, ogunsten.
RENEE
Enkelt medel till skeppbrutnas räddning.
Vi omnämnde härom dagen ett arbete, utgifv
af Sjömannasäliskapet härsiades, innehållande e
i mängd serskilda underrättelser att berga skepp:
ibrutne och personer i storm oah bland brär
ningar, der båtar icke kunna komma till der:
räddning. Uti en Amerikansk tidning: Ne
York Evening Observer för sistl. Mars måna
fione vi en dylik då nyligen uppfunnen lifrädd
nimgsamstalt, så ytterst enkel och ändamålsenlig
att den i hög grad fortjenar att vid en blifvan
de ny upplaga upptagas i det förstnämnde ar
betet. Det består endast af en sex till sju al
nar lång planka, på hvars båda ändar ett tom
och väl tillsprumdadt vattenfat eller oxhufvu
väl fastsurras i liggande ställning, och emella
tågen, som fastbinda vattenfaten, ansättas, un
gefär vid midten af faten, en lina eller tåg p
hvardera sidan. Om nu denna anstalt släppe
i vattnet, så rullar plankan af sig sjelf på un
dra sidan och uppbäres af de toma vattenfaten
och om man sätter sig grensle öfver plankan
så bilda tågen emellan vattenfaten i likhet mac
ledstänger ä en smal spång ett tillräckligt fäst
å ömse sidor om kreppen tätt under armarna
att man ej kan kastas utaf ptankan genom sjö
gången. Vill man vara ännu mera säker, så gå
det. an att serskildt surra sig fast vid de paral
lela tågen med en medförd ända. Om vatten-
faten äro af ett oxhufvuds storlek, så bår plan-
kan upp 4 å 5 personer, så att vattnet icke stål
dem högre än till medjan. Då plankor, vat-
tenfat och tåg äro materialier, som finnas på
alla fartyg, så lemnar denna anstalt den förde-
len, att alltid vara till hands i sjönöd, och fasti-
surrningen hinner alltid verkställas på en kort
stund, så att några förberedelser dernrtill icke
gerna behöfvas, emedan det är sällsynt att ett
fartyg förgås inom några få ögonblick, utom i
de fell att det blir oöfversegladt. Det är ock
tydligt att denna anstalt har ett gifvet företräde
framför alla simgördlar och simtröjor (hvilkas
medförande det också icke utesluter), deruti att
de skeppsbrutme ieke ligga nere i vattset med
hela kroppen; att de sålunda ej så snart bhfva
utmattade, att de lättare kunna ebserveras frår
stranden eller af förbiseglande fartyg, att de
möjligen kunna taga ett par små åror med
ig, och att de kunna medföra lifsmedel för ett
par dygn. — Vid fatens fastsurrning är mnö-
digt, att göra några inhuggningar på tvären af
olavkorna för tågen, på det sjöns våldsamhet
j må kunma kasta loss faten. Belägenheten är
naturligtvis i alla fall icke den angenämaste,
nea den kommer otkså icke i fråga för ro
ku!l.