baka, varit för dessa ändamål påbudn3, men sedermera under en längre tid till andra använde, och hvilken fond ökades genom påläggandet af en ny afgift, för rättigheten att begagna dessa farvatten. Denne afgift täcktes E. K. M:t bestämma till em tredjedel emot den, som erlades för rättigheten att passera Trollhättan; och, ehuru dessa uppbörder, som under den sedermera förflutna tiden uppgått i medeltal till omkring 30,000 Rdr om året, utgjorde en ringa tillgång till bestridande af den stora utgiften, och sålunda icke ensamme lofvade ett skyndsamt fullbordande af berörde arbeten, voro dock desse intrader permanente, i beständigt stigande, samt i all framtid utan förminskning tillgänglige för underhåll af do arbeten, som med dem åstadkommos. F. K. M:t har ock under samma tid nådigst behagat anslå, af allmänna medel, en sammanräknad summa af icke mindre än 160,0009 Rdr, som för detta ändamål blifvit använde. Desse voro de lofvande utsigter, Götha kanalbolag den tiden hade, att, under väntan på Trollhättans ombygsnad, få se de öfriga farvattnena emellan Wenern och hafvet förbättrade, och bringado till samma dimensioner med Götha kanalens, utan någon uppoff.ing å Bobgets sida. Dessa voro ock de förhoppningar för framtiden, på hvilka de trafikerande förlitade sig, när deras afgifter på dessa farvatten förhöjdes med 33 3dels procent. Sedermera har E. K. M:t, med anledning af Rikets Ständers underdåiga framstillnmg om vigten för nationen at Trollhätte kanals och slussars ombyggnad till samma dimensioner som Götha kanals, jemte anvisande af tillgång ut; anslaz af allmänna medel, år 1335 täckts uppdraga åt särskilde kommitterade, att uppgöra förslag till verkställighet af denna vigtiga åtgärd, som ännu återstod till durchfartens fullkomnande; och har berörde år med kommitterades betänkande i ämnet, ett kostnadsförslag upprättadt af Majorn N. Erickson, blifvit till E. K. M. inlemnadt, hvilket, innefattande, utom den egentliga Trollhättefrågan, äfven återstående arbeten i Götha Elf, emellan Wenersborg och Lilla Edet, likväl skiljer sig ifrån det förut omnämde i uteslutandet af åtskilige, ifrån början såsom angelägna ansedde arbeten. Bolaget anhåller i underdåaighet få fästa E. K. M:ts. Nådiga uppmärksamhet derå, att, när Bolaget, på af E. K. M. i Nådig skrifvelse den 15 September 1835 framställd fråga, lemnade i underdånighet den 12 Februari 1836 sitt bifall, att, såsom understödjande bidrag till Trollhättans ombyggnad, efter dess fulländande afstå ifrån den andel i Trollhätte Bolags uppbörd af fartyg, sem komma till, eller gå ifrån Götha kanal, hvartill Bolaget under de första 75 åren efter Götha kanals färdigblifvande är berättigadt, med förbehåll ibland andra, att alla farvattnen, allt ifrån Wenersborg till Westerhafvet, skulle bringas till samma dimensioner som Götha kanal, detta förbehåll destohäldre afsåg ovilkorlig skyldighet för det bolag, som kommer att öfvertaga Trollhätto ombyggnaden, att äfven noggrannt fullgöra de återstående elffartsförbättringarne, som i högstberörde Nådiga skrifvelse E K. M., såsom grund för den Nådiga framställningen, täckts åberopa ofvan omtörmälte kommitterades afgifna betänkande, hvilket lika med det bifogade kostnadsförslaget, omfattade ej blott slussombyggnaden, utan äfven de dermed förenade förbättringar å farleden i Götha Elf. I fullkomlig öfverensstimmelse med denna åsigt, innehåller äfven E. K. M:ts Nådiga Privilegium för Nya Bolaget i 4 f. ett bestämdt åliggande för detsamma, att utföra dessa arbeten, omftattande hela segelleden, ifrån och med Wenersborgs hamn till och med Ströms kanal, och 300 alnar nedom densamma, ; och uti 12 . att så framt förberörde åligganden och förbindelser af Nya Trollhätte Kanalbolag noggrant upplyllas, äge Bolapget att, jemte — — — tillgodonjutz följande förpmåner och rättigheten, ech ibland dem upptager mom, d) den koncession, som Gätha Kanal-bola vilkorligen gjort, till förmån för Nya Trollhätte Bolag. I följd af allt detta täcktes ock E. K. M. i Nåder finna, det Götha Kanalbolag icke kan annat än anse Götha elfsarbetena, och Trollhätte kanalsombyggnad, såsom tvenue numera ifrån hvarandra oskiljaktige åtgärder, de der sålunda tillhöra Nya Trollhätte Balag att fullgöra, innan någon förbindelse å Götha Kanalbolags sida kan komma i fråga att uppfyllas. Uti 5 5. af E. KK. M:ts för Nya Kanalbolaget utfärdade Nådiga Privilegium är stadgadt, att arbetena böra af Bolaget fullbordas, sist inom 7 år ifrån deras början, egande, som uttrycket lyder, Bolaget att, intill dess den nya kanalen blifver till genomfart öppnad, hålla farten genom nu varande kanal och sluspsar Öppen; dock så, att för ombyggnads-arbetets fortgång, kanalen må, röknadt från och med år 1839, pvara stängd ifrån den 1 November det ena året, till! voch med den 30 April det påföljanden. Bolaget, som förutsätter, att det här förekommande ordet egande, anses innebära detsemma som åliggande, får, i afseende å denna :s hufvudsakliga innehåll, hvad först angår de gamla slussarnes bibehållande, i underdånighet yttra: att detta, för den framtida trafiken 3 dessa farvatten, ytterst vigtiga föremål synes vara förbisedt. Redan under det förhållande, som hittills ägt rum, då trafiken emelan Wenern och hafvet utgjort den betydligaste delen af rörelsen på Trollhätte kanalen, har, alltifrån lere år tillbaka, ofta inträffit, att fartyg blifvit upbehåline flere timmar, ända till dagar, innan de i sin tour kunnat släppas in i slussarne, hvilket förhållande också blifvit ämne för en obelåtenhet, som tilltagit, i ÅA RN S RS