Article Image
ML CER Ge Ore SE LITAN Ak PREV AP ta och kasta sig från en ytterlighet till en annan. En af deras predikanter E. Barrault, som bereste Orienten från 1833 till 1833 och gjorde sin andelige fader Eufantin ett besök i Egypten, har nyligen utgifvit en beskrifoing öfver siu resa, under titel: Orienten och Occidenten i Hegirans år 1249 vill 12350. Boken är ull det mästa uppfylld med gissningar ölver Turkiska rikets och Egyptens framtid, hvilka äro skrifnai den i Frankrike moderna Galvaniska stilen, och blott föga förtjena uppmärksamhet. Likväl meddelar han en underråttelse om Enfantin, hvilken såsom Ingeniör arbetar för Paschans räkning på Nilens uppdämmande, och om en fransysk Egyptisk fest, som de firade vid Nilens stränder. Denna gifver en lifbg föreställning om det tillstånd af aftagande, hvari blandningen af excentriska Fransoser och haltf-europeiserade Araber störtat Egypten, äfvensom man här träffar några intressanta upgifter om de stora offentliga verk som Paschan låter utföra med tillhjelp af denna renegat-befolkning. Man kan dervid knappt afhålla sig att tänka på den Talisman, med hvars tillhjelp Salomo tvang Dämonerne att uppbygga sitt palats, såsom de orientaliska legenderna berätta; talismannen är här hans penningar. Barrault och hans följeslagare upbröto år 1834 från Alexandria, och foro uppföre Mahmudjeh-kanalen ända till Nilen, samt derifrån ända till det ställe der arbetet. med den stora dammen skulle börja. Vid stranden af Nilen och af en kanal, som är ledd från floden till det inre af landet, funno de ofantliga massor af sten och andra materialier, stora uppförda murar, arbetare som sjungande gå aft och an, samt här och der gröna och hvita tält. Ett af dem, tillhörigt Enfantin, emottog dem. Nilen delar sig tre mil ifrån det ställe, der vi befinna Oss, i tvenne armar, som vid Rossette och Damiette tömma sig i hafvet. Det stora Delta, som de bilda, vill Paschan nu icke längre öfverlemna åt slumpen af en för hög eller for låg öfversvämning, utan vill ordna denna till en regelbundenhet, som försäkrar landet om en alltid lika vattenböjd. Dertill äro dammarbetena bestämda. Svårigheterna dervid äro stora, dock bör man icke odfverdrifva dem, ty anläggningarna företagas icke i sjelfva flodbädden, utan man ger hvar och en af de tvänne armarne, en vy och rak bädd, ungefär af en liens langd eller något mer, och i denna bädd så länge den ännu är torr, lägges grunden till dammen. Dessa skola bilda två ofantliga broar, hvilkas bågar äro :försedde med slussar, för att efter behag låta Nilen stiga eller falla. Nedanför dessa slussar gräfves en kanal, som är bestämd att förena Nilens båda armar, och ifrån den utlöpa i rak linea tre nya Kanaler, hvilka hon förser med vatten. Den medlersta af dem genomskär Delta längs efter; de båda andra bilda flodarmarnes sido-kanaler, som äro ämnade att befaras. De skola mottaga de båtar, som komma uppföre mellersta kanalen, och föra dem genom en kommuwnikationskanal innuti båda Nilarmarne, hvarifrån de kunna fara langre uppföre floden. Sålunda förbättras Nilens bädd, sjöfarten lättas och Deltas fruktbarhet betryggas. Paschan har sjelf fattat denna sköna id; en Fransysk Ingeniör vid namn Linant, har uppgjort planen, och lar fått utförandet sig anförtrodt. Paschan inser ganska väl vigten al detta företag ; han har derföre ditskickat Mahmud Bey, sin fordna krigsminister , första mannen i landet efter honom och hans son, och utmärkt genom rikedomar och langvarig tjenst, för att i hans namn leda arbetet. Beyen har lemnat sitt praktifulla palats i Kairo, för att åter bo i ett läger och under tält, och föra befälet öfver industriella arbeten liksom förut öfver krigsoperationer På alla sidor ser man förberedande arbeten, hvilka äro ordnade med en regelbundenhet och omso:g, hvarvid den Mahomedanska befolkningen hittills för ingen del varit van. Materialierne hopa sig, en stor del af Nilflotterna äro sysselsatta med att framskafia dem. Från alla håll anlände nya arbetare, och i deua ögonblick äro 10,000 män och gossar sysselsatta vid de båda slussarne. — Trakten erbjuder anblicken af ett läger, hvaröfver ingeniörernes tält höjer sig. En del af arbetarena bygger på kanalen, bortför jorden, torkar tegel i solen och bränner kalk, en anuan bygger boningsbus , :hvilka under vintern skola tjena dem till skydd. Man ser qvarnar och bakugnar för att föda denna menniskomassa ; bönderna i nejden höromkring hafva här sin marknad och några kaffehus äro inrättade vid Nilen. De sjuke och sårade emottagas i ett provisoriskt hospital, tilldess ett beqvämare hinner uppbyggas. I Kairos verkstäder, i Mokaddams kalkberg ochi Alexandrias arsenaler, sprängas, gjutas och smidas oupphörligt nya redskap och behofver för arbetet. Vid ett-af de ställen der slussarne skola ligga, finnas redan 350 machiner med skoflar, för att rena bädden i den nu helt och hållet torra kanalen, 5å snart Nilens infiltation sen nå Atraligt kart tid a ad alla LE RAIL NER ARER al LUISE d d , Taran mera cg Da va

24 oktober 1835, sida 3

Thumbnail