sakliga uppfinnaren af flera nya idder, hvarige-
nom machineriet skiljer sig irån hvad man för-
ut sett. Detta är förfardigadt vid Hr Morsings
faktori u:i Nyköping, och hedrar på det högsta
denna verkstad och dess verkmästare, Hr Bern-
hard. Den nya priacip det hufvudsakligen in-
nehåiler, är att pistonen i cylindern endast me-
delst en vefstake är satt i förbindelse med vef
ven på sjelfva vattenhjulsaxeln, efter samma ide,
som mellan trampen och hjulet på en spianrock,
således utaa någon ballans eller den vauliga
paralellrörelsen efter Watts method. Genom
denna förenkling, hvilken ifrån början lärer vara
en Skottsk uppfinning, intager hela machineriet
icke mera rum, än som fordras för de båda cy-
lindrarne och en enda luftpump mellan dem bä-
da, hvilken på enahanda sätt står i förbindelse
med en serskild vef på hjulaxeln. Pannans eld-
ning sker i en från machineriet skild afdelning
af fartyget, så att det förra icke kan skadas af
vedens nedkastning, smuisas af sot eller neddam-
mas. Det hela är både till gjutgods och smide
ytterst elegaut och smakfullt arbetadt, och oak-
tadt någon kunde befara, att machinen ef:er
denna princip skulle gå recindre stadigt, visar sig
förhållandet i sjelfva verket snarare tvertom, e-
medan hvardera cylindera för stadgans skull har två
pistonstänger, hvilkas vertikala rörelse är försäk-
rad emot all rubbaing genom det ofvanpå liggan-
de tvärstyckets slidning emellan tvenne polerade
jernbaoaor, på insidan af mechinens yttre ram
eller ställning. Utan all tvifvel äro dessa de
enkleste lågtrycknings angmachiner, som hittills
finnas förfärdigade i Sverige. Cylindrarne are
apterade för tillsammans 60 hästars kraft, men
pannan för nära 80. — Turen togs från Slotts-
trappan till Waxholmen, hvilken väg tillryggala-
des på en timma och 23 minuter, samt hemvä-
gen, om vi ej missminna oss, på I umma 18 min.
Vi känne ej precisa distancen i alntal mellan
Stockhelm och Waxholm, och kunne således ic-
ke noggrannt bestämma huru stor hastighet det-
ta gör efter loggräkning, men skulle tro, att
det blir falla 9 knops fart.
Fartygets inredning är påbörjad, men ännu
icke färdig; men af det som är gjordt synes, att
den blir gaaska ändamålsenlig. Ingen rörelse
af krängning och icke den ringaste darrning
från machineriet förmärktes. Oaktadt fartyget
är försedt med tvenne aktersalonger, en för
herrar och en för damer, med en mängd säng-
rum, samt en försalong, återstår ändock ett last-
rum för fraktgods af 30 läster, i anseende till
det ringa utrymme machioen intager. Alla när-
varande feliciterade bolaget på det högsta till
deana acqvisition , hvartill äfven såmycket -bät-
tre tillfälle gafs , som bolaget hade dragit för-
sorg om en frikostig undfägnad, hvilket än mer
bidrog att lifva uttrycken af allas välönskningatr
för kommunikationsanstalternas framgång inom
fäderneslandet.