Ouins stramdning och hvilka tillika bestyrka de ör
aktigheter, sum under expeditionen bliivit af fartyg
eheten hegångne, nemligsn: en loggbok, hvilke
såsom ofullständig och ej vederbörligen attestera
icke äger något vitsord. Ett extrakt ur sam:
loggbok, hvilkat, jemlikt Kommitterades, som gra
skat loggboken, förklarande, såsom ej undersk iv
och stridande mot loggboken, icke tjent till någ.
ledning eller kontroll Ett, enligt samma Kommi
terades utlåtande, åsidosatt upptagande i loggbok
ef de, i öppen ajö, så högst nödige middags-rappo
terne eller sjöräkningsrne vid middagstiderne kl. 1
En för låg satt ostlig kurs afre: Nordsjön fri
Englard till Kattegit, utan att dervid beräkna strön
sättning, afdrift och siökast. En lodning, sor
verkställd på ett ej godkändt och allmänt brukli
sätt, icke medfört någom rättelse att dermed bestän
ma det påräknade stället, och hvilken l-dni.g, sås.
sj vidtegen på de utmärkt kända bankar, som rät
sjöfarendes bestick, Kummitterade ansett icke ku:
nat bsstyrka räkningen. En loggniovg, som ict
iakttagen på vanlgt sätt, utan medelst pistonslagai
beräkning på ångmachinen, aldrig kunnat lemna 8
ker grund fer distansmätningen. En i föjd här
så opålitlig sjöräkning, att fartyget strandat 3
i ostlig riktning från den punkt, hvaiest det. enl
samma räkning förmodats stå. En alldeles obe
styrkt kompassens lokal-attraktion elle
missvisning, hvilken, om den existerat, icke bli
vit nvarken före eller under resam observerad oc
beräknad En sjö-expedition, företagem uta
att fartygs-chefen hvarken iö:e eller under dersam
ma anskaffat och försett sig med tillräckliga sjökor
nödiga navigationssöcker samt beskrifaingar ötver d
I farvatten, han skulle befara. En, emot reglemente
och allt sjöbruk korrt före strandnivgshändelsen, p
or.ktigt stalle placerad utkik, som lemnats utan a
imstruktion om sitt, för fsrtygets existous, så vigtig
åliggande, samt slutligen och framförallt en efter
itänklig vårdslöshet, att, ehuru fartyget trott
j vara satt ostvart om räkringen ochsden Jåga farlig
strand, som skulle undvikas. väntats blifva sedd ou
jaftonem, likväl icke håliits af och styrts deritrån någr
timer under matten, utan i stället fertfarit nmsd e
I kurs, sem ovilkorligt skulle föra fartyget på grand.
Med anledning af dessa obestridliga fakta
I hvartill kan fogas den allmänna reflexionen, at
då en befälhafvare på ett ångfartyg, under er
resa af icke fulla 3:ne dygn, en kort sommar.
natt, i vackert väder, vid laber merssegels kulti
och på ett så kändt och allmänt befaret far
vatten, som Nordsjön, standar med detta lit
styrda samt för backning och hastig vändning
beqväma fartyg, 5 svenska mil utur sin kur.
eller räkning på en kust, som sjöfarande vanli
gen undvika, både för den låga farliga stran.
den och de starka strömsättningarne der blifvi
observerade, måste otvifvelaktigt antagas, att a
denne befälhsfva-e största oförsigtighet ect
väsendtliga fel blifvit begångna; och iår pi
grund häraf och under åberopaude utllika a
kommitterades här förut in!agna yttranden, jag
alltså föra Premierlöjtnanten Ehnemark till last,
att hau, gemom oförigtighet och vårdslöshet
samt uraktlåtenhet i flera afseenden, att full-
göra de honom, i egenskap af chef å åvgfarty-
get Odin, enligt reglemente och sjöcoutumer
åliggande skyldigheter, varit vållande till den
med berörde fartyg inträffade strandning å Jut-
ska kusten; hvadan ock för dess, under tjen-
stens utöfning, begångna förseelser, jag icke kan
undgå, å embetes vägnar, yrka, att, i förmågo
af 13 Y. uti 2 kap. af Kongl. Maj:ts Krigs-
artiklar den 31 Martii 1798, jemförd med 4
f. uti Kongl. Cireulaivet den 29 November
1812, Hercvr Premierlöjtnanten och Riddaren af
Kongl. Franska Haderslegionven C. M. Ehne-
mark måtte ådömas trenne (3:ne) månaders
arrest a högvakt eller fästning; och emedam nu
sista mom. ut nyss åbeiopade S. af Kongl.
Krigsartiklarme ovilkorligt stadgar, att den fel-
aktige tillika skall fällas att ersätta den, genom
hans förvållande, timade för usten eller skadan;
y kan jag ej underlåta, min pligt likmätigt,
emväl yrka, det Premierlöjtnuanten Ehnemark
må förklaras skyldig, att med Nittio tusende tre
undrade fyrationio Rdr 14 sk. 11 rst. Banko
rsätta den förlust Kongl. Maj:t och Kronan,
senom ångfartyget Odins strandning, fått vid-
ännas.
Beträffande i öfrigt Underbefälets å ångfarty-
et Odia förhållande före, vid ech efter strand-
ingshändelsen, så finner jag mig icke föranlå-
en att framställa några anmärkningar emot be-
örde befäl, enär dels fartygscheten, Premier-
öjtnanten Ehnuemark, under ransakningen, för-
larat och vitsordat, att ej mindre Unde:r-befä-
et än ock ofriga besättningen under hela ex-
editionen fullgjort sina skyldigheter, och dels
pplyst är, att hvad möjligen skulle blifva före
ål för erinringar emot nämnde Underbefål, är
ordet företaget och verkstäldt efter fartygs-
hefens ordres och föreskrifter. Stockholm af
rigsliskals kontoret den 14 November 1837.
L. J. Rhodin.
— i