utan ait likväl Hd. kunde marka att tartyg mellan stötarne gjorde fart. På backen (främi delen af fartyget) var vått, men fartyget led af öfverhalningar; det rörde sig föga, doc förmärktes stäfven komma mera nordligt. Ra ten hade sprungit rundt och reret stoppat up (fastnat). Babord hän för öfver , syntes fri från bränningar, men om morgonen uppläck tes, att äfven der låg en bank. Genoi storseglets anhalsing hade fartyget blott skro tat sig. Strandningsdagen , eftermiddagen ha de fartyget intagit vatten, och följande dage än mer. Hvad kurs fartyget styrt öfver brän ningarne kunde H. ej upgfva. Nödskott los sades icke, och inga försök gjordes att vänd fartygets bog mot sjön, emedan på så grund vatten riskerade att slå hål i bogen. Afstånde från land utgjorde 40 till 50 famnar , och för dagningen gjordes ej försök att komma i land så mycket mindre, som man trodde sig stå p en sandbank. Vid dagningen befanns fartyge stå rätt på kölen, med stäfven mot sjön. Kräng ningsqvadrant fanns ombord, men hade ej be höfts på däck — någon termometer fanns ombord. I loggboken infördes inga dagsarbe ten, utan hade H. lemnat sina middagsarbetei skrifiligen till chefen, samt i loggboken endas infört räknade latituden och longituden. E genast vid strandningen, men väl om morgone; hade H. ansett fartygets räddning omöjlig och då H. lemnade fartyget var allt: bergadt som bergas kunde. H. hade som medelstyr man navigerat Nordsjön och var öfvertygad at allt hvad som å andra fartyg vid denna seg ling iakttages, äfven blifvit iakttaget å Odin Rorgängarne voro säkre; H. hade tillsagtskep paren Blixt att efterse styrningen medan H. log gade, och någon afdrift ansåg H. ej hafva kunnat ega rum, under hans vakt med laber kultie. Då Premierlojtnanten E. för H. tillkännagaf kursen på Skagerak, hade H. så mycket mindre något att deremot invända, som kursen sattes 6 tyska mil från land; men den kurs, som blifvit seglad umder de resor H. tillförne gjort, kunde han ej erinra sig, dock angaf han bestämdt att under dessa resor alltid Lindesnäs och aldrig Holmen blifvit angjord. Vid lodningen kl. 12 om natten till den 9:de och vid hvilken Blixt, Paim och en passagerare voro närvarande, hade H. sjelf tagit lodskottet och derom varskott Prem.-löjtn. Enemark , hvilken nu äfven vidgick denna uppgift. Utkiken hade hållits enligt Hr Enemarks befallning och bestått af två man, som turat om hvarannan timma. Vinden mellan kl. 9 och 10 e. m. den 8:de ville H. erinra sig hafva varit N.O., vexlande med N.N. V. och då detta nu anmärktes strida mot loggboken, yttrade H. att denna hade vitsord. Under mersegels-kultien strandningsnatten märktes sjöbrytning mot kusten. På aktors tillfrågan om seglingen under utresan slagit in med räkningen, genmälte Hr Enemark, att den slagit så valin, att han om nat-. ten passerat på lodet öfver Schmiedts Kunobl, och angjort Yarmouths fyrar, men då var också tilfälle tll observationer. Detta erinrade äfven Jägersköld. och Holm, den sednare med tillägg att det var under hans vakt fyrarne angjordes. Alla tre betygade att samma instrumenter på fram och återresan användes, och Premier-löjt. Enemark jemte Holm upplyste att! kompassvsriationerne varit ungefär lika med de il kortet anmärkte, men härom hade Hr Jäger-!i sköld sig intet kekant. Likaledes sammanstämde Premierlöjtnanten och ansvarsstyrmannen derul ti, att lokalmissvisning ej kunnat observeras, emedan räkningen korrigerad slagit in. På aktors frågan om kontrastreket till England var nordligare, eller lika osiligt som derifrån, svarade Hr Enemark, att han den 25 Juli, kl. 4 och 15 minuter e. m. gått från Götheborg, paserat Skagern om natten, samt på 7 tyska mils afstånd från Helmen, som blifvit pejlad, satt kursen från S. V.t. V. Krigsrätten anmärkte härvrid att af dess militäre ledamöterloggboken blifvit genomgången och att om minsta anledning ill fråga förekommit den ej skolet uteblifva, På Hr Enemarks begäran betygade Holm att man fter strandningen så mycket mindre kunnat komma ut med båt, som man endast med lifsara kuede komma i land. Aktor begärde att få den öfriga besättniugen, jemte passagerare afhörde såsom vittnen, hvilet äfven af Krigsrätten bifölls. Så fort alla ittnesmålen blifvit justerade, skola de i samaandrag meddelas). ) Såsom rättelse i förra stycket behagade läsaren anmärka, att afresan från Londen skedde den 6, att till krigsrättens ledamöter äf