Article Image
ij: Månnae detta fektum ej gör tillsyllest att bi
s ivisa, huru ster nationel vigt bör fästes vid de
tjeljest för joråbrukare, som det ville syna
I främmande frågan — nederlagsrätt för en v
i hamn.
-j På Gottland hafva tidtale lefvande får blifv
, isälda till I rd. stycket, oxkött till 24 å 82 si
ib:ko per lisp. vid vissa tillfälloma, miedan mg
.ivid andra ej kunnat få denne artikel till någe
pris. Detta bevisar ju fellkomlig frånvare
.ispekulation, handel och röreise, de enda egen
I liga häfstänger för produktionen, Under såds
na förhållanden kan man ej tEoka sig en vi
ordnad landthushållning eller landtmanne väl
Istånd.
I
Då ett fartyg inkommer till en barr, förfe
nar derpå först leisen. Efter att hafva var
blottstäldt för stormar, ferdrar det ofta en kie
reparation; timmermän, smeder, bloekmikare
repslogare, segelsömemare få hvardera gin lil
arbetsförtjenst. — Till lessning ech lestning fordra
jarbetsfolk från land, emedan bestttningem ansk
jondets är sysselsatt sed sjelfva fertygete iord
ningsställande. Fattiga Gskore i trakten vinn
em daglig afsättning på sin färska fisk. Zandt
män på mjölk, ägg, smör, grömeaker, fjäderfö m
im. Derefter kommer provianteringen för resan
lsom alltid göres på det ställe, der kött, Liäsk
järter, gryn, smör ef god qralitet fås billigas!
och det vore väl mwunaderligt, om ej Gottlend
der spanmålspriseree merendels varit lägre, än
på fasta landet, skulle genom uppmuntran a
ständig afseättning, kumna lemna desce vero
;till lika priser, som i det högt beskattade, djup
skuldsatta Danmark.
Vidare komma skeppsklarerare- och komsmic
sionärsarfvoden att öka räkningen, sem, äfver
med bästa hushållming, för ett större fartyg upp-
Igår till en betydlig sumama, hvaraf hvarje rike
daler i sin mån bidrager att frambringa den in:
hemska industrien.
På Norrska kusten fiomas rrånge sttder och
landsorter, hvilka ej hafva andra medel till ut
komst, än dem de hemte från tillfälligtvis besö-
kande fartyg.
För Svenska ojöfertoa erbjuder Slitö hunn, såsom
Öppen, en stor del ef don tid Seeta lendete bamnarj-
rm tilltrosne, i sllmärbet etora fördeler och den kar
ej nog värderas såser uthama, cå vil fom nödkhivsr
för Ostoersjäfarten. Vi böra ej förbigå att nämna en
jamnam omständighst, sore säkert mera direkt och me
ra tydligt faller Svenske skeppsroderi iatresset i ögo.
xves. Ewligt gällende herdolsfördrsg med England i
gu Svorska fartyg rätt att från Svemek kamn tili Ste-
ra Brittenioen och Island införa slla åer tillåtna varor
utsn undavtsg. Dexomot är det dom icke modgiive:
ett fråv utländsk hamn dit iniöre de hufvudoskligarte
ryska produkter, såsom harpa, tilg, beck, tjära, hirig,
lim, master, timmer, bräder, eparsebl, pottseka, to-
bak.
E:t 2vomskt fertyg, som lessar sin caltlact i Rysk
hsmw, ken oj dorifrea autsge fregt på Eugland med
någon af dor:a varor, mon, märk väl, i fall celtesten
lossas i Sktö och dar free upplag ef näsinde ertik-
lar, så är det svenska skoppet efter trakteten efärbin-
drsdt att aaed hol frihot ieföra dem till hvilken kamn
af Stora Vriitaniea och Irland som holdåst.
Tverjo köpen känner säkert, hvilkot start ental
Engelska fortyg ständigt emvimdas i ryske fertou.
Det är honom äfvon välkekent, att Evgeleke ckop-
paro på goda skäl hyss ferhåge för Öaterejöa sent
på hösten och stt fraktsrne följsktigen då stiga bo-
tydugt. ö
Såsom ett vigtigt tillägg till angre förgeler ef Slitö
så:om friktran må deriöre nämnas, ett ett viseträckt
nytt fält till lönande sycseltättning för Svoacka sjö-
fartaa dörigenowm öppnades, ty ingem skoppsredare lär
bestrida, ats det ju ofta ekulle vara baqväszare för ho-
nov: att t. om. vid dess fertyge cema oankomut till O-
etorsjön lossa ealtlastan i Blitö, der antega em frikt
å en hamna i norra Eegieud eMer Sketltnd, khvari-
frår stenkolsfrakter uu erbjudes på Modelbafvet, än
tt så med saltet direkt til Riga, der icke alltid
stora skopp firma lönaxde sysselsätining, och deritröns
sålodes fartyget ofta får gå hem i ballast.
Saltet, om ämnmagt till Stockholm, kan i omiraj
fertyg hitföras, mot en frekt, som nära neg ersät-.
tes ar besparicgem för skeppet i securamca, promio
och tid Om ämnadt till Riga, kan det äfven dit-:
föras såsom returlast för de kuctfertyg, hvilka tre
ligen ekvuile komma att envändas för att föra Rycke!
produkter till Slitö.
Vill Sverige öka sin kandelaflotta, så måste ell;
maede! användes, Lbvazigeacm eva vidsträsktsre kos.
kurera Öppnas, till vianenda ef frakten, och onek-i
igea lär Engelska markmaden i den vägen få ansoc
såsom ott fält, värdt att odla. Derigenom skulle den
på papperet nu existerande reciprocitet mellan Eag-
urd och Svergs i någon mån varkliggörae.
Ett tillföllo öppnas att, då det kenvenerar,. he-
gegna denna väg, mod fritt val, stt äfvon gå don
garsla när det passar bättre.
Flandeln och sjöfarten foröra frihet, och ju flera
a ternativer de haiva att välja emellan, dorte bättre.
Konjunkturen bestämmer sedan hvilkotdara begsgnac.
Mvwckat amnmeta meckat Lan 3 allmakns tue va
Thumbnail