Article Image
personer hvilka engagerades vid Tullverket först
och främst förskaffade sig så mycken geographisk
bildning, att de visste i hvilket väderstreck den
uppgifne destinations-orten låg, och för det an-
dra, så mycken mnavigatorisk kännedom, att de
åtminstone kände, hvad den blåsande vinden be-
nämndes, för att kunna utröna, om den var smed
eller emot, hvarigenom dylika obehag, som uvu
inträffat, lätt skulle förekommas. —
Uti herr Lieutenaot Bergnehrs förklaring före-
kommer den anmärkning och tillägg utöfver hvad
han förut till Rådbus-Rätten uppgifvit i sin be-
rättelse: neml, att yxan legat för på däcket, (då
han den 26:te om morgonen kommit ombord,)
för att vid hastig öfverrumpling kapa tåget och
gå till segels, men som han nu sedermera funnit
denna sion uppgift ej kunna medföra något förnuf-
tigt skäl; så har ban nu ytterligare påfunnit, att
det icke allenast var yxan, som gaf anledning till
denna misstanka, utan den smidiga jernkettingen,
hvarför fartyget låg till ankars, fick i grund der-
af icke lof att komma inför relingen af fartyget,
utan var på samica jernketting påstucket en tåg-
ända om 3 alnars längd, hvilken var fastgjord
inombords på pållarne eller knaparne. — Denna
nya uppfinningsförmåga öfvergår nästan alla berr
Bergnehrs uppgifter, antingen i anseende till det
mest inskränkta begrepp, eller oerhörda elakhet.
— Då det förut är medgifvet, att fartyget legat
för ankar på 12 famnars djup, skulle dertill for-
drats minst mellan 20 å 30 famnars ketting; nu
har, på grund af denna Bergnehrs uppgift, samma
ketting ombord på Jakten Willemoes blifvit i fle-
re vittnens närvaro uppmätt, (den enda stump
han äger och som äfven lär kunna styrkas af
värderingsmännen å fartyget, det han ingen an-
nan ägt) och befunnits innehålla 3 famnars längd,
enligt bilagde betyg af Skepparne Lange och
Muchau samt Hamnmästaren Kihlström, som han
endast begagnat i förhand på tåget näst ankaret,
för att ej afskamfila tåget der bottnen varit o-
jen och stenig, likaledes uppmätt den tågända
bån, Bergnehr, uppgifvit vara 3 alnar lång, och
befunnit densamma innehålla 23 famnar, tillsam-
mans 28 famnar, som utgjort det hela af hans
ankartåg. — Huru kan väl herr Bergnghr så dumt
och oförsynt vilja förleda menniskor till att tro
det fartyget skulle, utan tillökning af mera än 3
alnar tåg, kunna ligga till ankars på 12 famnars
djup, som tillsammans utgjort endast 6 famnar,
och således icke kommit hafsbottnen närmare än
på halfva djupet eller 6 famnar? och likvisst tror
Bergnehr, att fartyget under stormen derför le-
gat fast. — Hvad skall man i så fall väl kunna
dömma om alla dess öfriga uppgifter, som icke ä-
ro så påtagliga att kunna vederlägga? utom den,
som i Rådhus-Rättens protocoll finnes intagen,
och som jag af skonsamhet för Bergndhr icke ve-
lat vidröra, om icke att med den ena elogen be-
tala den andra, neml. det jag under vår uppseg-
ling från Nåttarön anförtrott åt Bergnehr, det
jag I samma ändamål, som nu, flere gånger be-
sökt denna kusten och alltid blifvit väl emottagen
samt erhållit assistance, hvilket förekommer åtmin-
stone mig lika otroligt, då jag ej vet mig förr än
denna gången haft äran göra berr Bergndhrs be-
kantskap och uti ett helt motsatt förhållande. —
Med anledning af alla dessa otillbörliga samt
orättvisa förhållanden och åtgärder, bönfaller jag
härigenom i största ödmjukhet, och medelst Hög-
lofl. Kongl. Hof-Rättens högt upplysta skärskådan-
de och granskning, få det af Rådbus-Rätten emot
mig fäldte utslag, till alla delar upphäfdt, samt
att den ringa ersättning för mitt uppehåll och li-
dande, af 10 Iudr B:co för dagen, från den 26:te
Maji till afsegling sker, måtte mig höggunstigt
tillerkännas, jemte 300 R:dr B:co i Rättegångs-
samt öfrige omkostnader, på sätt 58:de f:n i den
åberopade Kongl. Seglations-Ordningen omförmä-
ler. —
Dessutom får jag i lika ödmjukhet förbehålla
berrar Godsägare deras vidare öppna rätt och ta-
lan i anseende till hvad de härigenom lidit. —
Stockholm den 26:te Augusti 19836.
ÅA. Marius,
en. John Lewander.

Till Kongl. Maj:ts och Rikets Höglofl. Svea
Hof-Rävt!
I följd af nu företeende fullmakt från ägarne till
den med skennarn A Maritnc 1!t; Dancka Tal ton Will,
Thumbnail