uoOnnavnmm pnoonnnnwxznmmsmsmmmsmsdf kk nn V Norris ångvagn. Baltimore machiner. Hr Norris från Philadelphia har, genom anställda försök och profresor, ådagalagt de af honom uppfunna förbättringar i konstruktion af ångvagnen. Han har med en hastighet af 7 till 9 engelska mil i timman befarit Columbia-jerovägen, i grannskapet af Philadelphia, med den ofantliga tyngden af 3300 centner fästad vid ångvagnen, och det på lutande plan med en stigning af 1 på 100. Dessa lutande planer äro af betydande längd, och hafva flera ganska skarpa krökningar. För att visa, att machinens kraft att stiga uppföre dessa planer icke berodde af första ansatsen, lät Hr Norris ångvagnen, med hela det deruid fästade vagntåget, stanna i en böjning af vägen, och fortsatte sedan, utan ringaste ytterligare uppehåll, farten med lika snabbhet. Detta factum, i förening med hvad de nya ångvagns-machinerna i Baltimore åstadkommit, är af högsta vigt för sådane jernvägar, som äro belägna å kuperad terräng och der transporterne ännu icke äro särdeles betydliga, emedan en stgming af 1 på 100, eller måhända 1 på 80, icke lägga något hinder i vägen för begagnande af ångmachiner, och anläggningen af jernvägar i bergiga trakter således kommer att kosta vida mindre, än då maximum af planens stigande måste antagas till 1 på 150 eller till och med 1 på 200. Såsom bekant är förorsakar i sådane trakter frambringandet af niveaun de största kostnaderne och mesta tidsutdrägter i byggnaden; också äro kostnadsförslagen alltic i samma mån osäkra, som genomskärningarnt måste gå djupt och fyllningarne stiga i höjd. E1 niveau, hvars maximum af stigande antages till 1 p