gon förtviflan, (äfven den tystaste) lärer ej kun na exprimeras genom konstnärens korslagda ar mar och ben eller bistra uppsyn; snarare el vresigt lynne öfver misslyckadt arbete. Dei tanka, som genomgår N:o 4, Midsommarsdans Viogåker, kunde måhända varit mera varierad synnerligast då gillen af dylik art erbjuda lik kontrasterande som pikanta uppträden. Hä dansas likväl ej, utan är hufvughardlingen dei så kallade Majstångens uppresning. Taflan är öfrigt utförd med en mjuk och soigneus pensel samt eger fera trefliga grupper. Man har er inrat, att denna komposition ej erbjuder dei lifliga effekt som de föregående, men ett är, d föremålen belysas under öppen himmel, der luf ten reflekterar på alla sidor, ett annat, då d inom ett sletet rum erhålla ett koncentrerad ljus från en viss punk. — Ehuru Landskapet N:o 59: En flicka, läsande bibeln för sin far, utgör den rådande delen af taflan, är det mer underordnadt och entenigt behandladt, hvaremo det mest vårdade utförande egnats figurerne, a hvilka flickans är helt ech hållet en miniaturprodukt. Den Romerske Säckpipblåsaren af Hen Wahlgren, är ett, ehuru obetydligt till uppfinning, dock till utförande förtjenstfullt arbete; — och ett Gubbbufvud af Hr Leffier utmärkei sig för trogen naturhärmning, fastän den entonighet, som råder i färgmassorna, symes menlig för totaleffikten. Hr Ringdahls lekande gossar är ett nätt arbete, hvilket, äfvensom Hr Stäcks taflor, vittnar om skieklighet. N:o 15; Bönder vid ett lass af Hr Wickenberg är, (ehuru obetydlig så till ämne som sammansättning), för sine lokaltoner, sin hållning och harmoni, enligt vårt tycke en bland de utmärktaste taflor i samlingen. Fyra stycken handritmingar i gouache vitsorda. Professor Limnells talang såsom dekoratör; med kännedom af perspsctiflagarna förenar Hr Limnell kunskapen em medeltidens arkitektoniska prydnader, ech änskönt de figurer, med hvilka han lifvar sina scener, nästan uteslutande teknas efter samma typ, äre de likväl utförda med en viss nätthet, och så fördelsktigt kostymerade, samt det hela af em sådan effekt att man med verkligt nöje betraktar denna konstnärs arbeten. Af Hz Staafs arbetem intager (enligt vår tanke) N:o 31, hufvudet af en Gumma, främsta rummet. Det är troligen porträtt, men utfördt med en fet och kraftig pensel. — Koloriten harmoniös, ehuru den symes uttänkt efter paletten; ty svårligen erbjuder en så långa framskriden ålder dessa varma och lifliga färgtomer, hvilka utmärka ifrågavarande hufvud. Ett enda plastiskt arbete eger expositionen att förevisa, Hr Wahiboms druckna Faun? Naturstudium, anatomisk kunskap och en gällande expression erbjuder denna konstprodukt, måhända den sednare stegrats, om figuren haft ettdera en vårdslöst liggande, eller ock lutande ställning mot någom trädstam eller dylikt, som tjenat den till stöd; ty tvifvelsutan ökas lifligheten i framställningen af rusiga tillståndet, i den! mån jemnvigtea störes emellan kroppens egna tyngdoch stödjepunkter. Vi äre hkväl långt ifrån att underkänna det sätt, på hvilket Hr Wahlbom uppfattat och i sip Faua återgifvit detta tillstånd; ty troligen kan man vara drucken utan att: nödgas ligga eller behöfva stöd. Frågan är blott hvilken idd betydningsfullast personifierat det lägre naturlifvets bekymmerslöshet. — Verkan af statyens ofördelaktiga belysning var allt för märkbar. Expositiomens värde ökades genom arbeten af atskillige Hrr Amatörer, hvilka uteslutamde egnat sig åt Landskapsmiålningens särskilda grenar med den framgång, att dessa arbeten skulle nedrat den skickligaste artist. Kn