holmsfararen yttradt omdöme skola vi i morgd meddela. Fosterländska Bilder. Tecknade -c C. Wahlbom; med förklaring af C. 4 Nicander. Konstvännen har sedan länge haft sina blie kar fästade på Hr Wahlbom, och vi hafva, hva på oss ankommit, icke underlåtit att vid me än ett tillfälle söka vända en allmännare upp märksamhet åt denna unga artist. De ovanlig anleg han redan vid silt första uppträdand förrådde, hafva allt mer och mer utvecklats och man har tvekat hvilkeidera man hos honon skulle mera loforda, den qvicka !efvande och som: det tyckes, outtömliga fantasi, hvarmed har kastar på papperet bilder af de mest olika slag, eller det studerade och säkra i hans teckning, det förstånd, det fria omdörae, och, om mar så får söga, den artistiska takt, hvarmed har utför sina grupper och figurer. Det är nästan uteslutande genom teckniogar med etsuålen, som Hr Wahlbom hitills gjort sig känd. Denna konstgenre, så lyckligt utöfvad och i samma mån illustrerad af wländska, mästare äfven i sednaste tider, har likväl en olägenhet, den ai af alla genres vara och förblifva den minst populära. Det fordras ett mera skärpt och fint så väl inre som yttre öga, än man äger rät att fordra af den, som icke gjort konsten sera till sitt egentliga studium, för att af dessa koapphändiga konturstreck och snarare antydda än uiförda skuggor och massor göra sig en klar och sann bild af det framställda föremålet och hvad dermed heit och hållet menas. Man är i allmänhet, i fråga om en tafla, icke belåten med mindre ögat finner något mera påtagligt och kroppsligt att hvila vid; en konturtieckniog är någonting alliför luftigt och ofatihgt. Att Hr W. nu äfven börjat begagna krsjongen, anse vi derföre såsom en stor vinst, icke miadre för publiken, som sålunda sättes i tillfälle att mera allmänt vjuta af Är W:s produktioner, än för artisten sjelf, som i sarama mån skall lättare vinna den uppmuatran, hans talang för:jenar. Det första v: ägt af Hr W. i lithoarefi, var en cahier fantasier, som utkom till sistlidne ju!; första häftet af ett större planchverk, som un-: der ofvanstående tiel: Fosterlåndska bilder är ämnadt att bäftevis utgå fråu Göthströms Magnussons stentryckeri, hear derefter öfverraskat : oss för några veckor sedan. Hvad sjelfva rit-j ningen i detta häfte beträffar, skulle man kanske vid en noga granskning kunna i vissa dear finna något obetydhgt att anmärka, såsom t. ex. en onödig konturstreckning här och dar på planchen N:o 1, hvaremot man icke nog! kan berömma det energiska och raska manret det hela, en motsats till det slickade, eller! sparare mjöliga, som numera börjar allt mer och mer användas både i tid och otid. Angående! sjelfva kompositionern2, äro de sådana, som vi! anse hos 05s för närvarande endast Hr W. kun-! na åstadkomma. Verket ar, såsom titeln gif ver vid handen, ärnadt att framställa en svit af teckningar ur Sverges historia, och förevarande häfte innehåller fyra sådana, nemligen Det! blåa tornet, Gustaf Wasa vid Mora,? We-l sterås recess och Nils Dackes död. Denj första af dessa plancher, det inre af det olycksaligt märkvärdiga fängelse i Köpenhamn, der Kristian Tyrann lät en mängd af Svirzes ädlaste fruar försmägta, är en hemsk och otägkt genialisk skapelse. Här se vi Gustaf Wasas gamla mor sluta sina vissnade händer kring dotterns hals, der den högsinta Kristina Gyllenstjerna, latande sig mot dörren, trånande att slippa ut och åter få väpna sig mot tyrannen, der en annan, som i förtviflan vrider sina händer, der en, som förgäfves sträcker armarna upp mot fönstergallset, som hon icke når, der ett uthungradt barn, som biter sig i fiograrna ... En flämtande lampa släpper sin hvirflande