ee RK ee vv Vv de dimensioner, som nu äro i fråga. Hela detta undervattens-land (ty öfver vattnet uppbäres nästan allt afpålar) höjer sig i strömmen i form af en brant ås eller kulle, till 2 å 3 fot nära vattenytan, men tilltager derifrån så hastigt i djup, att man på intet ställe kan lägga en byggnad af den längd som nya slussen erfordrar, utan att med båda ändarne träffa minst 30 fots vattendjup, hvilket vidare tilltager så hastigt, att redan 40 fots djup, och mer, mötes, der kaidammarne skulle anläggas. Det är derföre snart sagdt omöjligt, att här bygga slussen i torro. — Lämpligaste platsen för en ny slussbyggnad anser Hr L. emedlertid vara utiden så kallade qvarnströmmen, ehuru äfven här förenad med så stora svårigheter, att han afråder från försök till uppmurning från torr grund; hvarföre han, som i början nämndes, föreslår att förfärdiga hela slussen af jern. I allt fall måste då qvarnoch slagtarehusen bort; och ehuru den gamla slussrännan lemnar tillfälle till anläggning af en ny qvarn, komma ändock alltid dessa kostnader att öka de redan betydliga af sjelfva slussbyggnaden med broar. En jernsluss blir vacker och ändamålsenlig, lätt och föga kostsam att underhålla, och kostnaden kan med mera bestämdhet beräknas, än om den bygges af hvilket annat material som helst. Herr Lagerheim föreslår att anlägga den på en dubbel plattform af 12 tums furubjelkar, betäckt med 6 tums plankbeläggning. Denna botten skall hopskrufvas med jernbultar och göras vattentät med drifning, förses med lodräta sidor, Ungefär så, som en pråm, gaflarne fasthållas med hängseljern, och slussen anläggas på denna plattform, med botten i form af ett nedbändt hvalf, för att bättre emotstå plattformen och sidornas bärning eller skjutning. Både bottnen och sidorna i slussen formeras af fyrkantiga gjutna plåtar, ett och ett halft tum tjocka och så afpassade, att de väga 5, högst 7 Skepp. hvardera, oeh sålunda : blifva lätta att handtera: plåtarna omgifna af flansar, hvilka med kilbultar sammansättas emot hvyarandra, med lemnad cement-rum i hvarje fog för vattentätningen. — Vi följa icke Hr Öf. Löjtnanten vidare i detaljerna af beskrifningen på denna byggnad, som då den är färdig, skulle sänkas genom vattnets insläppning, så att plattformen komme att hvila jemnt på den förut afjemnade strömbotten, och rummet mellan jernet och pråmsidorna derefter fyllas med en vattentät ält-vägg, som väl arbetas tillsamman med jernskodda stänger och med påsläppt rinnande vatten, tills den antager fasthet af ett naturligt hårdt jordlager, hvarpå då, utan fara för sjunkning , mur kan anläggas. Utanför slussen neddrifvas 3 eller 4 pålrader under lägsta vattenytan ; mellan dem fylles med sten och grus, ofvanpå lägges ett b ottenlager af ris, derpå ett galler hvarpå planerne omk ring slussen fyllas och muras. Broarna äro anlagda på serskilda pålverk, omgifna med en förtimring. De skulle blifva svängbroar, liknande dem vid dockorna i London, och hvardera i tvenne halfvor, som öpna sig horisontelt inåt slussen, och beräknade att med lätthet kunna öppnas af en man på två minuter. Slussen skulle i öfrigt omges med rymliga trottoirer, som kommunicerade med gatorna. För att göra landtoch vattenkommunikatioserna så litet hinderliga för hvarandra, som möjligt, skulle båda broarna anläggas utanför slussen. Slussen skulle blifva 4 fot bredare än den nuvarande, d: v. s. 14 fot djup, 36 fot bred, och 150 fot mellan portarna. Nu kunna ej mer än 26 fot breda fartyg passera. Till lättnad för seglingen föreslås, att på saltsjösidan anlägga en dragväg från den nya slussen till Skepsbron, och i Mälarn, att förena slussen med broarna vid Kornhamn, i början med mycket simpla träbroar, hvilka i en framtid kunde komma att efterträdas af murade kajer. Det andra alternativet, att leda hela kommunikationen genom Hammarbysjön, skulle fordra fyra slussar i anseende till Hammarbysjöns höjd, men tillika lemna tillfälle till förträffliga dockors anläggande för fartygsreparationer. En serskild undersökning om denna lokal förmöles verkställd af Hr kapten M. Modig, och löjtnant M. Pahlen, med mycken noggrannhet. Vi hafva icke utrymme för upptagangandet af detaljerna häraf, och den sakrika och upplysande undersökningen af Hsmmarbysjöns vattentillgång, och sättet att bedöma densamma, utan nämne endast, det Hr Lagerheim slutar med, att gifva företrädet åt slussbygnaden istaden, såsom i allt fall mindre kostsam. Oberoendeaf genomfarten genom Hammarby sjön, anvisar han likväl, såsom någonting både lätt och föga kostsamt, att anlägga en reparationsdocka vid -Svindersvik, som endast behöfde ett par slussportar, och skulle. fyllas genom en sifon från Hammarbysjön. Såsom vi hört berättas, skall också beslut redan vara fattadt om slussens anläggande enligt den första plaRR sd na TR RANA hucet haefitnnac