Article Image
sig relegera sedan elev, som genom sitt uppfö rande gjort sig derntill förfallen, är af sig sje Hydligt. Vid de tillfällen då en verklig bestraffnir användes, betraktas den imedlertia aldrig såso: jsatt i stället för points förlust; fastmer beräk jonas denna sednare alltid oberoende af bestraf ningen, hvaraf bestämdt synes, att Skolan hu! I vudsakligen endast betraktar points-förlusten så jsom en anteckning af det. begångna felet. Slutligen må här, såsom ett ytterligare för tydligande af Skolans sätt att betrakta sitt point: system, anföras att det högsta mål, hvarull nå gon elev kan hinna genom dsatsamma, är a! blifva befriad ifrån dess tillämpnivg. Dett stadgande visar, att skolan betraktar systeme såsom en kontroll, som icke mer erfordras fö den, som hunnit visa sig icke mer beaöfv densamma. En sålunda från systemets tillämp. ning befriad elev återfaller naturligtvis unde dess inflytande, om det lemnade förtroendet förverkas; något sådant fall har deck hittills icke loträffat. Erter denna allmänma redogörelse för systemets hufvudgrunder, torde man böra serskildt öfverväga den hufvudsakligaste ammärkningen, som mot detsamma blifvit framställd — nemlhiger sammanblandningen af snteckniogarme för fli och för uppförande. Der kan icke nekas, ati systemets form kan gifva anledning att göra denna anmärkning. Att detta fel är mera skenbar än verkligt, torde man dock kunna yrka på följande skäl. I systemets tillämpning för flit ech uppförande ligger redan en högst betydlig skilnad. I förra fallet sker detta genom en blott beräknisg, som af eleven sjelf, efter de uppgifme grunderne kan verkställas ech för fel mot föraskrifterne för den yttre ordmingen genom en simpel anteckning efter bestämd tariff af märvarande tjepsteman. Hear åter verkligt moraliskt fel blifvit begånget, sker tillämpuirgen gexom afdömande af Reaktor, åtföljdt af em tillrättavisving inför närvarande kamrater, hvaruti redan ligger en bestraffning, sem ieke gemora läsning kan undvikas. Härtill kommer ywerligare, att i detta sednare fall, verklig bestraffaing, såsom förut är nämndt, kan tillämpas. Då peintslisterne för en förfluten månad blifvit uppgjorde, förblifva de under hela den följande månaden ofentligen anslagpne, med serskildt specificerade rubriker. Under hela denna sednare månad kan således ej ett än aldrig så stort öfverskott i kolumnerne för flit utplåna ett enda minus i kolumnerne för uppförandet; och en far eller målsmar, som med uppmärksamhet will följa sin sons eller pupills utveckling och framsteg, finner i poiutslistan en säker ledning för de uppmuntrande eller ogillande omdömen, som ealltid måste räknas bland de kraftigaste och verksammaste hjelpmedel, skolan har att påräkna för befordrandet af sitt ändamål. Men äfven för en frånvarande målsman är samma utväg öppoad genom det stadgande, som föreskrifver att skolan månadtligen till honom öfversander ett utdrag ur pointslistan , åtföljdt af ett utaf samtlige lärarne afgifvet allmänt omdöme om hans pupills flit och uppförande under den förflutna månaden. Det är således ej förr än efter förloppet af en hel månad och efter till målsman lemnad specificerad redogörelse, som den anmärkta sammanblandningen verkligen eger rum; och äfven då modereras följderne deraf, såsom förut är nämndt, på ett högst betydligt sätt af conduitlistan. Ehuru direktionen på ofrannämnde skäl insåg systemet sjelf innebära de bufvudåkligaste korrektiverne mot der anmärkta briten, så beslöt direktionen dock, på lärarnes örslag, att elev, som begått någon svårare förbrytelse, må af skolrådet omedslbart, och utan af;eende på hans ståndpunkt i pointsbestämningen, ör längre eller kortare tid kunna nedflyttas i kolans lägsta grad. Detta bestämdt öfvervägande nflytande, som lemnats å det moraliska felet, toppades direktionen böra medföra tillintetgöande af hvarje anledning till den misstanka, tt skolans disciplinärsystem skulle hvila på len falska grundsats, att öfvervägande intellekuella förmögenheter kunna utplåna följderne af tt immoraliskt handlingssätt. Ut supra. In fidem protokolli AM EFrodenecfan

4 februari 1837, sida 3

Thumbnail