it ytterligare skada, så att intet af sjelfva skråf-
et lärer kunna bergas.
Det är att förmoda, att en noggrann under-
ökning om händelsen och allt hvad dertill hö-
er, kommer att anställas, och att icke blott
artygets Hefal och besättning, stan äfven passa-
serare blifva hörda. — Detta lärer blifva
å mycket mer nödvändigt, som redan de
nest besynnerliga rykten äro i omlopp angående
yrsakerna till strandringen, utkomna genom pas-
;agerare, som anländt på båt från Jutland till Gö-
heborg. — Sålunda har det sagts, enligt hvad
correspondenter från Götheborg uppgifva , att
;ädret varit så vackert och vinden så god, att al-
a seglen voro till; att fartyget på detta sätt,
med tillhjelp af segel och machineri , satt upp
med den förförligaste fart på ett långslutt upp-
gående grund, klockan ett om natten.
Då otaliga ångbåtar hvarje vecka hela året
igenom äro i rörelse mellan de lika farliga
stränderna af Nordsjön, inloppet till Elben,
kring Helgoland, Holländska kusten m. fl. ; då
man det oaktodt icke känner mer än en enda
händelse, att - ett ångfartyg på dessa vat-
ten förgåtts, nemligen det vackta Superb, men
hvilket skedde, om vi minnas rätt, i Februari
månad under en af de hårdaste stormar, så är
det en särdeles otur, att ett af Svenska kronans
icke skulle kunna göra en enda resa utom Ö-
stersjön.
Om det nu skulle finnas, att endast missräk-
ning om kosan eller en oriktigt vald kurs va-
rit orsakeu till olyckan, så frukta vi det någon
skulle kunna fråga, hvilketdera är mera kränkande
för den Svenska flaggans heder, att
vackert väder och god vind sätta bort kronans
fartyg, på en af de mest kända kuster, eller at
icke betala en revers på dagen; och det må-
ste då synas, som om Premier-Löjtnanten Ene-
mark bättre förstår sig på att binda fast ma-
troser i vanten, än på navigationen. Det gör
oss ondt, att nödgas anställa dessa betraktelser,
af tvenne skäl, först och främst för Hr Ene-
marks skull, som då han är känd såsom en mar
af ganska aktningsvärd karakter, måste finna sig
så nedtryckt af olyckan, som någon kan blifva;
och för det andra, emedan det fianes ett parti
härstädes, som alltid sökt nedsätta ångfar-
tyget Odin i jemförelse med Gylfe. Hva
och en finner dock, att ifrågavarande händel-
se icke var fartygets eller machineriets fel,
enär det sednare var i bästa stånd och med
full och rask fart satte fartyget upp i sanden.
För öfrigt, säges det, att ångfartyget Gylfe som
föres af Premier-löjtnanten Oxehufvud, tyvärr ic-
ke heller skall saknat sina missöden under den
sista resan. Det förekommer redan, hvad mar
vet, besynnerligt nog, att de som förde detta
fartyg icke kunde hitta ut genom inloppsrännan
vid Malmö, utan att sätta på grund ehuru det
af Malmö-tidningen synes eller åtminstone derj
påstås, att vattnel i den rätta kosan är en och
en half fot djupare, än ångfartyget hade erfor-
drat ; hvarigenom emellertid kölen gått förlorad.
Det synes påtagligen , att odet icke sträck
en gynnande hand öfver dessa fartyg, så länge
de begagnats endast för nöjets skull och fö
Hofvets räkning. Måhända vore det nu skäl
medan vi ännu hafva ett qvar, nemligen Gylfe,
att försöka detsamma för pyttans, medelst regu-
liera paketfarter för passagerare, i likhet med
Kongl. ångfartygen Prins Carl i Norge och Fre-
drik VI i Danmark.