Article Image
— L L Z1stesovssavsmee nn
Om orsakerna till Svenska Flottans förfall.
En författare i Götheborgs Handelstidning för
d. 23 dennes har anställt en grauskniog af inne-
hållet utaf den petition, som ifrån Götheborg
blifvit afgifven rörande Svenska sjöfartens när-
varande tillstånd, och uppgifver dervid samt
motiverar några i samma pettion icke omnämn-
da orsaker till skeppsrederiernas närvarande
förfall. — Åtskilligt, som han härom anför, inne-
fattar så intressanta upplysningar, att vi här
låna eit utdrag ur artikeln. De första punkterna
han anmärker äro: Skyldigheten, att för hvar-
je i aktivitet varande fartyg öfver 10 lä-
sters drägtighet årligen förnya det s. k.
helfrihetsbrefvet, och det med så mycken tids
utdrägt och andra olägenheter förenade sätt,
hvarpå de s. k, Turkiska dokumenterna måste
uttagas.
Rörande båda dessa punkter citeras i en not
ett yttrande af Borgareståndets ledamot Hr Win-
berg vid sista Riksdag, hvilket vi här iaföra:
Ibland de flere hinder, förluster och kost-
nader, som träffa skepps-rederierne i vårt kära
fådernesland, må med fog kunna räknas skyl-
digheten att för fartyg och skepp hvarje år
uttaga nytt frihetsbref, samt derjemte för hvar-
je resa till Vestersjön och Medelbafvet nya
skeppshandlingar eller s. k. Turkiska dokumen-
ter. Väl har en lindring i kostnaden genom
upphörandet af lästafgiften blifvit skeppsrederi-
erne beredd, äfvensom genom Kongl. Majts nå-
diga kungörelse af den 26 Okt. 1833 beräk-
ning af ofria tull- och skepps-umgälder för far-
tyg, som ej äro försedde med gällande fribref,
upphört, och derigenom åtskillige misstag och
svårigheter vid beräkning och restitution al des-
sa medel försvunnit. Men ännu qvarstår den,
i synnerhet för aflägsnare landsorter besvärande
skyldighet, att, efter hvarje års förlopp, genom
edgång och certificat bereda sig rätughet til
nytt fribrefs erhållande, samt, i händelse af
längre resa, ett sjöpass, på enahanda sätt;
skyldigheter, som ej sällan; i anseende till de-
ras omvägar och tidsutdrägt, betaga redaren
tillfälle att antaga sådane erbjudne frakter, der
skyndsamhet utgör wilkoret för fraktslutning,
eller dermed en snar segling från Svensk
hamn är förenad. Och oansedt inga billiga
klagomål kunna anföras öfver någon långsam-
het med dessa dokumenters utfärdande från K.
KommersKollegium, utan tvärtom en vid våra
embetsverk ovanlig skyndsamhet utmärker dessa
expeditioner, måste likväl skeppsredaren, obe-
räknadt kostnaden både för certificater och do-
kumeater, i anseeade till edens afläggande, cer-
tificaters utfardande och deras uppsändande till
Stockholm, dokumenternes besörjande och ut
tagande från K. Kollegium och deras afsändan-
de med posten, ej sällan se sitt fartyg gå mi-
ste om ett fraktanbuil, som, utan detta uppe-
håll, genast kuade antagas, eller ock måste han
låta detta fartyg ligga, under denna väntan, 14
dagar eller 3 veckor overksamt — en tidsför-
summelse, som ytterligare förlänges, i den hän-
delse flera redare i samma fartyg finnas, som
äro spridde på två eller flere ställen inom riket.
Det andra hindret ligger, säger han, i de
höga konsuladafgifter, våra till utländska ham-
nar kommande fartyg måste vidkännas.
,Såsom exempel till styrkande af detta för-
hållande må, säger författaren, följande anföras:
i England äger konsuln rättighet, att, för hvar-
je dit ankommande Svenskt skepp om 73 lä-
sters drägtighet, uppbära 3 pund sterling, och!
för hvar 25:te läst derutöfver 15 sh. samma
mynt. Således erlägges för ett 150 läst. dräg-.
tigt fartyg 5 pund, 5 sh., och om detta, såsom
vanligt är, gör fyca resor på året, stiger kon-
sulatafgiften till 21 pund sterl., eller, efter nu-
Thumbnail