Article Image
uppsnappas och begagnas; utan den är, enligt min öfvertygelse, grundad i,naturen af all verklig oc bh; normal själsutveckling. Det måste nemligen i utveck lingen af menniskans anlag och förmögenheter, hon må egna sig åt hvilket stånd eller, yrke som hälst, gifvas ordning och sammanhang, så att en föregående ofning icke afbrytes och tillintetgöres genom en efterföljande, utan! fortgär.i och jemte. denna vill, möjligaste fullkomlighet. ; Således när eleven ingår vid någon af stadens näringar, bor han icke anses såsom utgången från folkskolan, utan näringsyrket, hvarvid. han ingår, bör anses upptaget bland skolans läroämnen och i fortfarande förening ned dem (låt vara) företrädesvis inofvas; lärlingen bör i sin mästare endast finna en ny lärare, och samtlige stadens näringar sluta sig till folkskolan och med henne utgöra en stor uppfostringsanstalt, under gemensam ledning af :borgerskapet och skoldirektionen, Till en fullständig folkskola höra nödvändigt tillämpningsinstituter för dem, som ingå vid näringarne. Europeiska bildningen tar en ; allvarsam riktning, äfven åt de materiella behofvens område; äfven här vill menniskoanden sin befrielse. Handelsoch slöjdskolor, landtbruksoch technologiska instituter komma allt mer i åtanka och här och der äfven till verkställighet; men ännu..stå d. alltför enstaka, att utöfva på näringarne något verksamt inflytande, och äro dessutom alltför kostsamma att af Communerne bekostas och underhållas i ändamålsenlig fullständighet. Peras bestämmelse torde blifva att i. egenskap af högre tillämpningsskolor pröfva och på inhemska näringarne fortplanta skeende rön och uppfinningar; men såsom afdelningar af särskildta Communers folkskolor äro de omöjlige att realisera, — jag vågar säga: äfven öfverflödige; ty den frågan vore måhända värd att betänka, om icke verkstäder och handelskontor, under tjenlig förbindelse med folkskolan, skulle vida bättre uppfylla ändamålet. Idden innebär åtskilligt, som endast framtiden kan närmare utveckla; men hvad jag här föreslår, är ingenting annat, än hvad som utan hinder af-samhällsskick och gällande författningar kan af Borgerskapet, efter godtfinnande, antagas eller förkastas — således . i i i .1:0o Borgare, som vill sig af inbjudningen begagna, upplåte till lärgosses eller handelsbetjents undervisning i folkskolan 6 timmar i veckan, nemligen hvarje söndagsmorgon 2:ne, samt 4 under arbetsveckan, som utsättas efter Borgerskapets och Skoldirektionens öfverenskommelse. i 2:0 Att väcka och utbilda sunda moraliska och sociala begrepp är i all uppfostran en hufvudsak. Eleven fortfare derföre att stå under en disciplinslag, som af Borgerskapet och Skoldirektionen gemensamt föreskrifves och handhafves. 3:o Att finna Lärare, utan utsigter till lön, kunde väl anses for den svåraste uppgiften; dock vågar jag tro, att denna svårighet i Christianstad torde blifva mindre än på många andra ställen. Från flere håll visar sig bemödandet att bidraga till uppfostringens och den allmänna -bildningens framsteg. Om detta icke alltid lyckats, så torde orsaken mindre böra sökas i bristande wvilja och förmåga, än i brist på tillfälle att verka efter ändamålsenlig plan och ordning. Vår samhällskrets saknar icke medlemmar, som kanske med nöje skulle uppoffra en och annan stund för den goda saken. Skulle då, såsom jag har anledning hoppas, anbud göras att biträda med undervisning en eller flere timmar i veckan, så beror det på Skoldirektionen, att genom dertill utsedd person föranstalta om läroämnenas ordnånde, om tjenlige läroböckers anskaffande, samt enhet och plån i undervisningens gång. Om Lärdomsskolan, till följe af Stadens underdåniga hemställan till Kongl. Maj:t, framdeles skulle förses med en ordentlig lärare i mederna språken, så torde derigenom utväg öppmas äfven för Borgarskolan till en regelmässigare — språkundervisning, än hittils genom iransitoriska parlörer eller andre tillfälligt begagnade Lärare varit möjlig. Hvad söndags timman angår, skall jag, så länge det blir min lott att vid läroverket qvarstå, gerna åtaga, mig undervisningen i Religion och Christelig sedelära; och må det vara hvem som hälst tillåtet att bevista dessa föreläsningar; mot erlägande af den Töreskrifna årsafgiften till Skolan. i ! — 4:0 Till läroinrättningens betryggande mot framtida behof . bör hvarje Elev årligen erlägga en nindre afgift till Skolan. ! Skulle detta förslag, såsoin jag vågar hoppas, mötas af Borgerskapets bifall och förtroende, så torde följande utväg att bringa detsamma i verkställighet vara den enklaste och tillförlitligaste. Till d. 1 Mars nästa år må förslaget vara utställdt till pröfning och förberedande Ofverläggning, antingen offentligen i detta blad, eller inom Borgerskapet och Skol-direktionen, eller med mig enskildt. Under tiden kunde de, som antaga planen 1 na häafonda in aARh änska hagaena ce af inrätt

27 november 1835, sida 2

Thumbnail