Article Image
-
de på den Engelska kusten och mellan England
och Frankrike. Sålunda reser man nemligenj
mellan London och Hull i första kajutan för 4
sh. sterl. (ej fullt 4 Rdr Rgs) och mellan Lon-
don och Boulogae samt London och Calais för
lika mycket.
Dessutom finnes ett serskildt bolag, som öf-
verför resande från London till Paris hela vä-
gen för 25 Rdr Rgs.
Den, som nu vill göra en resa från Stockholm
till Paris, har således att beräkna följande ut-
gifter:
Från Stockholm till Libeck, med drickspengar
(som man dock ej är nödsakad att
gifva) . - - oc or Bko Rdr 64: —
— Libeck till Hamburg c:a . - 8: —
— Hamburg till London med dricksp. 28: —
— London till Paris . . . 16: 32.
Sakernas transport i Hamburg och
London c:a . - - se 4: —
Summa Bko Rdr 120: 32.
För några få år sedan ansågs samma färd kosta
400 Rdr Bko.
Lefnadskostnaden på ångfartygen är öfverhuf-
vud 1 Bdr 32 sk. Bko för middag och 1 Rdr
Bko för frukost eller aftonmåltid. Detta gäller
dock vanligtvis endast vid lugnt väder, ty i storm
eller -endast något blåsig väderlek ser man de
fleste passagerarnes matlust försvinna, och den,
som intet äter, betalar naturligtvis också ingen-
ting derför.
Jag Kan ej underlåta att vid detta tillfälle
nämna några ord angående passagen emel-
lan Stockholm och Libeck. Ångfartyget St.
George som i år besörjer denna ångkom-
ikaten, är väl ieke det snabbaste, ty det
i full fart ej mer än 8 och öfverhufvud 7a
eng. mil i timman; men machinerna och ång-
pannan äro så starkt tilltagna, att motvind ock-
så icke gör någon minskning i denna fart. In-
redningen är förträfflig, men den som i synner-
het förtjenar allt loford, är befälbafvaren, kapt.
Waters, en officer i engelska flottan. Det är
icke möjligt att finna en man, på en gång me-
ra försigtig och mera driftig. Under den resa,
brefskrifvaren gjorde med honom, inträffade tven-
ne nätter en dimma, och han var då sjelf uppe
dessa båda nätter, samt lät fartyget endast gå
med half hastighet, för att ej tilläfventyrs stöta
på några seglare med sådan fart, att den ej i
ögonblicket skulle kunna hejdas med backning.
Utanför Trindelens fyr vid Tyska vallen är myc-
ket grundt vatten, och för att ej äfventyra att
om natten komma på, antingen der eller på an-
dra sidan vid Pommerska vallen, der det lika-
ledes är uppgående grund, vande han om och
gick ett par mil rent af tillbaka ut i sjön,
tills det åter blef klart och ljusare, si att
fyren kunde fås i sigte, hvilken der ligger på
flera mils afstånd. Der är nemligen en ström-
sättning som gjorde, att han ej ville lita på räk-
ningen. Hade en sådan försigtighet ägt rum
med ångfartyget Odin, så hade det ej nu legat
vid Jutland. Kapten Waters är dessutom en
ämabel umgängsman, förträftlig värd och upp-
märksam mot alla passagerarne.
Thumbnail