farelser, utan rent ut falska läror (omörksen makter, heter det på näringsstället Vördnadsful la Foten). Falska läror, dålig anda äro kate goriska uttryck, som inbegripa allt, hvad mai kan fast-anatomisera vid tidens fenomener i de ras enskilda kinkigheter och betänkligheter. nEfter en paus, hvarefter jsg blott hörde ras pandet af en peana, hette det: naflamna denn: billet hos minister-departementets kassör .,n Mutatis mutandis torde denna föreläsning taktiken vara sanning äfven utom Tyskland Terminologien är något olika med den, hvarvid vi i Sverige äro vande. Sålunda kallar Tysken nya skolan , hvad hos oss kallas ,den falska liberalismen, med flera uttryck, som läsaren al egen erfarenhet får jemföra. Långt före detta hafva vi anrtmärkt, att den historiska skolan är en importvara från Tyskland; också behöfver man icke hafva sett mycket af denna skolas grasserande, för att finna, det dess begrepp om liberalismen, åsigten af sättet att bekämpa den, oärligheten i uppgifterna om dess natur, motviljan att någonsin inlåta mig i svaromål om verkliga halten af egna satser, envisheten att blott upprepa dem, såsom ställda utom behofvet af bevisning — allt, allt är Tyskt kram, (ty Fransoserne hafva lärt af Tyskarna och alla fått, om icke den formella undervisningen, åtminstone anledningen till systemet, från några äldre Engelsmän). Ofvanstående utdrag ur Gutzkows, i öfrigt rätt tråkiga, roman ger en temligen klar åsigt af det hemliga machineri, hvarmed den Tyska historiskheten och det loyala skriftställeriet drifvas. Pet skulle vara rätt intressant, om någon ville måla en tafla af det Svenska görandet och låtandet på samma väg. Uppenbarelserna deraf, eller apostasierna, se vi; men de hemliga artiklarna, och framför allt det, som skulle motsvara den i slutet af utdraget omnämnda billetten, känner vår allmänhet högst ofullcomligt.