baka, varit för dessa ändamål påbudn3, men seder-
mera under en längre tid till andra använde, och
hvilken fond ökades genom påläggandet af en ny af-
gift, för rättigheten att begagna dessa farvatten. Den-
ne afgift täcktes E. K. M:t bestämma till em tredjedel
emot den, som erlades för rättigheten att passera
Trollhättan; och, ehuru dessa uppbörder, som under
den sedermera förflutna tiden uppgått i medeltal till
omkring 30,000 Rdr om året, utgjorde en ringa till-
gång till bestridande af den stora utgiften, och så-
lunda icke ensamme lofvade ett skyndsamt fullbor-
dande af berörde arbeten, voro dock desse intrader
permanente, i beständigt stigande, samt i all framtid
utan förminskning tillgänglige för underhåll af do ar-
beten, som med dem åstadkommos. F. K. M:t har
ock under samma tid nådigst behagat anslå, af all-
männa medel, en sammanräknad summa af icke min-
dre än 160,0009 Rdr, som för detta ändamål blifvit
använde.
Desse voro de lofvande utsigter, Götha kanalbolag
den tiden hade, att, under väntan på Trollhättans
ombygsnad, få se de öfriga farvattnena emellan We-
nern och hafvet förbättrade, och bringado till samma
dimensioner med Götha kanalens, utan någon upp-
off.ing å Bobgets sida. Dessa voro ock de förhopp-
ningar för framtiden, på hvilka de trafikerande förli-
tade sig, när deras afgifter på dessa farvatten förhöj-
des med 33 3dels procent.
Sedermera har E. K. M:t, med anledning af Rikets
Ständers underdåiga framstillnmg om vigten för
nationen at Trollhätte kanals och slussars ombygg-
nad till samma dimensioner som Götha kanals, jem-
te anvisande af tillgång ut; anslaz af allmänna me-
del, år 1335 täckts uppdraga åt särskilde kommit-
terade, att uppgöra förslag till verkställighet af
denna vigtiga åtgärd, som ännu återstod till durch-
fartens fullkomnande; och har berörde år med
kommitterades betänkande i ämnet, ett kostnadsför-
slag upprättadt af Majorn N. Erickson, blifvit till E. K.
M. inlemnadt, hvilket, innefattande, utom den egent-
liga Trollhättefrågan, äfven återstående arbeten i Gö-
tha Elf, emellan Wenersborg och Lilla Edet, likväl
skiljer sig ifrån det förut omnämde i uteslutandet af
åtskilige, ifrån början såsom angelägna ansedde ar-
beten.
Bolaget anhåller i underdåaighet få fästa E. K. M:ts.
Nådiga uppmärksamhet derå, att, när Bolaget, på af
E. K. M. i Nådig skrifvelse den 15 September 1835
framställd fråga, lemnade i underdånighet den 12 Fe-
bruari 1836 sitt bifall, att, såsom understödjande bi-
drag till Trollhättans ombyggnad, efter dess fullän-
dande afstå ifrån den andel i Trollhätte Bolags upp-
börd af fartyg, sem komma till, eller gå ifrån Götha
kanal, hvartill Bolaget under de första 75 åren efter
Götha kanals färdigblifvande är berättigadt, med för-
behåll ibland andra, att alla farvattnen, allt ifrån We-
nersborg till Westerhafvet, skulle bringas till samma
dimensioner som Götha kanal, detta förbehåll desto-
häldre afsåg ovilkorlig skyldighet för det bolag, som
kommer att öfvertaga Trollhätto ombyggnaden, att
äfven noggrannt fullgöra de återstående elffartsförbät-
tringarne, som i högstberörde Nådiga skrifvelse E
K. M., såsom grund för den Nådiga framställningen,
täckts åberopa ofvan omtörmälte kommitterades afgifna
betänkande, hvilket lika med det bifogade kostnadsför-
slaget, omfattade ej blott slussombyggnaden, utan äf-
ven de dermed förenade förbättringar å far-
leden i Götha Elf. I fullkomlig öfverensstim-
melse med denna åsigt, innehåller äfven E. K. M:ts
Nådiga Privilegium för Nya Bolaget i 4 f. ett be-
stämdt åliggande för detsamma, att utföra dessa ar-
beten, omftattande hela segelleden, ifrån och med
Wenersborgs hamn till och med Ströms kanal, och
300 alnar nedom densamma, ; och uti 12 . att så
framt förberörde åligganden och förbindelser af Nya
Trollhätte Kanalbolag noggrant upplyllas, äge Bola-
pget att, jemte — — — tillgodonjutz följande för-
pmåner och rättigheten, ech ibland dem upptager
mom, d) den koncession, som Gätha Kanal-bola
vilkorligen gjort, till förmån för Nya Trollhätte Bolag.
I följd af allt detta täcktes ock E. K. M. i Nåder
finna, det Götha Kanalbolag icke kan annat än anse
Götha elfsarbetena, och Trollhätte kanalsombyggnad,
såsom tvenue numera ifrån hvarandra oskiljaktige åt-
gärder, de der sålunda tillhöra Nya Trollhätte Ba-
lag att fullgöra, innan någon förbindelse å Götha
Kanalbolags sida kan komma i fråga att uppfyllas.
Uti 5 5. af E. KK. M:ts för Nya Kanalbolaget ut-
färdade Nådiga Privilegium är stadgadt, att arbetena
böra af Bolaget fullbordas, sist inom 7 år ifrån deras
början, egande, som uttrycket lyder, Bolaget att, in-
till dess den nya kanalen blifver till genomfart öpp-
nad, hålla farten genom nu varande kanal och slus-
psar Öppen; dock så, att för ombyggnads-arbetets
fortgång, kanalen må, röknadt från och med år 1839,
pvara stängd ifrån den 1 November det ena året, till!
voch med den 30 April det påföljanden.
Bolaget, som förutsätter, att det här förekommande
ordet egande, anses innebära detsemma som ålig-
gande, får, i afseende å denna :s hufvudsakliga in-
nehåll, hvad först angår de gamla slussarnes bi-
behållande, i underdånighet yttra: att detta, för
den framtida trafiken 3 dessa farvatten, ytterst vigtiga
föremål synes vara förbisedt. Redan under det för-
hållande, som hittills ägt rum, då trafiken emel-
an Wenern och hafvet utgjort den betydligaste
delen af rörelsen på Trollhätte kanalen, har, alltifrån
lere år tillbaka, ofta inträffit, att fartyg blifvit up-
behåline flere timmar, ända till dagar, innan de i sin
tour kunnat släppas in i slussarne, hvilket förhållande
också blifvit ämne för en obelåtenhet, som tilltagit, i
ÅA RN S RS