erläggas dess.lutom följande afgifter för fartyg af 20 läster och derutöfver: 4) Fyrpenningar 4 Spec. för ett lastadt och 2 Spd. för ett barlastadt fartyg. För svenska fartyg under 20 läster är afgiften Iringare; 2) Passpengar eiler sportelafgift tillIsamman 2 ?, Spec. hvartill dessutom komma ji translatorssportlarne, 32 stäver för 4 till Z I konnossementer, samt 8 stäver för hvarje af ide öfrige, men hvarför fartyg från danska, Isvenska, norska och finska hamnar erlägga i Tett för allt 8 stäver, kopiepengar af hvarje (fartyg; 3) fattigpengar, hvaraf utom 42 stiver, som äro inräknade i passpengarne, betalas 4 Sp. då tullexpeditionen måste ske söneller högtidsdag, eller fredagsförmiddag, eller utom den vanliga tullexpeditionstiden, eller då fartyg klarera utan att ligga på Helsingörs redd, då skeppsdokumenterna per posto insändas 0. s. v.; 4) Vaktskeppspengar 6 stäver. — Svenska fartyg under 40 läster äro aldeles fria från pass-, fattigoch vaktskeppspengar. Då skeppsdokumenterna, efter hvilka tullen af de privilegierade, utan visitation, erlägges, icke i ordning äro betala de dessa, liksom alltid de oprivilegierade, 4 Spec. till tullinspektorn och 6 stäver till hans beI tjening. Fartyg som komma norr ifrån och läro distinerade till dansk hamn, erlägga dessutom 4 Spec. per man om bord och dubbelt då fartyget kommer från andra sidan Cap Finisterre, men denna afgilt är för svenska och norska fartyg nedsatt till 2; afnämnde belopp. — För att uppmuntra skeppare till noggrann uppgift om lasten, erhåller han 4 procent af tullafgiften i föring. Medeltalet af fartyg, som passerat sundet, utgjorde under tiden mellan 41820 och 48530 11,452 årligen. År 4837 var antalet 43,102, hvaraf engelska 53,447; preussiska 2,3527, mnorska 4,8453, danska 4,443, svenska 4,0453, ryska 728, o. s. v. Tullintraderna, som från Brömsebrofreden 1643, då Sverige erhöll tullfrihet, intill 1720 då den upphörde, påstås hafva sjunkit från 35 å 600,000 R:dr till 70 å 80,000, emedan andra nationer, förnämligast Holländare, begagnade svensk flagg, anslås under sednare hälften af förra århundradet till 35 å 600,000 R:dr Cour. årligen, samt under de sista 20 åren efter freden till 7 å 800,000 samma mynt eller 14 till 1300,000 Rbdir. Enligt den budget, danska regeringen sednast förelagt provincialständerna, skulle Öresundstullen 4836 hafva inbringat 949,922 Specier, motsv. 4,899,844 R:dr svenskt rgds. Den summa, hvarmed Sverige bidragit till oftanämnde tull, kalkuleras för 1837 till omkring 75,600 Spec. eller 302,400 R:dr rgs, hvilka erlades af 4043 svenska fartyg, och hvaraf skulle belöpa sig: på fartyg gående mellan svensk och utländsk hamn 38,900; på fartyg mellan utländska hamnar 92350 och mellan svenska hamnar 7430. Afgiften på varor beräknas deraf till 67,800 och det öfriga eller 7800 skulle utgöra afgiften för sjelfva fartygen, fyrpengar m. m. Hvad häraf särskildt faller på svenska produkter anses icke kunna utrönas, lock antages, att af varuafgiften 410,900 Spee. utgått för iern. 131.009 skenn. Re po ad -— VA KA Oh EA AR kd!

3 januari 1839, sida 3

Thumbnail