Article Image
flesta lärostunder uppoffrades på en sak, hvaraf
de väl hafva den förmånen, att den lättar för
dem inhemtandet af de moderna språken, men
i hvilka de nu ej behöft någon undervisning,
om de på dem fått i skolan använda lika myc-
ken tid som på latinet. De måste nu dels ge-
nom en mödosam praktik efterhanden inhemta,
hvad de bordt inhämta i skolan, hvilket vanligen
ej sker utan förluster både för dem sjelfve och
andre; dels påkosta sig en undervisning, den de
bordt erhålla i skolan. Insändaren har känt
-månge, som från skolans högsta klass engagerat
sig vid handeln, men varit så litet underbygde
i aritmetiken i Tyska språket, att deras patro-
ner eller målsmän måst påkosta dem undervis-
ning i dessa ämnen, flere andra dylika exempel
att förtiga.
Det tyckes väl vara den enklaste och klaraste
sats i all uppfostringslära, att undersvisningen
först och förnämligast bör omfatta de för det
medborgerliga lifvet användbara kunskapsgrenar,
af hvilka man, hvilket yrke än må väljas, har
behof och gagn. Det tyckes ock vara hka klart,
att, sådane fordringarne på reela kunskaper, med
våra nuvarande samhällsförhållanden äro, kunna
de ej gerna uppfyllas, så vida den mesta läro-
tiden skall uppoffras på att lära ett dodt språk.
Inskränktes undervisningen i latinet endast till
dess läsande, så behofdes troligen dertill ej an-
vändas mer än en timma i stället för fyra. Rät-
tast vore väl, att detta språks lärande sparades
till den högsta klassen, dels emedan detsamma,
såsom svårare, tyckes egna sig åt en mognare
ålder och eftertanke, dels ock emedan vid den
tiden yoglipgens håg och fallenhet närmare kan
kännas; dock bör dess lärande äfven der icke
kunna dlägg as någon, lika litet som det borde
I vara någon förment, att äfven i de lägre klas-
.serna börja med latin , om han sjelf eller hans
.målsmän det önskade. För det fria valet af
studier vore väl den ambulatoriska methoden den
lämpligaste, men äfven klassläsningen lägger ej
så stora hinderi vägen derför, som man verkligen
tror. Obestridligt synes det ock vara, att, om lär-
jungen genom en noggran och ändamålsenlig un-
dervisning i de lefvande språken inhemtat en
allmän grammatik, han skulle så mycket lättare
af den latinska lära sig hvad han behöfde, fö
att kunna läsa detta språk. Men man har om-
vändt den naturliga ordningen för all under-
visning; man har börjat med de svåraste. Följ-
derna häraf hafva ock blifvit tidsspillan, half-
kunskap eller till och med okunnighet.
Insändaren har hört flere yrka den sats, atl
om latinets studium upphörde, vore det förbi
med all grundlig bildning, men ingen af dem
har med ett enda grundligt skäl förmått bevisa
detta besynnerliga påstående. Någre hafva vid
den kiukiga påfordran af bevis, anfört de om-
nämnda utnötta, lätt vederlagda skenskälen: an-
dre hafva med poetasteriets fraser, hvarmed mån-
gen i vår tid tappert och löjligt fåktar mot sun-
da förnuftet, sökt ersätta bristen på bevis. Au
latinets studium annu finner så många försvara-
re kommer troligtvis dels af den vördnad, som
; vanligen allt, hvilket i sekler ansetts vördnads-
I värdt, ännu länge bibehåller äfven sedan de
upphört att vara behöfligt och nyttigt, dels afen
från skolåren inplantad och vid akademien rik-
ligt underhållen fördom, dels af den förkärlek,
hvarmed man fäster sig vid det, man påkostat
mesta mödan och hvaruti man är eller tror sig
vara längst kommen, dels af ett slags lärdoms
fåfänga, dels — och detta inträffar med dem,
som i lainet äro antingen mindre kunnige eller
heli och hållet okunnige — af en blind och
enfaldig tro på andras auktoritet; dels ock der-
af, att månge, som vid jemförelsen med bilda-
de menniskor i andra ämnen känna sig undelr-
lägsne, dock finna en slags tröst i sin verkliga
eller inbillade öfverlägsenhet i latinet. Insän-
-daren förutser, att dssa inbillade reflexioner sko-
la stöta alla pedanter, men det bryr han sig ej
det minsta om. Han slutar under den lifliga
önskan, att våra läroväroverk, i afseende på
språkens studium, snars måtte undergå en be-
höflig och med tidens kraf enlig reform, som
visserligen långt förut bordt vara vara verkställd.
PIETRO FETA MT LATE AINETEYSSTER ASMLRE TETIETEMAE TIA MAT AME AT SE PAA
.05-SEE GS
7 fa
Thumbnail