dersten har man gjort följande jemförelse. — Qva: derstenen har en jemnm yta, som länge motstå nötning och lätt hålles rer. Stenbanans yt ger i torr väderlek mycket damm och i våt hål ler den sig smutsig, och är i detta hanseend opassande för städer. Qvaderstensväg trötta hästarne, genom dess hårdhet och det ring: fotfäste de lemna, hvilka olägenheter äro vid: mindre för stenbanor. — Anläggningskostnader är för båda arterne ungefär hka, emedan materiellens qvantum för båda är nära nog lika dyr, och arbetslönen för stensättning med qvader, på samma sätt lika med arbetslönen för macadamisering, stenens sönderslagning inberäknad. Enligt erfarenheten behöfver qvaderstenen på starkt befarne gater omläggas hvart 10:de år, hvaremot stenbana årligen måste påfyllas ech man antager att denna påfyllning under 10 år kostar 3 gånger så mycket som qvaderstenens omläggning. Stenbanornes lagning kan likväl ske utan hinder för vägens begagnande, hvilket ej är händelsen med stenens omläggning. Af denna jemförelse har man dragit den slutsats att qvaderstenen passar bättre för gator i städer ech stenbanor bättre för landsvägar. I afseende på företaget att inkalla utländska girtläggare, få vi upplysa, att afsigten är att genom dem få utrönt de olika metodernas foreträde, och sntaga den, som här bäst kan passa. I Berlin tagas stenläggarne merendels från Frankrike eller Lättich, emedan de framför an— dra äro i sin konst utmärkta. Här åter kan fråga ej gerna uppstå om annat än att införa ett förbättradt skick i stadens gathållning. Vederbörande önska, som vi inhemtat, att gatläggningen måtte öfvertagas af någon viss persen, och utan tvifvel vore detta arrangement gynnande ej blott för husägarne, som nu äro underkastade så många trakasserier för gathållning , utam äfven för stadens snygghet och beqvämlighet. En för-: bättrad metod för gatuoch väganläggning i hufvudstaden skulle äfven verka välgörande för det ofriga landet, och det vere önskligt, att huf-; vudstaden i detta och många andra hänseenden! kunde uplyftas till ett mönster för landsorterne. Stockholms gatläggare borde snarare lyekön-. ska än beklaga sig öfver det tilltänkta muvemen: tet i gatläggningen. Ju flera förbättringar man! fioner for godt införa, dess mera arbete förestår, och ju mera arbete, dess större förtjenst. Det lönar sig alltid väl att lära sig ett bättre arbetssätt, när man derigenom bereder sig utväg till större sysselsättning, och en hvar inser, att ju. bättre, dess högre betalning I