utrymme för dess meddelande i sin helhet, men kunne icke afhålla oss ifrån att meddela ett och annat deraf här nedan. För-att bedöma möjligheten och sättet att underhålla eller förbättra den nuvarande slussen, har Öfverste Löjtnanten anställt en undersökning angående dess byggnadssätt och lokalen, hvaraf han utrönt, att man vid slussens konsiruerande och anläggning allsicke lärer varit omtänkt på dess framtida möjliga behof af reparaI tion. Härtill slutar Hr Öfv. Löjtn. deraf, att hvarken slussbottnen i sig sjelf är vattentät, eller skärningar under densamma och under porttrösklarna förhindrade genom späntpålningar, eller från slussens sidor afvisade genom åltväggar eller andra vattentäta anläggningar. Murarna äro icke så konstruerade eller med sådant murbruk sammanfogade, att de i och för sig sjelfva äro vattentäta. Inga anläggningar äro gjorde för användandet af Sättar utanför portarna, till Slussens afdämning och länsning för reparationer eller nya portars insättning, och allt detta under det äfven sjelfva jordmånen, som närmast omger slussen, öfverallt är öppen och otät för vattnets genomträngande. OÖfv. Löjtnanten är på grund häraf så mycket mer benägen att misstro möjligheten af, att den namnkunnige mekanikern Polheimer som anses hafva anlagt slussen, skolat förbise alla dessa oundgängliga vilkor för slussens bestånd, som de flesta af dem voro kända och iakttagna långt före Polheimers tid, både i Holland och vid Languedoc-kanalen, som var mer än 60 år äldre än denna sluss; men beskafferheten af de läckor och bristfälligher, som vållat slussens förfall, gifva en ytterligare visshet härom, då det tydligen visar sig, att de ifrån början uppkommit af skärningar, dels under och dels bakom slussmurarna hvilka man, på grund af byggnadssättet kan antaga hafva infunnit sig tidigt efter slussens fullbordande och sedan tilltagit med hvarje betydligare skillnad mellan Mälaren och Saltsjöns vattenhöjder, och slutligen vållat rent af strömdrag i slussen, som nu så mycket försvåra genomfarten och portarnas öppnande. Härvid gör Hr Lagerheim tillika en beskrifning på huru illa portar och murar blifvit handterade af de genomfarandes båtshakakar, och huru detta vitnar om oordning vid tillsynen, då i andra slussar det är vid dryga viten förbjudet att någonsin, äfven emot murarna, nyttja spetsiga jern. För en allvarlig reparation af sjelfva slussen ser nu Hr L. ingen annan utväg, än att göra den tom, och i torro undersöka och bota det felaktiga, som hufvudsakligen förekommer i bottnen, på, under och i granskapet af slusströsklarna som äro dels underskurna dels sönderslagna, samt i sjelfva de illa handterade portarna. En sådan utpumpning, som till nu nämnde reparation erfordrades, anser Hr L. emedlertid möta ytterst stora svårigheter. För sådant ändamål måste nemligen antingen anläggas dammar , antingen mellan slussens murar, således inom sjelfva slussbyggnaden , då de skulle komma i vägen för reparationsarbetet, eller ock utom slussens båda ändar, der intet vattentätt landfäste finnes inom rimligt afstånd, äfvensom grunden, hvarpå en sådan afdamning måste uppföras, icke är vattentät, hvarföre vattnets skärningar skulle förebyggas till betydligt djup under den nuvarande sjöbotten, hvilket åter skulle uppgå till högst betydliga kostnader, i en jordmån, som består af grus, inblandadt med stor sten till en sådan mängd, att man med svårighet kan emellan dem arbeta med en jernstång. Längden af en sådan damm skulle blifva 400 alnar, hus och byggnader för den undanrödjas, och all kommmunikation för en längre tid blifva stängd, m. m, Hr L. föreslår derföre, att till en början endast partielt reparera -den nuvar. slussen för 8 till 10 år, medan :en ny hinner byggas på annat ställe, och att för sådant ändamål inlägga nya trösklar eller portanslag, samt bota skärningarna under de nu befintliga. Det sätt han föreslår att härtill begagna, är medelst användande af s. k. Dykare-klocka, en inrättning, som numera är bragt till den fullkomlighet, att flere personer kunna i en sådan upphålla sig å flera famnars djup under vatten, och der arbeta nästan lika obehindradt, som öfver vattenytar, samt dermed fortfara, efter korta mellanstånd, nära lika länge som med annat vanligt arbete. En sådan klocka är nyligen inköpt till Fredriksweern i Norge, till hvars handterande machineriet tillverkades vid Motala, och som kostade 12,000 R:dr 3:co med alla tillbehör, en kostnad, som Hr L. likväl annser ej böra ensamt påföras slussens reparation, emedan en sådan inrättning vore af ovärderlig nytta äfven för många andra behof af grundläggningar och reparationer under vatten, hvilka derigenom kunna bringas till vida större fullständighet och varaktighet, än med hvilket annat arbetssätt under vatten, som helst. Med en sådan apparat anser Hr L. att, utan behof af långa afbrott i seglationen, slussen kan sättas i temligen godt skick för 6 å 8 år för en summa af 6700 R:dr, oberäknadt likväl första inköpet af dykareklockan, eller med 10,000 R:dar för 10 å 12 år.