AV
Saint- Simonisterne hafva försvunnit, Phalan-.
sterens stiftare, Hr Fourier, är död. Owens I
predikningar öfver den kooperativa teorien och .
radikal-reform synas göra föga lycka. Der-
emot har i Marseille em djup tänkare uppträdt,
soma vill grunda menniskoslägtsts pånytt-fodelse
på — — det dubbla bokhålleriet ! Sedam den
kriistna tideräkningen, menar Hr Chabeaud, ha
allia de systemer, som gjort något uppseende i
verlden , varit sina upphofsmän obekanta; em-
darst bemödande till återuppförande af ett i In-
dien och Egypten bekant system, som hvilar
på den förutsättning, att det finnes blott en ve-
temskap, blett ett problem, blett en lösning
deraf. Schelling, hvilken Hr Chabeaud synes
ganska väl känna, ehuru han ej förstår någet
ord tyska, har lagt slutstener till denna jätte-
byggnad, visserligen utan att ana det. Hos E-
gyptierne, fortfar Hr Chabeaud, fanns ingen
skillsxad mellan sociell och kommerciell orgrmi-
sation; lagarne mot bankrutter och fallissemen-
ter voro bloit en afdelning af den allmänna
lagen öfver statens komptabilitet, hvarpå alla
deras lagar grundade sig. Det dubbla bokhål-
leriet hyilar, som särskild vetenskap, på det of-
vannämnda Egyptiska eller, som är detsamma,
på det Schellingska systemet, och kar läras bå-
de på rationellt pseudoscientifikt, eller på pseu-
doscientifikt realt och empiriskt sätt; det förra
för de industrielle, det sednare för presterne
och de lärde. Den ratienella undervisning:n i
det dubbla bokhålleriet bör införas i alla sko-
lor, både de högsta ech de lägsta. Det dubbka
bokhålleriet är det bästa medel, som någensin
uppfunnits till sedernas förbättring ete. Den
grundlärde professorn ärnar i flere föreläsmin-
gar utveckla och försvara denna splitter nya teori,
så att Marseille torde få åtnjuta det möjet, at!