RO oa KR
och 22:dra f. och det fasthellre, som ingen anled-
ning gifvits, eller bevis förekommit, att någon
lossning eller inpractisering af besagde varor va-
rit tiltämnad, än mindre verkställd: — och om
verkligen någon misstacka dertill ägt rum i an-
seende till Skepparens ankring under kusten, och
han, genom en förhastad rättegångs-åtgärd, blif-
vit betagen, att i laga väg styrka sitt verkliga
behof och nödtvång dertill, (som blir en serskilt
sak, hvarföre Skepparen bör ensamt ansvara,) allt-
så vågar jag trygga wina förhoppningar deruppå,
att ej tredje mans rätt derigenom skall kunna an-
ses att hafva blifvit förverkad.
Stockholm den 26:te Augusti 1836.
John Lewvander-.
Till Kongl. Maj:ts och Rikets Ilöglofl, Svea
Hof-Rätt!
I anseende till de många bevekande omständig-
heterne vid denna emot Danska Skepparen A.
Marins hos Höglofl, Kongl. Hof-Rätten förevaran-
de Confiscations-Rättegång, dristar undertecknad,
ombud ej mindre för Marius, än äfven för ägarne
till de med honom afsände och i beslag tagne va-
ror, att för vinnande af ett utaf högsta nöden
påkalladt skyndsamt slut i saken, en serskilt lott-
ning måtte böggunstigt blifva förunnad, äfvensom
muntligt förhör i händelse Kongl. Iof-Rätten
täckes så för godt finna.
Stockholm den 26:te Augusti 1836.
John Lewander.
Uppå begäran hafve vi undertecknade infunnit
oss ombord på Danske Jakten Willemoes och
uppmätt den jernketting, som han begagnat i
förband, eller närmast ankaret under tiden han
legat till ankars under Nåttarön, för att ej risque-
ra tågets afskamfilning på der befintliga stenar
eller klippor och befunnit denna jernketting, som
är den enda han äger, icke vara mera än fem (5)
famnars längd, samt det: tåg, eller tross som va-
rit i samma ketting fastgjord och ombord på far-
tyget i knapen med andra ändan, tjugutre (23)
famnar långt, hvilket allt som ännu står att granskn,
härigenom under eds-förpligtelse besannadt varder.
Stockholm den 22:dra Augusti 1936.
IS. D. Muchau, IL. Lange,
Skeppare. Skeppare.
Att förestående ketting, som af mig blifvit upp-
mätt och innehåller 35 famnars längd, det varder
härmed på begäran intygadt.
Stockholm den 26:te Augusti 1836.
C. J. Kihlström,
Hamnfogde,
På begäran lemnas härmed under eds-förpligtelse
det sannfärdiga betyg af oss undertecknade, enligt
de ombord uppå våra fartyg förda dagböcker,
journaler och andra dylika anmärkningar, att un-
der Pinogstdagarne i sist!l. Maji månad, eller från
den 20:de till och med den 25:te var vinden jerat
varierande af Nord, N. N. O. och N. O. samt
Ostlig, och för någon gång eller några timmar
under byvädret N. W. med ostadig väderlek, storm,
snö och bagel, så att icke möjligt var för de sjö-
farande, som ämpna sig Ostvart eller N. O. hvil-
ket är rätta coursen, då man med farkosten står
emellan Gottland och Öland och tänker sig till
Finska viken eller Helsingforss, att medelst kryss-
ning vinna något emot dessa vindar, förenade med
hög brytande sjö och strömsättning, jemte det,
att en och hvar förnuftig sjöfarande, som mötes
af dessa kraftiga elementer, (såvida sig göra lå-
ter,) gerna söker beskydd och stoppning under
le af land, för att, dels ej utsätta sig för den
risque, som genom byväder och snötjocka i öppna
hafvet äro att befara, dels för att ej blifva tvun-
gen att länsa tillbaka den väg man tillryggalagt,
hvarvid äfven får tilläggas, att personer, som äga
den ringasle kännedom om sjöväsendet skola vid
minsta granskning af de Sjö-Chartor, som sträcka
sig från Gottland eller Landsort, kunna finna, att
de seglare, som befinna sig i närheten af Nåttarön
eller Landsort med de förut besagde vindar och
amnar sig till Helsingforss, icke hafva hvarken
god eller hjelplig vind, utan midt emot, (eller
hvad man på sjön kallar stick i stäf) samt att
man med en ostadig väderlek, helst med mindre
fartyg, alltid söker beskydd och stoppning under
land då sådant ctaår att kunna erhålla.