Article Image
Götha kanalbolags underdån. skrifvelse i anledning af frågan om Trollhätte kanals ombyggande. Som detta dokument varit ett af de väsendtligaste föremålen för Götha kanalbolags sednaste sammanträden, men endast innehållet af det första förslaget ännu i korthet vidrördt, så skall det utan tvifvel intressera mången, att se detsamma ir extenso, såsom ett bidrag till bedömande af en bland dagens vigtigaste allmänna frågor. Vi införa det derföre här nedan: Stormägtigste Allernådigste Kenung! Ibland de ämnen, som, vid nu för hand varande extra bolagsstämma med delägarne i Götha kanalbolag, utgjort föremål för deras öfverläggningar, har föfrekommit den fråga: huruvida, i afseende å Trollhätte kanals och slussverks ombyggnad, Göthe kanalbolag må ense dess rätt och fördel påkalla någon särskild iakttagelse, och det är i enlighet med derom fattadt Heslut, som bolaget nu i djupaste uaderdånighet snhåller, att Eders Kongl. Maj:t med nådigt välbehag täcktes emottaga denna underdåniga framställning. Bolaget, som genom särskilåt utsedde kommitterade sökt noga granska förhållandet med, och sammanstämmelsen af de åtgärder, hvilka hafva ägt rom, dels före och dels efter den tid år 1835, då fråga uppstod om verkställandet af Trollhätte kanals och slussverks ombyggnad, dels ock i och med bildandet för detta ändamål at ett enskildt bolag, under namn at Nya Trollhätte bolig, samt af det under den 2 sistl. Feruari för samma bolag nådigat utfärdade privilegium, har, at de härvid upplyste förhållanden, irhemtat: att E, K. Maj:t redan, medelst nådig skrifvelse af den 20 Januari 1824, på framställning af nu mera framlidne grefve von Platen, täckta uppdraga besörjandet af farledens förbättrande på Götha Elf åt en särskild styrelse, under benämning af direktion öfver ssgelfarten emellan Wenern och hafvet, hvilken dirsktion , under grefve von Platens ledning såsom ordförande, skulle bestå af en vice ordförande och 3:ne ledsmöter, samt ibland dese sednare, enligt ! nådig föreskrift, en, som Götha kanalbolag ägde utälja. Den nådiga välvilja för ämnet, och det förutseende af dess stigande vigt, som yttrar sig i denna nådiga skrifvelse, lemnade för Götha kanalbolag inen ting öfrigt att Önska. mer än lyeka och framgång 2 företaget, till hvars uttörande den nådiga skriivelsen gef allt hopp om de mest kraftiga åtgärder. Det fullständiga förslag, som af förbemåälte direktion, efter fyra års noggranna undersökningar, till E. K. M:t aflemnades, öfver de åtgärder, som erfordrades, för att bringa detta at mer än 3000 fartyg årligen besökta farvatten till hvad det borde, eller åtminstone kunde blifva, hari allt vunnit E. K. M:ts nådiga godkännande, och de arbeten, som i följd deraf uppdrogos åt denna direktion, skulle taga sin början redan i sjön Wenern vid Wenersborg, medelst anläggningen af en rymlig hamnbyggnad, och af en bestämmande Sluss ömollen Wenern och sjön Weaessbotten, hvilka sjöar, genom en fördämning, skulle skiljas ifrån hvarandra; — genom denna dristiga och vackra anläggning skulle en, af Wenerns vattenvariationer oberoende, kanalseslation komma att taga sin början genast vid Wenersborg, och fortsättas ända till slutet 2 nedra Carlsgrafven; — en kanal, som de trafikerende, efter en kert segling å Elfven, kunde begegna, för att undvika dem älventyrliga passagen förbi Stallbacka udde, skulle öppnas genom samma udde, med fortsatta genomstärningar och fördjupningar, samt oafbruten dragväg ända till Trollhätte kaanalen; nedanföre Trollhätte slussar skulle, långs utmed hela Eltven, anläggas d:agvägar, samt der strömmen var starkast, särskilda kanaler öppnas förbi strömdragen, såsom vid Holm och Hanklon; — vid Åkerström skulle on ny sluss och kanal anlä gas, förbi den besvärliga ström och ida, som der förekomma, och fördjupningar på flera ställen i Elfven verkställas; — (åliggandet att anlägga och vidmagthålla de omförmäldte dragvägarne, ångs efter Elfven nedanföre Trollhättan, har likväl sedermera blifvit, med E.K M:ts nådiga tillstånd, utbytt emot skyldigheten att anskaffa och underhålla de vida mindre kostsanama Ångbogserfartygen. ) Direktionens åtgärder skulle sträcka sig till arbetsföretag, ärda ut i Götheborgs hamn och rivier; hamnkanalerne inne uti staden skulle, för att kunna begagnas af kanalfarande, fördjupas till 10 fot; en del af de fasta brearne förändras till rörliga, och kajerne förbättras; Öfver allt skulle, vid de nya genemskärningar och utvidgningr, Götha kamwals dimensioner iakttagas. Utom de medel, hvilka igenom särskilda anslag kunde komma att beviljas till dessa arbeten, som (oberäknadt Trollhätte ombyggnad, hvarom då ännu ej Yar något beslutadt) voro kalkylerade att kosta öfver 1,200,000 Rdr, bildades en fond af förut BS KI 4

23 april 1838, sida 3

Thumbnail