Article Image
6:o Att, i bändelse af missvext i provinser ac omkring Wenern, det är omöjligt uppskaff sparmål från Stapelstads-förråder eller utrike orter, under hösten sedan missvexten blifvi känd; hvaraf den svåra följden måste blifva att en stor del af Wermlands och Wester-Da: larnes befolkning, hvilken om vintern på släd vanligen uppfraktar sitt årsförråd från uppstäderna till aflägsna hemorter, nödgas lida hungersnöd och företaga utvandring till de östr: provinserna för att icke förgås; hvaremot i rik: är, då Österoch Westergöthland öfverflöda ai spannmål och export af denna vara kan komma landet till godo, afsättningen till utrikes ort är stängd intill påföljande sommar, då sjötransport under varmare årstid är förenad med mera våda för varans qvalitet. 7:o Att på alla händer erfordras större kapitaler till rörelsens bedrifvarde, i följd af tvånget att bibehålla större inventarie-lager, hvarigezom all rörelse känbart betungas och hvilket utgör en lika stor national-förlust som direkt skada för dena enskilde trafikanten. 8:o Att sålunda alle, vare sig jordbrukare, kopmän i Stapeloch Uppstäder, Bruksegare, Sågverksegare Qc. c. äfvensom samhället i allmanhet, förlora på den tillämnade kanal-stängningea och den deraf vållade oredan; men att ingen vinner deruppå — icke ens sjelfva kanalbolaget, som till densawma är upphof; ty detta Bolag måste derigenom ovilkorligen förlora betydliga inkomster samt har i ersättning ena byggvadstid, hvilken är den olämpligaste och dyraste af hela året, emedan de korta och regniga dagarne under den djupaste hösten lemna ringa resultat i arbete, men stora summor af onyttiga dagspemningar och traktamenten samt sjukdagar för arbetsmanskapet m. m. -— Alla acssa olägenheter vore undanröjde genom ett och annat års förlängning af byggnadstiden — hvarföre då icke föredraga en sådan? Bolaget her i detta afseende helt och hållet forbisett sit eget intresse, och om saken närmare skärskådas, torde blifva klart, att en förlängd byggnadstid, jemte möjligen någoa gång 14 dagars. stängning under loppet af Juli månad, då arbetet kan bedrifvas dygnet om, skulle vida bättre motsvara så väl Bolagets som de trafikeran-! des sanna fördel. I afseende på detta ämne förekommer vidare, , att gamla Trollhätte kanalbolag är, genom sitt Privilegium af år 1793, tillförbundet att i alla tider hålla dess Slussar och Kanaler i godt : och jullkomligt stånd, så att segelfarten på Götha elf, då is icke hindrar, alltid må vara öppen och brukbar. — Gamla Trollhätte Solag har icke öfverlåtit sina rättigheter till det nya under andra vilkor, än att detta nya Bol g skall honorera alla det gamlas förbindelser. Den ! nu tillämnade stängningen, haltva året om, står likväl i rak strid häremot, och man kan icke li mse huruledes aktieegare i gamla Bolaget skola kuona juridiskt tillförbindas att aflemna sina aksier med mindre ctt så vigtigt vilkor, som det if:ågavarande, uppfylles. — Trafikanterne kunna ( vsesa juridiskt anspråk emot gamla Bolaget, och detta emot det nya, om ersättningar för liden ! skada af stängningen. Mången trafikant är akncegare, och rättegången i detta ämne kan blif; va rätt invecklad samt svårlöst i samma mån, a som en kollision emellan samhällets juridiska s och administrativa magter derutinnan måste uppVv si. Undvikandet af dyhka svårlösta problemer c syces deremot tillhöra omsorgerna för samhäl-!d et väl, och man bör derföre förmoda, attjemF väl det nya Bolaget fioner sig nyttigast vara att f i deta hänseende söka förlika iotressena samt D medverka till de administ:ativa bekymrensläts tande på ett sätt, som icke kan misskännas och ;e som tillfredsställer det land, den ort, de nä-l ringsgrenar, af hvilka Bolaget skall hemta sina Il akomster och sitt framtida bestånd. — : Gamla Trollhätte Bolag hade sig bland annat öreskrifvet att då Iinkameterna Hlvaretnna — dh

15 maj 1838, sida 3

Thumbnail