ij: Månnae detta fektum ej gör tillsyllest att bi s ivisa, huru ster nationel vigt bör fästes vid de tjeljest för joråbrukare, som det ville syna I främmande frågan — nederlagsrätt för en v i hamn. -j På Gottland hafva tidtale lefvande får blifv , isälda till I rd. stycket, oxkött till 24 å 82 si ib:ko per lisp. vid vissa tillfälloma, miedan mg .ivid andra ej kunnat få denne artikel till någe pris. Detta bevisar ju fellkomlig frånvare .ispekulation, handel och röreise, de enda egen I liga häfstänger för produktionen, Under såds na förhållanden kan man ej tEoka sig en vi ordnad landthushållning eller landtmanne väl Istånd. I Då ett fartyg inkommer till en barr, förfe nar derpå först leisen. Efter att hafva var blottstäldt för stormar, ferdrar det ofta en kie reparation; timmermän, smeder, bloekmikare repslogare, segelsömemare få hvardera gin lil arbetsförtjenst. — Till lessning ech lestning fordra jarbetsfolk från land, emedan bestttningem ansk jondets är sysselsatt sed sjelfva fertygete iord ningsställande. Fattiga Gskore i trakten vinn em daglig afsättning på sin färska fisk. Zandt män på mjölk, ägg, smör, grömeaker, fjäderfö m im. Derefter kommer provianteringen för resan lsom alltid göres på det ställe, der kött, Liäsk järter, gryn, smör ef god qralitet fås billigas! och det vore väl mwunaderligt, om ej Gottlend der spanmålspriseree merendels varit lägre, än på fasta landet, skulle genom uppmuntran a ständig afseättning, kumna lemna desce vero ;till lika priser, som i det högt beskattade, djup skuldsatta Danmark. Vidare komma skeppsklarerareoch komsmic sionärsarfvoden att öka räkningen, sem, äfver med bästa hushållming, för ett större fartyg uppIgår till en betydlig sumama, hvaraf hvarje rike daler i sin mån bidrager att frambringa den in: hemska industrien. På Norrska kusten fiomas rrånge sttder och landsorter, hvilka ej hafva andra medel till ut komst, än dem de hemte från tillfälligtvis besökande fartyg. För Svenska ojöfertoa erbjuder Slitö hunn, såsom Öppen, en stor del ef don tid Seeta lendete bamnarjrm tilltrosne, i sllmärbet etora fördeler och den kar ej nog värderas såser uthama, cå vil fom nödkhivsr för Ostoersjäfarten. Vi böra ej förbigå att nämna en jamnam omständighst, sore säkert mera direkt och me ra tydligt faller Svenske skeppsroderi iatresset i ögo. xves. Ewligt gällende herdolsfördrsg med England i gu Svorska fartyg rätt att från Svemek kamn tili Stera Brittenioen och Island införa slla åer tillåtna varor utsn undavtsg. Dexomot är det dom icke modgiive: ett fråv utländsk hamn dit iniöre de hufvudoskligarte ryska produkter, såsom harpa, tilg, beck, tjära, hirig, lim, master, timmer, bräder, eparsebl, pottseka, tobak. E:t 2vomskt fertyg, som lessar sin caltlact i Rysk hsmw, ken oj dorifrea autsge fregt på Eugland med någon af dor:a varor, mon, märk väl, i fall celtesten lossas i Sktö och dar free upplag ef näsinde ertiklar, så är det svenska skoppet efter trakteten efärbindrsdt att aaed hol frihot ieföra dem till hvilken kamn af Stora Vriitaniea och Irland som holdåst. Tverjo köpen känner säkert, hvilkot start ental Engelska fortyg ständigt emvimdas i ryske fertou. Det är honom äfvon välkekent, att Evgeleke ckopparo på goda skäl hyss ferhåge för Öaterejöa sent på hösten och stt fraktsrne följsktigen då stiga botydugt. ö Såsom ett vigtigt tillägg till angre förgeler ef Slitö så:om friktran må deriöre nämnas, ett ett viseträckt nytt fält till lönande sycseltättning för Svoacka sjöfartaa dörigenowm öppnades, ty ingem skoppsredare lär bestrida, ats det ju ofta ekulle vara baqväszare för honov: att t. om. vid dess fertyge cema oankomut till Oetorsjön lossa ealtlastan i Blitö, der antega em frikt å en hamna i norra Eegieud eMer Sketltnd, khvarifrår stenkolsfrakter uu erbjudes på Modelbafvet, än tt så med saltet direkt til Riga, der icke alltid stora skopp firma lönaxde sysselsätining, och deritröns sålodes fartyget ofta får gå hem i ballast. Saltet, om ämnmagt till Stockholm, kan i omiraj fertyg hitföras, mot en frekt, som nära neg ersät-. tes ar besparicgem för skeppet i securamca, promio och tid Om ämnadt till Riga, kan det äfven dit-: föras såsom returlast för de kuctfertyg, hvilka tre ligen ekvuile komma att envändas för att föra Rycke! produkter till Slitö. Vill Sverige öka sin kandelaflotta, så måste ell; maede! användes, Lbvazigeacm eva vidsträsktsre kos. kurera Öppnas, till vianenda ef frakten, och onek-i igea lär Engelska markmaden i den vägen få ansoc såsom ott fält, värdt att odla. Derigenom skulle den på papperet nu existerande reciprocitet mellan Eagurd och Svergs i någon mån varkliggörae. Ett tillföllo öppnas att, då det kenvenerar,. hegegna denna väg, mod fritt val, stt äfvon gå don garsla när det passar bättre. Flandeln och sjöfarten foröra frihet, och ju flera a ternativer de haiva att välja emellan, dorte bättre. Konjunkturen bestämmer sedan hvilkotdara begsgnac. Mvwckat amnmeta meckat Lan 3 allmakns tue va