Article Image
vöfverstigligt hinder för deras användande ti
skeppsfart i stort. - Veteaskapen, som i andr
hänseenden berättigar till så stora förhoppnin
gar, synes i detta lofva föga. De mest kom
petenta domare iestämma i den mening, al
ångmaschinerna nu uppnått den fullkomlighet
gräns, de i sin nu varande form kunna hinna
Vi äro emedlertid långt ifrån, att ännu kun
na använda hela den mekaniska kraft, som lå
ter utveckla sig ur den värma, hvilken upp
kommer genom kolens förbränning. Ångma
schinernas effect omväxlar betydligt, i mon a
deras byggnad och storlek. De fördelaktigast
deribland äro de, som uppdraga vattnet u
Cornwalliss grufvor. Enligt nyare beräkvingar
synas de i vissa fa!l endast behöfva 2 skålpunc
kol i timman för en hästkraft. Deras fördel lige
deri, att de äro ganska stora, och att ångar
deri verkar genom qvarhållning, d. v. s. att sedar
man fyllt cylindern, till en fjerde- eller femtede
med ånga, afbrytes kommunikationen eruellar
den och pannan, hvarigerom den förut införd:
ångan låter på naturlig väg utvidga sg. De
goda, vid vanliga industri-anstalter används
machinerna konsumera mirst 6 skålpund. Pi
de Franska och Engelska Anogfartygen, der ma-
chinerne icke äro inrättade för ångans qvarhåll-
ning, och der machineriets vaggning, och de
stötar det får af vattnet, vålla betydlig kraftför-
lust, är konsumtionen, som vi förut sagt, någo
öfver 10 skålp. för hästkraften i timman. V
ha äfven sagt, att man trodde sig kunna fö:
ångfartygen mellan New-York och Liverpoo
beräkna den tili blott något öfver 8 skålpurd
Som de bästa ångmaschiner i Cornwallis endas
förbruka hälften af den mekaniska kraft, son
svarar mot den, genom kolens förbränning fri-
gjorda värman, så följer deraf, att de vanlige
ångbåtarne endast kunna använda elftedelen.
Detta är likväl ännu icke allt. - Angmaschiner
rörer båten medelst sina bjul-skoffar, sem tryc-
ka på vattnet. Genom denna öfverflyttning a!
rörelsen vållas en ofantlig kraftförlust, i syn-
nerhet om sjön går något högt och man far
hastigt. På ett ångfartyg, som rör sig med en
fart af 3 till 4 lieues i timman, erhålles till verk-
lig nytta, knapt 30:dedelen af den theoretiskt
beräknade effekten. Efter vetenskapsmäns ut-
sago, synes denna ofantliga konsumtion af krafi
beklagligen helt och hållet ännu vidlåda de
medel man använder och de nu existerande ång-
machinernes beskaffenhet.
(Slut e. a. g.)
Thumbnail