En Hr Broberg, verkmästare vid Eberstein-
ska teknologiska institutet i Norrköping, bar ut-
tagit patent på en uppfianing att på ångmachi-
ner åstadkomma utvexlingen ifrån pistonens upp-
och nedgående rörelse till den rotatoriska eller
kringgående, på ett annat sätt än något af de
hittilis kända, Så vidt man kan döma af dem
korta beskrifoingen vid patentet, som är nå-
got otydlig, tyekes denna uppfinning vara gan-
ska ingeniös samt gör såväl balanser och pa-
railelrörelse, som den i Hr Carlsunds m. fl.
ångmaehiner begagnade vefstake, öflverflödiga.
Hela inrättningen, så vidt vi kunaat fatta den,
består nemligen i följande: På vefvyen, som är
anbregt midt öfver pistonen, sitter en friktions-
rulle. Denna friktionsrulle löper i en ivärba-
pa eller ram, som är anbragt på och samman-
hänger med sjelfva pistonstången, hvilken, när
den går uppåt, nödvändigt äfven. skjuter upp
vefven, som dervid glider utåt tvärbanans nedra
kant tills pistonstången kommit på sin högsta
punkt, då den öfra kanten af tvärbanan eller
ramen drager ned pistonen. Att förekomma
nötniog och brytnivg å pistonstången åt era
eller ändra sidan, är deosamma jemväl ofvanför
ramen förlängd ett stycke och stödjes der å bå-
da sidorna af friktionsrullar. E:t vanligt sväng-
hjul, likasom på alla andra ångmachiner, bidra-
ger att hjelpa vefren öfver eentrum. — Detta
tyekes vara den enklaste och mest rumbespa-
rande utvexling af dem man hittills sett upp-
gifoa, och isynnerhet tjenlig för ångfartyg, der
inga svänghjul användas, och der hela denna
maehin (utom pannan) ieke behöfver upptaga
större utrymme än platsen för eyliudern deh
luftpumpen. vå
mmm nen
De sista tre eller fyra aftnarna har tem igen
starkt oljud försports på gatorna. I Lördags