Article Image
ee RK ee vv Vv
de dimensioner, som nu äro i fråga. Hela detta undervat-
tens-land (ty öfver vattnet uppbäres nästan allt afpålar) hö-
jer sig i strömmen i form af en brant ås eller kulle, till 2 å
3 fot nära vattenytan, men tilltager derifrån så hastigt
i djup, att man på intet ställe kan lägga en byggnad
af den längd som nya slussen erfordrar, utan att med
båda ändarne träffa minst 30 fots vattendjup, hvilket
vidare tilltager så hastigt, att redan 40 fots djup, och
mer, mötes, der kaidammarne skulle anläggas. Det är
derföre snart sagdt omöjligt, att här bygga slussen i
torro. — Lämpligaste platsen för en ny slussbygg-
nad anser Hr L. emedlertid vara utiden så kallade qvarn-
strömmen, ehuru äfven här förenad med så stora svå-
righeter, att han afråder från försök till uppmurning
från torr grund; hvarföre han, som i början nämndes,
föreslår att förfärdiga hela slussen af jern. I allt fall
måste då qvarn- och slagtarehusen bort; och ehuru
den gamla slussrännan lemnar tillfälle till anläggning af
en ny qvarn, komma ändock alltid dessa kostnader att
öka de redan betydliga af sjelfva slussbyggnaden med
broar.
En jernsluss blir vacker och ändamålsenlig, lätt
och föga kostsam att underhålla, och kostnaden kan med
mera bestämdhet beräknas, än om den bygges af
hvilket annat material som helst. Herr Lagerheim
föreslår att anlägga den på en dubbel plattform af 12
tums furubjelkar, betäckt med 6 tums plankbeläggning.
Denna botten skall hopskrufvas med jernbultar och gö-
ras vattentät med drifning, förses med lodräta sidor,
Ungefär så, som en pråm, gaflarne fasthållas med häng-
seljern, och slussen anläggas på denna plattform, med
botten i form af ett nedbändt hvalf, för att bättre e-
motstå plattformen och sidornas bärning eller skjutning.
Både bottnen och sidorna i slussen formeras af fyrkan-
tiga gjutna plåtar, ett och ett halft tum tjocka och så
afpassade, att de väga 5, högst 7 Skepp. hvardera, oeh
sålunda : blifva lätta att handtera: plåtarna omgifna af
flansar, hvilka med kilbultar sammansättas emot hvyar-
andra, med lemnad cement-rum i hvarje fog för vatten-
tätningen. —
Vi följa icke Hr Öf. Löjtnanten vidare i detaljerna
af beskrifningen på denna byggnad, som då den är
färdig, skulle sänkas genom vattnets insläppning, så att
plattformen komme att hvila jemnt på den förut afjem-
nade strömbotten, och rummet mellan jernet och pråmsi-
dorna derefter fyllas med en vattentät ält-vägg, som väl
arbetas tillsamman med jernskodda stänger och med
påsläppt rinnande vatten, tills den antager fasthet af ett
naturligt hårdt jordlager, hvarpå då, utan fara för
sjunkning , mur kan anläggas. Utanför slussen ned-
drifvas 3 eller 4 pålrader under lägsta vattenytan ; mel-
lan dem fylles med sten och grus, ofvanpå lägges ett
b ottenlager af ris, derpå ett galler hvarpå planerne om-
k ring slussen fyllas och muras.
Broarna äro anlagda på serskilda pålverk, omgifna med
en förtimring. De skulle blifva svängbroar, liknande
dem vid dockorna i London, och hvardera i tvenne
halfvor, som öpna sig horisontelt inåt slussen, och be-
räknade att med lätthet kunna öppnas af en man på
två minuter. Slussen skulle i öfrigt omges med rymli-
ga trottoirer, som kommunicerade med gatorna. För
att göra landt- och vattenkommunikatioserna så litet
hinderliga för hvarandra, som möjligt, skulle båda bro-
arna anläggas utanför slussen. Slussen skulle blifva 4
fot bredare än den nuvarande, d: v. s. 14 fot djup,
36 fot bred, och 150 fot mellan portarna. Nu kunna
ej mer än 26 fot breda fartyg passera.
Till lättnad för seglingen föreslås, att på saltsjösidan
anlägga en dragväg från den nya slussen till Skepsbron,
och i Mälarn, att förena slussen med broarna vid Korn-
hamn, i början med mycket simpla träbroar, hvilka i
en framtid kunde komma att efterträdas af mura-
de kajer.
Det andra alternativet, att leda hela kommunikationen
genom Hammarbysjön, skulle fordra fyra slussar i an-
seende till Hammarbysjöns höjd, men tillika lemna till-
fälle till förträffliga dockors anläggande för fartygsrepa-
rationer. En - serskild undersökning om denna
lokal förmöles verkställd af Hr kapten M. Mo-
dig, och löjtnant M. Pahlen, med mycken nog-
grannhet. Vi hafva icke utrymme för upptagan-
gandet af detaljerna häraf, och den sakrika och upp-
lysande undersökningen af Hsmmarbysjöns vattentillgång,
och sättet att bedöma densamma, utan nämne endast,
det Hr Lagerheim slutar med, att gifva företrädet åt
slussbygnaden istaden, såsom i allt fall mindre kostsam.
Oberoendeaf genomfarten genom Hammarby sjön, anvi-
sar han likväl, såsom någonting både lätt och föga kost-
samt, att anlägga en reparationsdocka vid -Svindersvik,
som endast behöfde ett par slussportar, och skulle. fyl-
las genom en sifon från Hammarbysjön.
Såsom vi hört berättas, skall också beslut redan va-
ra fattadt om slussens anläggande enligt den första pla-
RR sd na TR RANA hucet haefitnnac
Thumbnail