utan ait likväl Hd. kunde marka att tartyg
mellan stötarne gjorde fart. På backen (främi
delen af fartyget) var vått, men fartyget led
af öfverhalningar; det rörde sig föga, doc
förmärktes stäfven komma mera nordligt. Ra
ten hade sprungit rundt och reret stoppat up
(fastnat). Babord hän för öfver , syntes fri
från bränningar, men om morgonen uppläck
tes, att äfven der låg en bank. Genoi
storseglets anhalsing hade fartyget blott skro
tat sig. Strandningsdagen , eftermiddagen ha
de fartyget intagit vatten, och följande dage
än mer. Hvad kurs fartyget styrt öfver brän
ningarne kunde H. ej upgfva. Nödskott los
sades icke, och inga försök gjordes att vänd
fartygets bog mot sjön, emedan på så grund
vatten riskerade att slå hål i bogen. Afstånde
från land utgjorde 40 till 50 famnar , och för
dagningen gjordes ej försök att komma i land
så mycket mindre, som man trodde sig stå p
en sandbank. Vid dagningen befanns fartyge
stå rätt på kölen, med stäfven mot sjön. Kräng
ningsqvadrant fanns ombord, men hade ej be
höfts på däck — någon termometer fanns
ombord. I loggboken infördes inga dagsarbe
ten, utan hade H. lemnat sina middagsarbetei
skrifiligen till chefen, samt i loggboken endas
infört räknade latituden och longituden. E
genast vid strandningen, men väl om morgone;
hade H. ansett fartygets räddning omöjlig
och då H. lemnade fartyget var allt: bergadt
som bergas kunde. H. hade som medelstyr
man navigerat Nordsjön och var öfvertygad at
allt hvad som å andra fartyg vid denna seg
ling iakttages, äfven blifvit iakttaget å Odin
Rorgängarne voro säkre; H. hade tillsagtskep
paren Blixt att efterse styrningen medan H. log
gade, och någon afdrift ansåg H. ej hafva kun-
nat ega rum, under hans vakt med laber kultie.
Då Premierlojtnanten E. för H. tillkännagaf kur-
sen på Skagerak, hade H. så mycket mindre
något att deremot invända, som kursen sattes 6
tyska mil från land; men den kurs, som blif-
vit seglad umder de resor H. tillförne gjort,
kunde han ej erinra sig, dock angaf han be-
stämdt att under dessa resor alltid Lindesnäs
och aldrig Holmen blifvit angjord. Vid lod-
ningen kl. 12 om natten till den 9:de och vid
hvilken Blixt, Paim och en passagerare voro när-
varande, hade H. sjelf tagit lodskottet och derom
varskott Prem.-löjtn. Enemark , hvilken nu äfven
vidgick denna uppgift. Utkiken hade hållits en-
ligt Hr Enemarks befallning och bestått af två
man, som turat om hvarannan timma. Vinden
mellan kl. 9 och 10 e. m. den 8:de ville H.
erinra sig hafva varit N.O., vexlande med N.N.
V. och då detta nu anmärktes strida mot logg-
boken, yttrade H. att denna hade vitsord. Un-
der mersegels-kultien strandningsnatten märktes
sjöbrytning mot kusten.
På aktors tillfrågan om seglingen under utre-
san slagit in med räkningen, genmälte Hr Ene-
mark, att den slagit så valin, att han om nat-.
ten passerat på lodet öfver Schmiedts Kunobl,
och angjort Yarmouths fyrar, men då var ock-
så tilfälle tll observationer. Detta erinrade
äfven Jägersköld. och Holm, den sednare med
tillägg att det var under hans vakt fyrarne an-
gjordes. Alla tre betygade att samma instru-
menter på fram och återresan användes, och
Premier-löjt. Enemark jemte Holm upplyste att!
kompassvsriationerne varit ungefär lika med de il
kortet anmärkte, men härom hade Hr Jäger-!i
sköld sig intet kekant. Likaledes sammanstäm-
de Premierlöjtnanten och ansvarsstyrmannen deru- l
ti, att lokalmissvisning ej kunnat observeras, eme-
dan räkningen korrigerad slagit in. På ak-
tors frågan om kontrastreket till England var
nordligare, eller lika osiligt som derifrån, svara-
de Hr Enemark, att han den 25 Juli, kl. 4
och 15 minuter e. m. gått från Götheborg, pas-
erat Skagern om natten, samt på 7 tyska mils
afstånd från Helmen, som blifvit pejlad, satt
kursen från S. V.t. V. Krigsrätten anmärkte här-
vrid att af dess militäre ledamöterloggboken blif-
vit genomgången och att om minsta anledning
ill fråga förekommit den ej skolet uteblifva,
På Hr Enemarks begäran betygade Holm att man
fter strandningen så mycket mindre kunnat
komma ut med båt, som man endast med lifs-
ara kuede komma i land.
Aktor begärde att få den öfriga besättniugen,
jemte passagerare afhörde såsom vittnen, hvil-
et äfven af Krigsrätten bifölls. Så fort alla
ittnesmålen blifvit justerade, skola de i sam-
aandrag meddelas).
) Såsom rättelse i förra stycket behagade läsa-
ren anmärka, att afresan från Londen sked-
de den 6, att till krigsrättens ledamöter äf-