;p Kiler uppiäsandet häraf blef den anmärkning (som blifvit gjord vid vissa delar af den mora Iliska vården eller egentligen vid det så kalla Ide Points systemet föremål för Direktiionens öt! I verlåggning. I Den auktoritet, från hvilken denna acmärknin utgått, fordrade att den å Direktionens sida lem Tnades all möjlig uppmärksamhet. Direktione anmodade derföre samtelhge Lärarne att tag Idensamma i öfvervägande, och med första ti I Direktionen inkomma med sitt yttrande häröf ver och med förslag till de modifikationer af sy stemet, som möjligen deraf kuvuna föranledas hvarefter Direktionen. beslöt, att, vid serskildt fö detta ämne bestämdt sammanträde, företaga de samma till pröfning. Direktionen anmodad sluteligen Herr Baron och Ordföranden, att, Skolans vägnar, aflägga tacksägelse hos Herr Bi skop Wallin ech Herr Friherre Berzelius för de ras ynnestfulla uppoffring af tid och möda fö Skolans bästa, hvarjemte Direktionen beslöt, at deras afgifna yttrande, jemte underrättelse on de deraf föranledda åtgärder af Direktionen skulle, genom Utdrag af Protokollet för detta och nästföljande Direktionssammanträde, öfversända: till Redaktionerne af de allmänmast lästa Dagbladen, Statstidningen och Aftonbladet, med anhållan att desamma i nämnde blad måtte införas Ut Supra. In fidem Protocolli. M. Fredenstam. Utdrag af Protokollet, hållet vid Hillsks Skol-Direktienens sammanträde i Stockholm den 31 Januari 1837. 5. D. Innan Direktionen skred till pref. ningen af de förslag till modifikationer af Skolans rezlementariska stadgar, som lärarne, med anledning af Direktionens anmodan, inlemnat, och till fattande af något beslut i detta afseende, ansåg sig Direktionen böra i sitt protekol låta intaga mågra närmare upplysningar iörande points-systemet, jemte förklaring af Direktionens egna åsigter i de frågor, som dermed eg sammanhang. Härvid fann Direktionen sig bö ra börja med ett erkännande, att det i rynnerhet nu icke kunde vara utan misstreende till eget omdöme, som den inlät sig i dessa grenrlega frågor, vid hvilkas besvarande sannolikt aldrig alla röster skola blifva ense. Att hos sina elever utbilda dea aktning för rätt och känsla af pligt, som förutsätter ett rättsoch pligtenligt handlingssätt, utan afseende å yttre bevekelsegrunder, är utan tvifvel det mål, som hvarje inrättning med anspråk på namn af uppfostrings-anstalt måste hufvudsakligen sfse. Det är ock otvifvelaktigt, att näst den religiösa och moraliska undervisningen, samt personligheten hos dem, som äro satte de unga sinnena till ledning och föresyn, få medel verka mera till detta rsål, än den ytire disciplinen, som derfore ovilkorligen bör ordnas så, att den aldrig lemnar samma mål ur sigte. Men då imedlertid för all skol-disciplins vidmakthållande, åtminstone i början ech intilldess att goda vanor hinna bilda och stärka sig, fordras några yttre bevekelsegrunder — belöningar och straff —, så synes frågan reducera sig till att finna det belönings: och straffsystem, som i minsta möjliga måtto tager lägre och sinliga bevekelsegrunder i wnspråk. Det är på grund af dessa åsigter, som Hillska Skolan i de flesta och vanligast förekom mande fall inskränker sig till ett blott antecknande af det berömliga eller klandervärda i sins levers handlingar. Det så kallade points-sytemet bör ej annorlumda betraktas, än såsom n i system bragt redogörelse af eleverne iaför amrater, lärare och målsmän. För att härvid efordra korthet och noggranhet, uttryckas desa anteckningar i siffror — points, hvilkas förjärfvande eller förlorande beror, efter visssa på förhand bestämda reglor, af elevernas så äl flit, som uppförande, beräknas likväl efter lldeles olika grunder i dessa båda afseenden. :erskilda lister finnas ock derförr för de points, om äro förvärfvade eller förlorade genom viad flit eller försumlighet i studier, och för dem, om bero af elevernas uppförande i moraliskt fseende, eller af deras iakttagande af föreskriferne för dem yttre ordningen. Slutresultatet af enna redogörelse bestämmer hvilken af Skolans a kallade grader gossen tillhörer, och de ome elbara yttre fördelar, som åtfölja en högre grad,