Article Image
utrymme för dess meddelande i sin helhet, men kunne
icke afhålla oss ifrån att meddela ett och annat deraf
här nedan.
För-att bedöma möjligheten och sättet att underhålla
eller förbättra den nuvarande slussen, har Öfverste Löjt-
nanten anställt en undersökning angående dess bygg-
nadssätt och lokalen, hvaraf han utrönt, att man vid
slussens konsiruerande och anläggning allsicke lärer va-
rit omtänkt på dess framtida möjliga behof af repara- I
tion. Härtill slutar Hr Öfv. Löjtn. deraf, att hvarken
slussbottnen i sig sjelf är vattentät, eller skärningar un-
der densamma och under porttrösklarna förhindrade ge-
nom späntpålningar, eller från slussens sidor afvisade
genom åltväggar eller andra vattentäta anläggningar.
Murarna äro icke så konstruerade eller med sådant mur-
bruk sammanfogade, att de i och för sig sjelfva äro
vattentäta. Inga anläggningar äro gjorde för användan-
det af Sättar utanför portarna, till Slussens afdämning
och länsning för reparationer eller nya portars insättning,
och allt detta under det äfven sjelfva jordmånen, som
närmast omger slussen, öfverallt är öppen och otät för
vattnets genomträngande. OÖfv. Löjtnanten är på grund
häraf så mycket mer benägen att misstro möjligheten af,
att den namnkunnige mekanikern Polheimer som anses
hafva anlagt slussen, skolat förbise alla dessa oundgäng-
liga vilkor för slussens bestånd, som de flesta af dem
voro kända och iakttagna långt före Polheimers tid, bå-
de i Holland och vid Languedoc-kanalen, som var mer
än 60 år äldre än denna sluss; men beskafferheten af
de läckor och bristfälligher, som vållat slussens förfall,
gifva en ytterligare visshet härom, då det tydligen visar
sig, att de ifrån början uppkommit af skärningar, dels
under och dels bakom slussmurarna hvilka man, på
grund af byggnadssättet kan antaga hafva infunnit sig
tidigt efter slussens fullbordande och sedan tilltagit med
hvarje betydligare skillnad mellan Mälaren och Saltsjöns
vattenhöjder, och slutligen vållat rent af strömdrag i
slussen, som nu så mycket försvåra genomfarten och
portarnas öppnande. Härvid gör Hr Lagerheim tillika
en beskrifning på huru illa portar och murar blifvit
handterade af de genomfarandes båtshakakar, och huru
detta vitnar om oordning vid tillsynen, då i andra slus-
sar det är vid dryga viten förbjudet att någonsin, äfven
emot murarna, nyttja spetsiga jern. För en allvarlig
reparation af sjelfva slussen ser nu Hr L. ingen annan
utväg, än att göra den tom, och i torro undersöka och
bota det felaktiga, som hufvudsakligen förekommer i
bottnen, på, under och i granskapet af slusströsklarna
som äro dels underskurna dels sönderslagna, samt i
sjelfva de illa handterade portarna. En sådan utpump-
ning, som till nu nämnde reparation erfordrades, an-
ser Hr L. emedlertid möta ytterst stora svårigheter.
För sådant ändamål måste nemligen antingen anläggas
dammar , antingen mellan slussens murar, således inom
sjelfva slussbyggnaden , då de skulle komma i vägen för
reparationsarbetet, eller ock utom slussens båda ändar,
der intet vattentätt landfäste finnes inom rimligt afstånd,
äfvensom grunden, hvarpå en sådan afdamning måste
uppföras, icke är vattentät, hvarföre vattnets skärnin-
gar skulle förebyggas till betydligt djup under den nu-
varande sjöbotten, hvilket åter skulle uppgå till högst
betydliga kostnader, i en jordmån, som består af
grus, inblandadt med stor sten till en sådan mängd,
att man med svårighet kan emellan dem arbeta
med en jernstång. Längden af en sådan damm
skulle blifva 400 alnar, hus och byggnader för
den undanrödjas, och all kommmunikation för en längre
tid blifva stängd, m. m, Hr L. föreslår derföre, att
till en början endast partielt reparera -den nuvar. slus-
sen för 8 till 10 år, medan :en ny hinner byggas på
annat ställe, och att för sådant ändamål inlägga nya
trösklar eller portanslag, samt bota skärningarna under
de nu befintliga. Det sätt han föreslår att härtill be-
gagna, är medelst användande af s. k. Dykare-klocka,
en inrättning, som numera är bragt till den fullkomlig-
het, att flere personer kunna i en sådan upphålla sig
å flera famnars djup under vatten, och der arbeta nä-
stan lika obehindradt, som öfver vattenytar, samt der-
med fortfara, efter korta mellanstånd, nära lika länge
som med annat vanligt arbete. En sådan klocka är ny-
ligen inköpt till Fredriksweern i Norge, till hvars hand-
terande machineriet tillverkades vid Motala, och som
kostade 12,000 R:dr 3:co med alla tillbehör, en kost-
nad, som Hr L. likväl annser ej böra ensamt påföras
slussens reparation, emedan en sådan inrättning vore af
ovärderlig nytta äfven för många andra behof af grund-
läggningar och reparationer under vatten, hvilka derige-
nom kunna bringas till vida större fullständighet och
varaktighet, än med hvilket annat arbetssätt under vat-
ten, som helst. Med en sådan apparat anser Hr L. att,
utan behof af långa afbrott i seglationen, slussen kan
sättas i temligen godt skick för 6 å 8 år för en sum-
ma af 6700 R:dr, oberäknadt likväl första inköpet af
dykareklockan, eller med 10,000 R:dar för 10 å 12 år.
Thumbnail