jefter den bestående tariffen, men måste erligg
(1 7, proc. af värdet af de flesta deri icke upp
lräknade artiklar. Som en uppmuntran till skep
parena, ait ärligt angifva deras laddningar, er
I hålla de, under namn af förpingspenningar,
proc. af tullens belopP, som till dem utbetals
af tulltaxan. Denna gratfikation är 1 synnerhe
betydlig vid bomullsgarns- och twistsladdningar
som öfverhufvud måste erlägga en tull af 5 ti
8009 silfverspecier. Af alla de varor, som. e
äro upptagna 1 tariffen, erlägges tullen efter de
värde, som tulikammaren sätter derpå, när det
samma ej är angifvet i skepps-dokumenierna
Som prof härpå kan anföras: Ekbjelkar, 1 stycke
4 sk.; — Furubjelkar, 2 stycken, 4 sk.; — Furu.
bräder, af 21 fots längd, för en skock, 1 silf.
verspecie; — För bräder af 15 3:20 fots längd,
en skock, 32 sk. — under 15 fot för 1000 styc-
ken, 1 Rdr; — Barlastjern och gammalt jern, 1
skepp., 4 sk.; — stång-, bultjern m. m., 1
skepp., 5 sk. 4 rst.; — spik, I skepp., 16 sk.; —
Torr fisk, en läst af 12 skepp., 40 sk.; — sal-
tad fisk, en läst af 12 tunnor, 16 sk.; salt sill,
12 tunnor, 32 sk.; — Tjära, 12 tunnor, 24
sk.; — Hvete, 20 tunnor, 1 silfverspecie.
Så föga än Öresunds-tullen är öfverensstäm-
mande med ena lLberal handels-politiks grund-
satser, har likväl den i Helsingör förda kon-
trollen bidragit, att sprida större ljus öfver Ö-
stersjöhandelns omfång och utveckling. Vid
förra århundradets början, under Fredrik IV:s
regering, steg alla de fartygs antal, som pas-
serade sundet, endast till 3,435 för hvarje år.
1763 var det redan 5,025, och 1770 hade det
stigit till 7,736. Under de 10 åren, från 1789
till 1800, var medelbeloppet 10,221 om året,
och steg 1805 ända till 11,537, då det år
1807 utbrustna kriget gjorde slut på all kon-
roll i detta hänseende. Med freden kom Öre-
sundstullen åter till stånd, och i medeltal kla-
rerade, från 1817 till 1821, derstädes 11,309
artyg, samt från 1822 till 1831 årligen 11,840.
Sundstullens belopp, som fordom. tillflöt
Konungens af Danmark enskilda kassa, öfver-
emnades år 1816 till Direktionen för stats-
kulden och amortissementsfonden. Årliga be-
åliningen af denna inkomsttitel steg under Kri-
tian 1V:s tid till föga öfver 240,000 specie-
laler, men hade år 1770 redan uppgått till
;20,000. År 1820 steg den till 884,046 och
821 till 751,130. Ehuru man icke saknar
ednare uppgifter, stödda på officiella källor,
an det dock med sannolikhet antagas, att vid
en tillväxt, som under sednare åren ägt rum
importen till Östersjöhamnarne af kolonial-
ch manufakturvaror, måste den nuvarande in-
igten af Öresundstullen gå till nära 1 million.
sägger man härtill omkostnaderna af sportler
ll tjenstemännen, klareringsgebyr, provisiony
åtlega och andra utgifter, så belöper sig den
ibut, Danmark i sundet uppbär af de Euro-
eiska nationergas skeppsfart, handel och in-
ustri, till icke mindre än 1 million 130,000
lfverspecies årligen.
Härvid tillägger Den Constitutionelle : Hvad
orges afgift till Danmark angår, så kan den
äl i medeltal kneppt gå till mindre än 100,000
lfverspecies, när man sammanräknar afgifter-
a för varor och skepp, samt till Helsing-
rsboerne. Genom Göta Kanal stiger Sverges
ibut väl knappt till hälften ). Det kontrakt, )
varpå denna handels- och sjöfartstunga hvilar,
vidt den rör Norge, känna vi icke; men j:
nnolikt måste en sådan existera, och i allt fall
rde väl England fordra, att den bör existera, ;
länge dess kapitalister i en dylik skatt har
kerhet för de lån, de försträckt Danska sta-
n, och till hvilken säkerhet det låter sin egen
indel och sjöfart kontribuera.
22TVY2 dam Ntanclh Narnela ototem öns Rv of