sakliga uppfinnaren af flera nya idder, hvarigenom machineriet skiljer sig irån hvad man förut sett. Detta är förfardigadt vid Hr Morsings faktori u:i Nyköping, och hedrar på det högsta denna verkstad och dess verkmästare, Hr Bernhard. Den nya priacip det hufvudsakligen innehåiler, är att pistonen i cylindern endast medelst en vefstake är satt i förbindelse med vef ven på sjelfva vattenhjulsaxeln, efter samma ide, som mellan trampen och hjulet på en spianrock, således utaa någon ballans eller den vauliga paralellrörelsen efter Watts method. Genom denna förenkling, hvilken ifrån början lärer vara en Skottsk uppfinning, intager hela machineriet icke mera rum, än som fordras för de båda cylindrarne och en enda luftpump mellan dem bäda, hvilken på enahanda sätt står i förbindelse med en serskild vef på hjulaxeln. Pannans eldning sker i en från machineriet skild afdelning af fartyget, så att det förra icke kan skadas af vedens nedkastning, smuisas af sot eller neddammas. Det hela är både till gjutgods och smide ytterst elegaut och smakfullt arbetadt, och oaktadt någon kunde befara, att machinen ef:er denna princip skulle gå recindre stadigt, visar sig förhållandet i sjelfva verket snarare tvertom, emedan hvardera cylindera för stadgans skull har två pistonstänger, hvilkas vertikala rörelse är försäkrad emot all rubbaing genom det ofvanpå liggande tvärstyckets slidning emellan tvenne polerade jernbaoaor, på insidan af mechinens yttre ram eller ställning. Utan all tvifvel äro dessa de enkleste lågtrycknings angmachiner, som hittills finnas förfärdigade i Sverige. Cylindrarne are apterade för tillsammans 60 hästars kraft, men pannan för nära 80. — Turen togs från Slottstrappan till Waxholmen, hvilken väg tillryggalades på en timma och 23 minuter, samt hemvägen, om vi ej missminna oss, på I umma 18 min. Vi känne ej precisa distancen i alntal mellan Stockhelm och Waxholm, och kunne således icke noggrannt bestämma huru stor hastighet detta gör efter loggräkning, men skulle tro, att det blir falla 9 knops fart. Fartygets inredning är påbörjad, men ännu icke färdig; men af det som är gjordt synes, att den blir gaaska ändamålsenlig. Ingen rörelse af krängning och icke den ringaste darrning från machineriet förmärktes. Oaktadt fartyget är försedt med tvenne aktersalonger, en för herrar och en för damer, med en mängd sängrum, samt en försalong, återstår ändock ett lastrum för fraktgods af 30 läster, i anseende till det ringa utrymme machioen intager. Alla närvarande feliciterade bolaget på det högsta till deana acqvisition , hvartill äfven såmycket -bättre tillfälle gafs , som bolaget hade dragit försorg om en frikostig undfägnad, hvilket än mer bidrog att lifva uttrycken af allas välönskningatr för kommunikationsanstalternas framgång inom fäderneslandet.