Article Image
uoOnnavnmm pnoonnnnwxznmmsmsmmmsmsdf kk nn V
Norris ångvagn. Baltimore machiner.
Hr Norris från Philadelphia har, genom an-
ställda försök och profresor, ådagalagt de af ho-
nom uppfunna förbättringar i konstruktion af
ångvagnen. Han har med en hastighet af 7 till
9 engelska mil i timman befarit Columbia-jero-
vägen, i grannskapet af Philadelphia, med den
ofantliga tyngden af 3300 centner fästad vid ång-
vagnen, och det på lutande plan med en stigning
af 1 på 100. Dessa lutande planer äro af be-
tydande längd, och hafva flera ganska skarpa
krökningar. För att visa, att machinens kraft
att stiga uppföre dessa planer icke berodde af
första ansatsen, lät Hr Norris ångvagnen, med
hela det deruid fästade vagntåget, stanna i en
böjning af vägen, och fortsatte sedan, utan rin-
gaste ytterligare uppehåll, farten med lika snabb-
het. Detta factum, i förening med hvad de
nya ångvagns-machinerna i Baltimore åstadkom-
mit, är af högsta vigt för sådane jernvägar, som
äro belägna å kuperad terräng och der transpor-
terne ännu icke äro särdeles betydliga, emedan
en stgming af 1 på 100, eller måhända 1 på
80, icke lägga något hinder i vägen för begag-
nande af ångmachiner, och anläggningen af jern-
vägar i bergiga trakter således kommer att ko-
sta vida mindre, än då maximum af planens
stigande måste antagas till 1 på 150 eller till
och med 1 på 200. Såsom bekant är föror-
sakar i sådane trakter frambringandet af niveaun
de största kostnaderne och mesta tidsutdrägter
i byggnaden; också äro kostnadsförslagen alltic
i samma mån osäkra, som genomskärningarnt
måste gå djupt och fyllningarne stiga i höjd. E1
niveau, hvars maximum af stigande antages till 1 p
Thumbnail